سخنان آیت‌الله محقق داماد درباره‌ی «اثرات جنگ بر محیط زیست»

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 110

آیت‌الله «سیدمصطفی محقق داماد»، استاد دانشگاه شهید بهشتی و رئیس بخش مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم صبح امروز با حضور در نشست تخصصی ارزیابی اثرات جنگ بر محیط زیست، با اشاره به آثار تخریبی جنگ،‌ اظهار کرد: جنگ اثرات خانمان‌سوزی بر جامعه دارد. زنان را بی سرپرست و کودکان را یتیم می‌کند، همچنین محیط زیست را آلوده می‌کند.

به گزارش ایسنا وی با اشاره به جنگ عراق و کویت، اظهار کرد: در دوره معاصر جنگ‌هایی توسط دیکتاتور سابق بغداد رخ داد. دیکتاتوری که در آدم‌کشی و ویرانگری بی‌مثال بود. جنگی که از سوی عراق در خلیج فارس و در کویت انجام شد، مورد بررسی یکی از اساتید دانشگاه علوم فضایی واشنگتن قرار گرفته است.

وی با اشاره به نتایج بررسی‌های اثرات جنگ عراق و کویت، تصریح کرد: یکی از اساتید دانشگاه علوم فضایی واشنگتن به همراه یک تیم متخصص سه ماه بعد از عقب‌نشینی عراق از کویت از این منطقه بازدید کرد. نتایج این بازدیدها نوشته شده که در بخشی از آن اشاره شده که سه ماه بعد از پایان فعالیت جنگی عراق در کویت، هنوز ۵۰۰ حلقه چاه نفت در آتش می‌سوخت و دود سیاه و خفه‌کننده‌ای هزاران کیلومتر آن طرف‌تر متصاعد می‌شد.

به گفته محقق‌داماد، بر اساس یادداشت‌های این تیم متخصص، بازدیدکنندگان ناچار شدند از ماسک استفاده کنند و شرایط به حدی بود که دود ناشی از آتش‌سوزی چاه‌های نفت ۲۵۰ مایل آن طرف‌تر دیده می‌شد و جلوی تابش خورشید را گرفته و هوا را تاریک کرده بود و حتی دما تا ۷ درجه بالاتر رفته بود.

این استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: تیم بازدیدکننده از کویت بعد از جنگ عراق اینطور اشاره می‌کند که صحنه آتش‌سوزی‌ها و دودها شبیه صحنه جهنم داته بود.

رئیس بخش مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم، گفت: هر چند که جنگ در زمان کوتاهی پایان یابد،‌ آثار تخریبی محیطی آن برای مدت طولانی بر جایی خواهد ماند. بنابراین سوال اصلی آن است که چه کسی این سلاح‌ها را می‌سازد و برای پر کردن جیب خود محیط زیست بشری را اینگونه ویران می‌کند؟ چرا کلا ساخت سلاح‌ها تعطیل نمی‌شود و چرا نمی‌خواهیم در سایه صلح، اخوت و برادری زندگی کنیم؟

محقق‌داماد اظهار کرد: قرآن مجید پیشنهادی در این زمینه دارد. قرآن می‌گوید، همه در آغوش صلح زندگی کنید؛ صلحی که یکی از نام‌های خداست. بیایید در فضای خدا و در آغوش صلح زندگی کنیم.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در حال حاضر عده‌ای در اثر جهل به نام خدا یکدیگر را می‌کشند. این شرایط بسیار تاسف‌بار است. چه زمانی از کج‌اندیشی‌های غلط دینی و برداشت‌های ناصواب از منابع دینی راحت‌ خواهیم شد؟

محقق‌داماد در پایان با اشاره به اینکه هنوز دل‌های برخی انسان‌ها سلیم است و در قلب‌هایشان صلح وجود دارد، گفت: چند روز پیش نامه‌ای به “پاپ فرانسیس” نوشتم تا شب گذشته ده‌ها ایمیل از سراسر جهان دریافت کردم که همگی اظهار محبت و طرفداری از صلح بود. این‌ها نشان می‌دهد که هنوز وجدان‌های انسانی بیدار هستند.

بنا بر این گزارش نشست تخصصی ارزیابی اثرات جنگ بر محیط زیست و خانواده امروز با همت مرکز صلح و محیط زیست با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، فریده اولادقباد نماینده مجلس شورای اسلامی، جمعی از سفرا،‌ اسماعیل کهرم فعال و کارشناس محیط زیست برگزار شد.

منبع


انجمن را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

1 دیدگاه برای «سخنان آیت‌الله محقق داماد درباره‌ی «اثرات جنگ بر محیط زیست»»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *