گزارشی از کارگاه آموزشی ۲۰ گام اساسی در فهم تحولات قومی

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 90

به اهتمام انجمن‌های علمی مطالعات صلح ایران و علوم سیاسی ایران “کارگاه آموزشی ۲۰ گام اساسی در فهم تحولات قومی” با حضور تعدادی از علاقمندان در چهارشنبه سوم بهمن ۱۳۹۷ در دفتر انجمن علوم سیاسی ایران در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد ومورد استقبال علاقمندان قرار گرفت.

مدرس این کارگاه دکتر مجتبی مقصودی رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران و صاحب‌نظر مسائل قومی بوده و در پنج ساعت قدم به قدم گام‌های مؤثر در فهم و تجزیه و تحلیل نشیب و فرازهای تحولات قومی به ویژه در ارتباط با ایران به لحاظ نظری، روشی- رویکردی و انضمامی را مورد طرح و بررسی قرار دادند و تلاش نمودند تا به زبانی ساده به فهماسازی مباحث اصلی و پایه‌ای در این حوزه بپردازند.

در مقدمه مدرس کارگاه ضمن اشاره به این نکته که علیرغم ظهور و بروز عصر جهانی شدن، انقلاب در عرصه‌های ارتباطی و  اطلاعاتی و تجلی دهکده جهانی، توسعه صنعتی و پسا صنعتی و عام گرایی، موضوع قومیت‌ها و مسئله قومی و خاص گرایی همچنان در دستور کار جامعه جهانی و دولت‌های ملی است و کم و بیش طیف وسیعی از کشورهای کمتر توسعه یافته، در حال گذار و توسعه یافته را تحت تاثیر قرار داده است به طرح اهمیت موضوع پرداختند؛ همچنان که فعال شدن شکاف‌های قومی و تأثیرات جدی متغیر نوظهور قومیت در مناسبات ملی و منطقه‌ای و بهره برداری بازیگران فرا منطقه‌ای در معادله و موازنه قوا در منطقه در سال های اخیر، موضوع قومیت را در ایران بیش از پیش، از اهمیت و حساسیت برخوردار ساخته است و تولید طیف وسیعی از آثار و تألیفات را به همراه داشته است.

پس از مقدمه‌ی نسبتاً مبسوط، سخنران به تشریح گام به گام محورهای اصلی کارگاه پرداختند.پس ازتوصیف وجود تنوع و تکثر قومی در ایران و جهان به مثابه یک واقعیت، در گام بعدی به اپیدمی مطالعات قومی در دو دهه‌ی اخیر در جهان و ایران، به نقش مدرنیست‌ها، لنینیست‌ها، ویلسونیست‌ها و ناسیونالیست‌ها در تولید و گسترش ادبیات نظری و تجربی پرداختند.

رهیافت‌ها، رویکردها، سیاستگذاری‌ها و آسیب‌شناسی‌های گام‌های بعدی “فهم تحولات قومی” بود که در این کارگاه مورد طرح و برسی قرار گرفت. در انتها این کارگاه، با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان خاتمه یافت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *