محمد درویش: توجه به ملاحظات زیست محیطی مانع از بروز جنگ می شود

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 81

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر حوزه محیط زیست می گوید: توجه به ملاحظات زیست محیطی مانع از بروز جنگ می شود و بی توجهی به آن وضعیت خطرناکی ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، محمد درویش روز سه شنبه در همایش ‘صلح، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی در ایران’ با اشاره به اهمیت محیط زیست در دستیابی به صلح پایدار اظهار کرد: از سال ۱۳۸۰ به بعد مصرف منابع طبیعی زمین توسط ساکنان آن افزایش یافت و در نتیجه این مساله محدودیت دسترسی به این منابع موجب رقابت، مخاطره و جنگ شد.
وی در این همایش که در تالار فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، افزود: سبک زندگی جهانی باید مطابق با بوم شاسی تغییر کند؛ در غیر این صورت صلح پایدار حاصل نمی شود.
درویش ادامه داد: توجه به منابع طبیعی و زیست محیطی موضوع جدیدی نیست و صاحب نظران همواره بدان تاکید کرده اند.
وی با اشاره به شورش در بصره، خرمشهر و آبادان بر سر آب تصریح کرد: بی توجهی به ملاحظات زیستی سبب بروز وضعیت خطرناک می شود؛ این در حالی است که چنان چه بدان توجه شود، نزاع ها و تنش ها کاهش می آید.
درویش افزود: این شرایط در این مناطق علاوه بر تنش و ناامنی سبب از بین رفتن منابع طبیعی (یک میلیون درخت نخل) و همچنین وجود ریزگردها شد.
این روزنامه نگار با اشاره به فریدون شهر عنوان کرد: به گفته فرمانده نیروی انتظامی این منطقه، در ۶ ماه نخست سال که زاینده رود خشک است، میزان پرخاشگری و همچنین تخطی رانندگان از قوانین راهنمایی و رانندگی به طور قابل توجهی افزایش پیدا می کند.
این کنشگر محیط زیست تاکید کرد: امروزه دنیا با کلید واژه شاخص سرزمین شاد روبه رو است. این عنوان بدین معناست که مردمی شاد هستند و کمتر دچار افسردگی می شوند که از مواهب گیاهی و جانوری بیشتری برخوردار باشند.
وی گفت: ایران در این شاخص، در سال ۲۰۰۶ رتبه ۶۷ را داشته و امروز به رتبه ۸۷ سقوط کرده است؛ اگرچه همچنان از کشورهای آمریکا، روسیه و قطر پیشتر است.


درویش اظهار کرد: طبیعت ارزشمند را باید قدر نهاد و نسبت به محیط زیست توجه ملموس داشت. محیط زیست یک محور توسعه نیست که همچون سیاست و اقتصاد و… با آن برخورد شود؛ محیط زیست بستر توسعه است.
این کویرشناس با طرح این پرسش صحبت خود را ادامه داد: چرا ۹۵ درصد از مردم خوزستان باید خواهان مهاجرت باشند در حالی که ۳۰ درصد آب های سطحی کشور در این منطقه قرار دارد؟
وی در پایان خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد امید در جامعه رنگ ببازد و از بین برود؛ همگان درک می کنند که امروزه شرایط جامعه مطلوب نیست؛ اما ایران همچنان زنده است.

منبع ایرنا

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *