گزارش: «گفتگوی ادیان؛ راهی برای نیل به صلح جهانی»

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 265

گزارش از: شهرزاد خیاطیان

دکتر کریستیان برگ هارپ ویکن جامعه شناس نروژی و فعال در موسسه صلح اسلو، در نشست «گفتگوی ادیان؛ راهی برای نیل به صلح جهانی» که روز یک‌شنبه ۱۱ آذر ماه ۱۳۹۷ در سالن سلام کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو برگزار شد در زمینه نقش ادیان در پرورش و ارتقا صلح و دموکراسی به سخنرانی پرداخت.
دکتر ویکن به ارتباط بین ادیان و مشکلاتی که فعالان دینی در مسیر صلح‌سازی با آن‌ مواجه هستند اشاره کرد و ماهیت دین و مذهب و تاثیرات آن‌ها بر منازعات در سطح جهان را مورد بررسی قرار داد.
با اشاره به درک مفهوم دین دکتر هارپ ویکن رویکردهای متفاوتی را که امروزه جهان نسبت به دین دارد نام برد و از دو جنبه اصلی فردی دین و جمعی بودن آن سخن گفت. توجه ویژه ایشان در این سخنرانی به جنبه جمعی دین و تاثیرات آن بر ایجاد منازعات و همچنین فرونشاندن آتش جنگ بود.
دکتر هارپ ویکن عنصر مادی دین را شرح داده و سپس به عنصر عملکردی آن اشاره کرد و نتایج اجتماعی و فرهنگی در هر جامعه دینی را حاصل از آن دانست. وی جنبه عملکردی دین را به عنصری تعیین کننده در شکل‌گیری معنا در زندگی افراد و گروه‌های اجتماعی، همچنین انتخاب رویکردهای ایشان معرفی کرد. متن این سخنرانی با تاکید و توجه ویژه به رویکرد دوم تنظیم شده بود.
در ادامه برای درک بهتر دین و تاثیر آن بر صلح و منازعات سه جنبه اصلی و اولیه آن در این نشست مورد بررسی قرار گرفت: مذهب به عنوان سیستم هنجاری، به عنوان هویت و به عنوان یک نهاد. به اعتقاد آقای ویکن هرکدام از این سه نه تنها قابلیت خوراک‌رسانی و مشروعیت‌بخشی به منازعات و توسل به زور و خشونت را دارا هستند بلکه همواره توان بسیار زیادی نیز در ایجاد صلح و صلح‌سازی از خود به نمایش گذاشته‌اند.
در خاتمه دکتر ویکن تاثیر نهادی دین را از سطح ملی تا سطح بین‌المللی مورد توجه قرار داد و با اشاره به این‌که جنبه‌های صلح‌آمیز ادیان می‌توانند نقشی مهم در نیل به صلح جهانی ایفا کنند سخنان خود را به پایان رساند.

پس از پاسخ دکتر ویکن به پرسش‌های دانشجویان، گواهی شرکت در نشست به حاضرین ارائه شد. این گواهی از طرف کمیته صلح و حقوق انجمن مطالعات صلح ایران، کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو، گروه‌های حقوق بین‌الملل، حقوق بشر و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی صادر گردید.

🔊 فایل صوتی در کانال تلگرام انجمن

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *