صلح در زندگی سهراب سپهری، کاروان صلح و ادبیات، منزل دوم: بادرود نطنز

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 482

❄️ کاروان صلح و ادبیات، منزل دوم: بادرود نطنز
سهراب سپهری
🍀 کمیته صلح و ادبیات انجمن علمی مطالعات صلح ایران با همکاری سرای موزه دکتر رهگشای بادرود برگزار می‌کند.

🕊موضوع صلح در زندگی سهراب سپهری

📚 فراخوان مقاله، شعر، نقاشی، خوشنویسی اشعار سهراب سپهری، ترانه و موسیقی

اساتید و دانشجویان محترم، هنرمندان و شعرای ارجمند می‌توانند آثار خود را با موضوع صلح در زندگی و شعر سهراب سپهری به دفتر موزه ارسال فرمایند.

🎁 مقالات و اشعار برگزیده در نشست ارایه خواهد شد و آثار هنری به نمایش در خواهد آمد.

📩 مهلت ارسال اصل مقاله و آثار هنری ۳۰ دی ۱۳۹۷

آثار خود را لطفا به شماره تلگرام ۰۹۳۸۴۳۷۳۱۹۳ و یا ایمیل info@rahgoshaymuseum.com ارسال فرمایید.

📅 زمان برگزاری: پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷

📍مکان: بارود نطنز، میدان امام حسین، سرای موزه دکتر رهگشای

سهراب سپهری و صلح

 

بادرود نطنز، زیبای خفته در کویر

بادرود

شهر تاریخی و زیارتی بادرود، در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهرستان نطنز در دل کویر مرکزی ایران قرار دارد که می‌توان به این شهر زیبا، لقب زیبای خفته در کویر را داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در فاصله ۳۰ کیلومتری شمال مرکز شهرستان نطنز، شهر بادرود قرار دارد که این شهر دارای زیبایی‌ها و جاذبه‌های فراوانی است.

امامزاده آقا علی عباس و شاهزاده محمد(ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع)، خانه محقق الدوله، خانه رهگشا، حمام نوغه و کمپ کویری متین آباد برخی از آثار دیدنی و تاریخی فاخر این شهر است.

در کنار آثار تاریخی انواع میوه‌ها و صیفی‌جات از قبیل انار، انجیر، طالبی، گرمک و خیار در این منطقه کِشت می‌شود که دارای مرغوبیت خاصی است.

امامزاده آقا علی عباس(ع)، میعادگاه زائران شاه خراسان

پس از قبول ولیعهدی اجباری از طرف امام رضا (ع) هشتمین اختر تابناک آسمان ولایت و امامت در نزد مأمون خلیفه عباسی، عده‌ای متشکل از اصحاب و یاران حضرت از جمله حضرت آقا علی عباس و شاهزاده محمد (ع) از مدینه به قصد زیارت امام رضا(ع) عازم طوس شدند. پس از ورود به ایران خبر شهادت مظلومانه امام هشتم توسط مأمون عباسی سبب شد تا هر کدام از اصحاب و یاران حضرت به سویی رهسپار شوند تا از گزند مأموران حکومتی در امان باشند.

این دو بزرگوار که از داغ مرگ برادر خویش سوگوار بودند، پس از طی کردن چندین شهر و روستا وارد کاشان شده و سپس به شهر بادرود (باد قدیم) آمدند.

حاکم و مردم بادرود که از عاشقان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بوده و به سلاله آنان عشق می‌ورزیدند، قریب به ۴۰ شبانه روز از آن بزرگواران به نحو شایسته پذیرایی و مراقبت کردند.

این دو بزرگوار پس از ۴۰ شبانه روز با نیابت انتقام خون به ناحق ریخته امام رضا (ع) به اتفاق اصحاب و یاران، راه کویر را در پیش گرفتند و به قصد عزیمت به شهر مشهد مقدس حرکت کردند. هنوز مسافتی از کویر طی نشده بود که در جنگی نابرابر به دست سپاهیان مأمون عباسی، مظلومانه به شهادت رسیدند و پیکر مطهرشان به همت مردان منطقه در همان مکان جنگ تدفین شد.

اکنون امام زاده آقا علی عباس (ع) مأمن عاشقان اهل‌ بیت شده است که برای برآورده شدن حاجات خود به این مکان مقدس مراجعه می‌کنند.

خانه محقق الدوله و خانه رهگشا، نماد بادرود قدیم

خانه محقق الدوله از آثار معماری دوران قاجار و دارای ساختار حیاط مرکزی و سه جبهه ساخت حول حیاط است. فضاها در این حیاط حول محور تقارن عرضی ساماندهی شده‌اند و جبهه جنوبی حیاط متشکل از تالار میانی به ارتفاع ۶٫۵ متر بلندترین سقف گنبدی خانه را شامل می‌شود و در منتهی‌الیه این جبهه، مطبخ قراردارد که توسط راهرو در گوشه حیاط قابل دسترسی بوده و با اتاق‌های کناری از طریق ورودی خاص در این راهرو مرتبط شده است.

بنا کاملاً با خشت خام احداث و با گچ‌بری ساده و آجر و سنگ تزئین شده است و دارای حیاط مرکزی، سرسرای تابستانه و زمستانه و حوض بزرگ و باغ متصل به خانه است. خانه تاریخی محقق الدوله به‌ صورت یک مجموعه کاملی چون حمام اختصاصی و اصطبل بوده که متأسفانه بخشی از این بنا به دلیل احداث و تعریض خیابان تخریب شده است.

همچنین خانه تاریخی رهگشا یکی دیگر از آثار تاریخی زیبای شهر بادرود است. این بنای تاریخی بر روی زمینی با مساحت تقریبی یک هکتار در اوایل قرن حاضر احداث شده که بخش‌هایی از آن مرمت و احیاء شده و در بخش بلندای جنوب غربی شهر بادرود قرار دارد. بنای خانه رهگشا (سرا موزه) از نظر کالبدی جزو خانه‌های تیپ اقلیم خشک بوده که دانش معماری آن در تطابق و هماهنگی با اقلیم بیابانی کاملاً مشهود است به گونه‌ای که طی چهار فصل سال، به راحتی می‌توان از فضاهای آن استفاده کرد. خانه رهگشا در کوچه “کوچه باغ” واقع شده که به ورودی باغات سرسبز و با طراوت ختم می‌شده و دلیل وجه تسمیه آن کوچه هم بوده است.

حمام نوغه بادرود

حمام نوغه از آثار ارزشمند و تاریخی دوران صفویه است و سبک ساختمان حمام مانند حمام گنج‌علی‌خان کرمان در مقیاس کوچک‌تر است. در همین خصوص حسین یزدانمهر – سرپرست میراث فرهنگی نطنز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: این حمام مانند تمام حمام‌های قدیمی ایران دارای رختکن یا سربینه، خزینه، حمام و فضای بزرگی است که توسط حوضچه‌های کوچک به‌ هم متصل‌ هستند و دارای ویژگی معماری خاصی است.

وی افزود: سطح حمام، شش متر پایین‌تر از سطح معبر عمومی و چاه آب است که به‌ وسیله دلو و طناب آب حمام را تأمین می‌کرده است.

سرپرست میراث فرهنگی نطنز گفت: حوض رختکن، دو متر گودتر از سطح حمام و خزینه قرار داشته و این اختلاف ارتفاع بین حوض رختکن با حوض حمام و خزینه باعث می‌شده که همه حوض‌ها در یک زمان از آب پر و خالی شوند.

یزدانمهر تصریح کرد: تمام قسمت‌های حمام از قبیل رختکن و فضاهای داخلی حمام از طریق راه آب‌هایی به جنس سفال و توسط حوضچه‌های کوچک به‌ هم ارتباط دارند که این سیستم باعث دسترسی به آب گرم در تمام فضاهای حمام بوده و از طرفی عبور آب گرم از این مسیرها باعث گرم شدن قسمت کف حمام می‌شده است.

به گزارش ایسنا، این اثر بعد از مرمت برای راه‌اندازی موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده شده و هم اکنون قسمتی از آن کاربری اداری دارد و دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بادرود در این مکان مستقر است.

منبع: ایسنا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *