نشست علمی زن و صلح

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 42


نشست علمی «زن و صلح» در ۱۵ اسفند ماه سال جاری به همت کارگروه زنان انجمن علمی مطالعات صلح ایران با همکاری اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، در سالن اندیشگاه کتابخانه ملی با حضور علاقه‌مندان به این حوزه برگزار شد.


 این نشست با سخنرانی دکتر مجتبی مقصودی ریاست انجمن علمی مطالعات صلح آغازشد. او همزمانی روز جهانی زن را دلیل برگزاری این جلسه اعلام کرد. وی در ادامه بیان داشت: نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل می‌ دهند اما با این حال بزرگترین اقلیت جوامع ملی هستند.
 
زن در جایگاه اقلیت و حفظ صلح
 وی افزود: منظور از اقلیت جایگاه این گروه اجتماعی در هرم قدرت می‌باشد. وی در ادامه بیان داشت: زنان و صلح موضوعی بین رشته‌ای است که با حوزه‌های مختلفی چون روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، سیاست و … در ارتباط است. به ویژه در حوزه سیاست بحث مشارکت سیاسی زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که در هرم قدرت سیاسی ظرفیت زنان بسیار است و با فعالیت خود می‌توانند به تلطیف فضای اجتماعی و سیاسی مدد رسانند.

مقصودی در ادامه پیشنهاد خود مبنی بر «صلح در حوزه خاورمیانه» را مطرح کرد و افزود: زنان نقش مهمی در این مهم دارند چرا که بیشترین آلام و دردها را در خاورمیانه تحمل می‌کنند و علاوه بر این تجربه زیرپوستی آنها انگیزه لازم را برای صلح خواهی ایجاد می‌کند.

اهمیت آموزش در توانمندسازی زنان

 در ادامه دکتر شیدا مهنام، مدیر گروه اجتماعی و انسانی یونسکو، سخنرانی خود را با محوریت نقش آموزش و فعالیت‌های یونسکو در ارتباط  با توانمند سازی و هم‌افزایی زنان آغاز کرد. وی بیان داشت: اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار ۲۰۳۰، موضوع زنان را در تمامی آیتم‌های خود در نظر گرفته است به ویژه آیتم ۵ در مورد عدالت جنسیتی و توانمندسازی زنان و دختران.

 دبیر علمی پروژه توانمندسازی زنان خانوار یونسکو افزود: مراد از عدالت جنسیتی در توسعه پایدار، ایجاد فرصت‌های برابر و قوانین برابر در حوزه‌های مختلف برای تمامی اعضای جامعه است. او بیان داشت: این فرصت‌ها جز از راه آموزشی که به دنبال خود آگاه سازی و خودباوری زنان باشد ایجاد نخواهد شد. و یونسکو در این مسیر می‌کوشد.

نگاهی نو به توسعه جنسیتی
 دیگر سخنران این نشست دکتر عباس محمدی اصل، سخنان خود را با طرح یک معما آغاز کرد. او همگان را دعوت نمود که نگاهی نو به توسعه جنسیتی داشته باشیم و با ذهنیت‌های خود و دنیای بنیاذهنی آن را بکاویم نه با نگاه عینی و بیرونی. این نویسنده بیان داشت: انتقال دستاوردهای مادی توسعه بسیار آسان است اما مشکل تغییر ذهنیت‌های عجین شده تاریخی و نهادینه شده در تربیت ماست. او در ادامه افزود: راه حل این مسأله بررسی کهن الگوها می‌باشد او در این ارتباط بیان داشت: تحقیقات باستان شناسان نشان می‌دهد زنان ۱۵۰۰۰۰ سال تا ۲۰۰۰۰۰ سال زودتر به توانایی اندیشیدن دست یافتند که دلیل این امر توانایی زایش و پرورش انسان توسط زنان است. او در ادامه از مخاطبین خواست: بیایید نمادها را دوباره احیا کنیم و امکانات رفاهی و فرصت‌هایی در اخلاق مراقبت برای زنان ایجاد کنیم.


بخش انتهایی نشست به پرسش و پاسخ اختصاص یافت و در نهایت ریاست انجمن علمی مطالعات صلح از علاقه‌مندان دعوت به همکاری نمود.

لینک خبر http://sedayiran.com/fa/news/141684

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *