مراسم تجلیل از خدمات علمی استاد احمد نقیب‌زاده

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 244

🔵 مراسم تجلیل از خدمات علمی استاد احمد نقیب‌زاده

🔸گروه علوم سیاسی خانه اندیشمندان علوم انسانی با همکاری انجمن علوم سیاسی و انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار می‌کند.

⏰ چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶ الی ۱۸:۳۰

📍 مکان: خانه اندیشمندان علوم انسانی، خیابان استاد نجات الهی، نبش خیابان ورشو

تجلیل از استاد نقیب زاده
مراسم تجلیل از خدمات علمی استاد احمد نقیب‌زاده

داود فیرحی
برگرفته از کانال تلگرام دکتر داود فیرحی

💫 استاد احمد نقیب زاده و اطاق ۳۶۶

🔹بیش از سی سال است که از نزدیک با استاد دکتر نقیب زاده آشنا هستم و از او بسیار آموختم. این آشنایی و حضور دو دوره متمایز اما پیوسته دارد؛
🔸الف) دوره دانشجویی؛
سال های ۷۸-۶۵، در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری، شاگردی ایشان کردم؛ از درس “تاریخ روابط بین الملل” تا ” جامعه شناسی سیاسی”، تا”متون کلاسیک جامعه شناسی”.
در این دوره یادگیری، خصال علمی و اخلاقی زیبا و آموزنده ای از استاد دیدم ؛ شیک پوش، منظم، بی طرفی علمی،صراحت گفتار، واقع گرایی و نقادی سنجیده.
🔹ب) دوره همراهی؛
سال ها است که تقدیر زمانه این شاگرد را با استاد نقیب زاده همراه و همنشین کرده است. این از بخت خوب من است که از سال ۱۳۷۸ تا کنون هم اطاقی استاد هستم و بیش از دیگر شاگردان و همکارانش توفیق دیدار و گفتگو دارم.
🔸یک روز جلسه گروه بود و هم زمان اطاق های نوساز دانشکده حقوق و علوم سیاسی را نیز دو به دو بین اساتید تقسیم می کردند. پیشنهاد کننده نبودم. منتظر تقدیر ماندم که با کدام استاد و یا همکاری هم اطاق خواهم شد. دیدم استاد نقیب زاده با مهربانی پرسید؟ می خواهی هم اطاق شویم و دفتر کار مان مشترک باشد؟ با شوق و ذوق تمام استقبال کردم.
هرگز نمی دانستم این همراهی اینقدر برای من مفید و پر نکته باشد. هر روز از دیدارش چیزی می آموزم؛علمی یا اخلاقی. و اگر چند روز نبینم دلتنگ می شوم و گوشی تلفنش را به صدا در میآورم و صدای گرم و مهربان او را می شنوم و آرام می گیرم.
♦️اخیرا یک دغدغه و شوری دلم را پیچ و تاب انداخته است؛گاهی که می شنوم زمزمه تقاضای بازنشستگی دارند،هر طور شده سعی می کنم پشیمانش کنم و در تصمیم اش تردید بیندازم. گاهی نیز به آینده می اندیشم که اگر استاد از دانشکده فاصله بگیرند،این اطاق و دفتر شماره ۳۶۶ را چگونه تحمل خواهم کرد. این تصور چنان اضطراب آور است که خیلی زود از صفحه خیال پاک می کنم و برای سلامتی و تداوم حضورش در دانشکده دعا میکنم. آری بسیار دعا می کنم.
✅ از دوستان خوب انجمن علوم سیاسی و صلح بسی ممنونم که برنامه بزرگداشت استاد را در دستور کار خود قرار دادند. حق هم چنین است. حق استاد است. کار نیکو کرده اید. دست مریزاد.


درباره استاد نقیب‌ زاده

دکتر احمد نقیب‌زاده (متولد ۱۳۳۲ در شهربابک) پژوهشگر حوزه علوم سیاسی و استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران است.

دکتری جامعه‌شناسی سیاسی از دانشگاه پاریس ۱۰ (نانتر) فرانسه

برخی از آثار

  • درآمدی بر جامعه‌شناسی سیاسی، احمد نقیب زاده، ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)، ۱۳۸۹
  • تاریخ دیپلماسی و روابط بین‌الملل از پیمان وستفالی تا امروز، احمد نقیب زاده، ناشر: قومس
  • توسعه سیاسی، برتران بدیع، احمد نقیب زاده (مترجم)، ناشر: قومس
  • سیاست و حکومت در اروپا (انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا)، احمد نقیب زاده، ناشر: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت)
  • جامعه‌شناسی احزاب سیاسی (مطالعه‌ای در مورد گرایشهای الیگارشی در دموکراسیها)، روبرت میشلس، احمد نقیب زاده (مترجم)، ناشر: قومس
  • تحولات روابط بین‌الملل از کنگره وین تا امروز، احمد نقیب زاده، مهدی عباسی، ناشر: قومس، ۱۳۸۱
  • احزاب سیاسی و گروه‌های ذی نفوذ، احمد نقیب زاده، ناشر: قومس – ۱۳۸۸
  • رویارویی آرمان شهرگرایان: جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحد آمریکا، نعمت‌الله مظفرپور، احمد نقیب زاده (مقدمه)، محمدرضا دهشیری (مقدمه)، ناشر: علمی و فرهنگی
  • ترجمه‌ای از چاپ دوم جامعه‌شناسی دولت: با اضافات، برتران بدیع، پیر بیرن بوم، احمد نقیب زاده (مترجم)، ناشر: قومس
  • اتحادیه اروپا، از آغاز تا امروز، احمد نقیب زاده، مهدی عباسی، ناشر: قومس – ۱۳۸۲
  • تأثیر فرهنگ ملی بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، احمد نقیب زاده، ناشر: وزارت امور خارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات – ۱۳۸۱
  • جامعه‌شناسی بیطرفی و روانشناسی انزواگرائی در تاریخ دیپلماسی ایران، احمد نقیب زاده، ناشر: وزارت امور خارجه، مؤسسه چاپ و انتشارات
  • طرح تقویت ظرفیتهای آموزش و پژوهش حقوق بشر، ژاک مورژئون، احمد نقیب زاده (مترجم)، ناشر: دانشگاه تهران، دانشکده حقوق و علوم سیاسی
  • نقش روحانیت شیعه در انقلاب اسلامی ایران، احمد نقیب زاده، وحید امانی زوارم، ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی – ۱۳۸۲
  • دانشمند و سیاستمدار، ماکس وبر، احمد نقیب زاده (مترجم)، ریمون آرون (مقدمه)، ناشر: علم
  • «قرن روشنفکران»: کتاب «قرن روشنفکران» شامل چند گفتگو با روشنفکران ایرانی از جمله داریوش شایگان، احسان نراقی، مصطفی رحیمی، محمدعلی اسلامی ندوشن، عبدالله شهبازی، مراد ثقفی، رامین جهانبگلو، محمدرضا تاجیک، محمد ضیمران، احمد نقیب‌زاده، حاتم قادری، ناصر فکوهی، علیرضا بهشتی، جهانگیر معینی علمداری، فریبرز رئیس‌دانا، مهرزاد بروجردی و جلال ستاریاست.

به نقل از ویکی پدیا


انجمن را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *