مونترال، شبی زیبا برای علاقه‌مندان ادبیات با شاهنامه در نوروززمین

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 144

«شاهنامه کتاب صلح؟» عنوان و پرسشی بود که در شامگاه یکشنبه بیش از ۵۰ تن از ادب‌شناسان و فرهنگ‌دوستان مونترآلی را گرد آورده بود تا در نوروززمین پای سخنان استاد مهران راد از اتاوا و دکتر فرشید سادات‌شریفی بنشینند.

در ابتدای برنامه فرشید به پیشینه شکل‌گیری برنامه پرداخت و گفت: «با توجه به آغاز به فعالیت انجمن ایرانی مطالعات صلح، یکی از دوستان پیشنهاد داد این حرکت خجسته را با انجام فعالیت‌های بین‌المللی گسترده‌تر کنیم، گروه علمی‌آموزشی «سَماک» مصمم شد تا به سهم خود به کمک توسعه گفتمان صلح و بیاید و در قدم اول رویداد سه‌روزه «حافظ، شاعر صلح» را در مونترال برگزار کند.» او افزود: «هدف اصلی، برجسته‌کردن گفت‌وگو درباره صلح در رشته‌های علوم‌انسانی است تا از سیاسی‌بودن محض موضوع صلح اجتناب شود. این شد که «سَماک» تصمیم گرفت چهار رویداد در قلمرو ادبیات کاربردی در کانادا اجرا کند. اولین آن‌ها همین رویداد «حافظ، شاعر صلح» بود که در اکتبر ۲۰۱۸ برگزار شد؛ دومین برنامه با همین عنوان «شاهنامه، کتاب صلح؟» است؛ و دو رویداد دیگر نیز در ماه‌های می و ژوئن ۲۰۱۹ با عناوین «سعدی، شاعر صلح» و «شیراز، شهر صلح» برنامه‌ریزی شده است که کلاً در کنار هم نگاه ادبیات کاربردی و بین‌رشته‌ای و تأثیر آن روی موضوعات کلان را دنبال می‌کند. در این مثال‌ها می‌خواهیم نشان دهیم که ادبیات یک مملکت چگونه صدای صلح یک ملت می‌شود.»

پس از این سخنان، استاد مهران راد ادب‌پژوه ساکن اتاوا که مهمان ویژه این برنامه بود، آغاز سخن کرد و پیش از هر چیز، حالت پرسشی عنوان این نشست را ستود و گفت: این «علامت سؤال» دو پیامِ مهم دارد: نخست آنکه ما سخنرانان اگر می‌توانیم باید اثبات کنیم که شاهنامه باوجودِ همه شرح جنگ‌ها، کتابِ صلح هم است و دیگر اینکه پس از این نشست، مخاطبان عزیز خودشان باید یک‌بار دیگر به موضوع سخن بپردازند و به این پرسش پاسخ دهند. او در ادامه، در چند محور سخنانش را سامان داد: ۱. اثبات «پروژه‌محوربودن شاهنامه»؛ ۲. بیان ارتباط این پروژه‌محوری با صلح؛ ۳. نشان‌دادن اهمیتِ «بزم» در ایجاد تعادل میان جنگ و صلح در شاهنامه؛ و ۴. بیان نمونه‌های از جای‌جای شاهنامه به‌ویژه داستان پادشاهی بهرام (بهرام پنجم). گفتنی است چهار مقاله مبنای این تحلیل‌ها پیش‌تر در صفحات ادبی «هفته» منتشر شده‌اند که به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را در وبگاه «هفته» بازیابی و مطالعه فرمایید.

در بخش دوم نشست و پس از استراحتی کوتاه و پذیرایی، ابتدا دکتر راضیه رضوی (به‌نمایندگی از انجمن ادبی فاضل) و خسرو شمیرانی (از طرف نوروززمین)، ضمن خوش‌آمدگویی به حضار به ترتیب به معرفی بیشترِ انجمن فاضل و پیشینه‌اش و نیز کتابخانهٔ نوروززمین و فعالیت‌هایش پرداختند و سپس فرشید سادات‌شریفی سخنرانی خود را ارائه نمود.

مونترال شب ادبیات با شاهنامه

او نیز بر محورهای زیر متمرکز بود: ۱. خوانش ابیاتی از داستان کین‌خواهیِ سیاوش؛ ۲. بازاندیشی مفهوم «نژاد» مفاهیم پنج‌گانه مطرح‌شده در آن ابیات و نفی تهمت «نژادپرستی» در نگاه شاهنامه و فردوسی؛ ۳. تبیینِ ارتباط نژادپرست‌نبودن نگرش شاهنامه و فردوسی با صلح و بیانِ اهمیتِ این موضوع در ترسیمِ شیوه‌های مختلف کشورداری؛ ۴. جمع‌بندیِ سخن و تبیینِ سه مدلِ پادشاهیِ فریدون‌کیخسرو (پادشاهانِ بیش‌ازحد اخلاقی)، خاندانِ لهراسب (پادشاهان پردروغ) و بهرام (پادشاه متعادل).

درنهایت جلسه با پرسش‌وپاسخ و اظهارنظرهای مخاطبان به پایان رسید. همچنین شایان‌ذکر است که علاوه‌بر نشر مطالب نشست که به‌تدریج و در آینده در صفحات ادبی «هفته» تقدیم خوانندگان خواهد شد، عزیزان می‌توانند فایل صوتی کامل نشست را در نشانی تلگرامی t.me/Samaak_MTL/637  بیابند و بشنوند.

منبع: http://hafteh.ca/

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *