گزارش بازدید و مذاکره با مسئولین موزه صلح تهران

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 44

گزارش بازدید و مذاکره با مسئولین موزه صلح تهران

گزارش از: مهرداد خرم نصر

دست اندرکاران موزه صلح تهران در عصر دوم آذرماه میزبان تعدادی از اعضاء هیئت مدیره و دست اندرکاران دفتر انجمن مطالعات صلح بودند. از انجمن مطالعات صلح دکتر مجتبی مقصودی و دکتر طاهره ابراهیمی فر، فریدون ابراهیم صمدی، مهرداد خرم نصر،  فرشید دربندی و از سوی موزه نیز دکتر محمد رضا سروش، حسن حسنی سعدی، محمدرضا تقی‌پور مقدم، گل مهر گازری، پوینده و گازری حضور داشتند.  با توجه به مشترکات دو نهاد، هدف از این بازدید و مذاکره، آشنایی هر چه بیشتر با ظرفیت ها و امکانات طرفین برای آغاز همکاری های مشترک بوده است.

بدوا اعضاء انجمن مطالعات صلح ضمن بازدید از قسمت های مختلف این موزه  با عملکرد آن آشنا شدند. در ارتباط با این موزه می توان مطرح کرد که؛ موزه صلح تهران یکی از موزه‌های عضو شبکه بین‌المللی موزه‌های صلح است.هدف اصلی این موزه‌ها ترویج فرهنگ صلح از طریق نشان دادن پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت و آثار زیانبار آن بر انسانها و محیط زیست می‌باشد.

موزه‌های صلح بیشتر از آنکه مکانی برای تماشای اشیاء تاریخی باشند، محلی برای گفتگو، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و فرهنگ سازی می‌باشند. این صلح در ساختمان اهدایی شهرداری تهران واقع در در پارک شهر، در مرکز شهر تهران قرار دارد و بنیان گذاران آن اعضای انجمن حمایت از قربانیان سلاحهای شیمیایی بودند.

اعضای این موزه اغلب داوطلبانی هستند که بصورت افتخاری با موزه همکاری میکنند و تعدادی از آنان خود قربانیان سلاحهای شیمیایی هستند که بعنوان راهنمایان موزه به فعالیت مشغول هستند. این موزه بعنوان یک سازمان مردم نهاد(NGO) و تحت نظر هیئت مدیره اداره میگردد. اگر چه موضوع کاربرد سلاحهای شیمیایی در جنگ عراق علیه ایران و پیامدهای آن در این موزه بصورت برجسته تری مورد توجه قرار گرفته اما موضوعات دیگری همچون بمباران اتمی هیروشیما و ناگازاکی در ژاپن، جنگهای جهانی اول و دوم، کاربرد سلاحهای ممنوعه در جنگها (بمبهای خوشه‌ای – مین و سلاحهای حاوی اورانیم) و آثار و عوارض هر کدام از این سلاحها در قسمت های دیگر موزه نشان داده شده است.

بخشهای دیگر این موزه عبارتند از: کتابخانه صلح، گالری هنر برای صلح، کارگاههای آموزشی، بخش موزه مجازی و استودیوی ثبت تاریخ شفاهی.

در ادامه نشست مشترکی  با حضور مسئولین دو نهاد صورت پذیرفت و موضوعات و  ابعاد همکاری های مشترک در موارد  زیر مورد تبادل نظر قرار گرفت:

–          امضاء تفاهم نامه همکاری

–          همکاری در اطلاع رسانی و تبادل اطلاعات

–          برگزاری همایش ها، نشست ها، کارگاه های آموزشی

–          تدوین، تالیف، نقد و بررسی آثار در باره صلح به ویژه در حوزه کتاب کودک

–          برگزاری تورهای بازدید

–          پژوهش های مشترک در خصوص جنگ، خشونت و صلح (ابعاد، انواع، کارکردها، زمینه ها، علل، دستاوردها، چشم اندازها و…)

–          بررسی همکاری مشترک در برخی ابعاد و اجزاء مختلف برخی پروژه ها نظیر؛ “صلح، زنان و امنیت”، “شهرداران صلح”، “کشتی صلح”، “بررسی مفاهیم خشونت و صلح در کتب درسی”، “سفیران صلح”، “شورای فرهنگی صلح برای کودکان”، “انجمن پژوهشی آموزشی پویا”، و…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *