بررسی ظرفیت های همکاری با جهاد دانشگاهی

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 37

 

عصر چهارشنبه اول اردیبهشت ۱۳۹۵ در دیدار مسئولین انجمن علمی مطالعات صلح ایران با معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی  راه های همکاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. در این نشست صمیمی دکتر سعید  پورعلی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و تعدادی از مسئولین این معاونت فرهنگی و از سوی انجمن علمی مطالعات صلح ایران نیز دکتر مجتبی مقصودی، دکتر منصور رحمانی و دکتر طاهره ابراهیمی فر شرکت داشتند.

در ابتدای این جلسه مجتبی مقصودی، رئیس هیئت مدیره انجمن صلح ایران گزارشی از کمیت و کیفیت فعالیت های این نهاد نوپا ارائه نموده و مطرح ساختند؛ این انجمن در بدو فعالیت ها، با حدود ۱۵۰ عضو از متخصص و صاحب‌نظران از ۹ رشته دانشگاهی با نگرش صلح فعالیت می‌کنند و  تا کنون نشست های ارزشمند و  مفید با حضور اساتید برجسته‌ای از جمله؛ دکتر محمد امین قانعی‌راد، دکتر سید جواد میری، دکتر محمد منصور نژاد، سردارحسین علایی، دکتر مقصود فراستخواه و دکتر علیرضا صادقی برگزار کرده ایم. ایشان در ادامه اظهار امیدواری کرد که با توجه به ارتباط خوب این انجمن با جهاد دانشگاهی بتوان کمیته‌ای اجرایی  برای همکاری‌های فی ما بین، برای رسیدن به نتایج مطلوب تشکیل داد.

در طول یک سال اخیر انجمن توانسته است ضمن تشکیل کمیته اجرایی، دفتر انجمن را تجهیز و راه اندازی نماید و با بهره گیری از تخصص و تجربه تمامی علاقمندان گام های شمرده و محکمی را برای بسط فعالیت های علمی_ پژوهشی و آموزشی بردارد.

در ادامه این جلسه دکترسعید پورعلی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی پس از ارائه گزارش مختصری از فعالیت‌های مختلف جهاد دانشگاهی، بر توجه ویژه این مجموعه بر توسعه زیر ساخت‌ها تاکید کرد.  به علاوه، جهاد دانشگاهی همواره سعی کرده بیش از ۷۵ درصد از اعتبارات مربوطه خود را تأمین کند و از این جهت برای دولت کم هزینه و پربازده بوده است.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ادامه داد: به دلیل توجه ویژه جهاد دانشگاهی، سازمان‌ها و مراکز تابعه آن، به فضای دانشگاهی و ارتباط مستمر با دانشجویان، این مجموعه توانسته موفقیت‌های چشمگیری از قبیل کسب رتبه اول خبرگزاری دانشجویان ایران، ارائه مقالات علمی، پژوهشی در همایش‌های داخلی و خارجی، تالیف و گرد آوری چندین جلد کتاب، ثبت چندین اختراع و بیش از ۲۰ مقام در جشنواره خوارزمی کسب کند. او در ادامه به برگزاری ۵ دوره مسابقات مناظره دانشجویی با موضوعات مختلف فرهنگی، اجتماعی و … توسط سازمان دانشجویان اشاره کرد و گفت:  در این مسابقات سعی کرده‌ایم از الگوهای مناظره جهانی استفاده کنیم و آن‌ را با توجه به شرایط فرهنگی و سیاسی کشور بومی سازی کنیم.

دکتر پورعلی ادامه داد: هدف از برگزاری این مسابقات این است که از طریق آن بتوان شیوه گفت و گوی بدون جدل را به دانشجویان آموزش داد و در آینده بتوان این فرهنگ را از طریق جامعه دانشگاهی به عموم جامعه منتقل کرد. در این مسابقات از اساتید برجسته دانشگاهی به عنوان شورای علمی مسابقات و هیئت داوری بهره برده‌ایم. ایشان  به عملکرد حوزه های دیگر جهاد اشاره کرد و افزود: خبرگزاری قرانی ایکنا نیز با ساختار دانشجویی به ۱۸ زبان مختلف دنیا خبر تولید می کند و دارای رتبه اول خبرگزاری‌های تخصصی است. همچنین مرکز افکار سنجی(ایسپا) در حوزه های مختلف همواره مستند ترین و کم خطاترین نظر سنجی ها را در اختیار عموم مردم و مسئولان قرار داده است. موسسه صندوق قرض‌الحسنه نیز با ایده بانک فقرا به جمع آوری منابع خرد برای کمک به دانشجویان می پردازد.

دکتر پورعلی به زمینه های مشترک همکاری طرفین اشاره کرد که برگزاری کارگاه‌ها، شورای علمی گروه‌های پژوهشی، قراردادهای پژوهشی که گروه‌های پژوهشی در آن به فعالیت می‌پردازند و در داوری و اجرای پژوهش‌ها، هیئت داوری کنفرانس‌ها و سمینارها، همکاری‌های خبری، حمایت از گفت و گوهای علمی و … از جمله این زمینه ها بود.

پس از اظهارات معاون فرهنگی جهاد، طاهره ابراهیمی فر بازرس انجمن صلح ایران نگرش‌های اصلی در گرایش های انجمن را صلح جویانه دانست و مهم ترین  دلیل تمایل به همکاری با جهاد دانشگاهی را، شناخت و اعتماد کامل دانشجویان نسبت به این نهاد عنوان کرد. دکتر منصور رحمانی نیز بر شمردن ظرفیت های انجمن، همکاری های علمی، پژوهشی و آموزشی بین دو نهاد را مغتنم برشمرده و برای جامعه علمی، کشور و منطقه دارای ثمرات فراوانی دانستند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *