گزارش سخنرانی علمی با موضوع صلح در زبان، ادبیات و فرهنگ اوکراین

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 74

✍️ تمام رودهای اوکراین نام هایی با ریشه ایرانی دارند / اوکراین و روسیه زبان و فرهنگ یکسانی ندارند

🔹 پروفسور الک کشانفسکی، استاد زبان شناسی دانشگاه ملی کیف، در نشست “صلح در زبان و فرهنگ و ادبیات اوکراین” که توسط کمیته صلح و ادبیات انجمن علمی مطالعات صلح ایران و شورای زبان های خارجی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد گفت: فرهنگ و تمدن ایرانی تاثیر بسیاری در زبان و فرهنگ اوکراین دارد. به عنوان نمونه تمام پنج رود بزرگ اوکراین نام هایی با ریشه ایرانی دارند.

🔹 کشانفسکی که آثار ادبی اوکراین را با توجه به تاریخ این کشور از قرن های دور بررسی می کرد ریشه مشترک زبان و فرهنگ روسی و اوکراینی را رد کرد و گفت: اوکراین به عنوان یک کشور به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می شود. بخش شرقی اوکراین فرهنگ کوچ نشینی دارد و متاثر از تهاجم اقوام ترک به اوکراین است و بخش غربی یکجانشین است و از اقوام اروپایی متاثر است.

🔹 پروفسور زبان شناس به تقسیم بندی زبان های اسلاو اشاره کرد و گفت: زبان اوکراینی در طبقه بندی زبان ها با زبان روسی در یک گروه قرار نمی گیرد. همچنین سابقه مسیحی شدن روس ها و اوکراینی ها نشان می دهد که آبشخور فرهنگی و تمدنی دو ملت متفاوت است.

🔹 کشانفسکی به چند اثر مهم ادبیات اوکراین در زمینه صلح و جنگ پرداخت و گفت: نتیجه نهایی این آثار این است که صلح بهتر از جنگ است.

🔹 در پایان این نشست لوح تقدیر و هدیه انجمن علمی مطالعات صلح ایران و لوح تقدیر و هدیه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به آلک کشانفسکی تقدیم شد.
🔶 گزارش از جواد رنجبر درخشی لر

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *