گزارش نشست راهبردی راهکار های مصالحه و ایجاد صلح مثبت در مناسبات ایران و عربستان

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 176

 نشست راهبردی راهکار های مصالحه و ایجاد صلح مثبت در مناسبات ایران و عربستان از طرف کمیته روابط بین الملل انجمن علمی مطالعات صلح و با همکاری انجمن علوم سیاسی ایران در روز سه شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ در دفتر انجمن علوم سیاسی ایران برگزار گردید.

🔹در ابتدای نشست دکتر امیر هوشنگ میرکوشش دبیر علمی کمیته روابط بین الملل صلح و مدیر نشست خلاصه ای از فعالیت های این کمیته را به اطلاع حاضران رساند. دکتر میرکوشش ضمن تشکر از اعضای کمیته روابط بین الملل و نیز سخنرانان و دانشجویان و پژوهشگران حاضر در جلسه به ادامه موضوع رهنامه نویسی در آینده تاکید نموده و اعلام نمود که به زودی برای رهنامه یا گزارش راهبردی بعدی با عنوان راهکار های مصالحه و ایجاد صلح مثبت میان ایران و عراق فراخوان داده خواهد شد.

🔹اولین سخنران جلسه دکتر اختیاری امیری عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، با موضوع تساهل ژئو پلیتیکی و دگردیسی اداراکی و صلح مثبت میان تهران و ریاض به تبیین علل و عوامل اصلی تقابل تهران و ریاض و راهکار های عملی در ایجاد مصالحه و صلح مثبت میان دو کشور پرداخت. دکتر امیری بیان نمود که از طریق خردورزی و اتخاذ یک رویکرد عقلانی و پراگماتیستی می توان روابط را ترمیم نمود و در این راه می توان از موضوع حج، سازمان اوپک و نیز سازمان کشور های اسلامی در جهت بهبود روابط بهره گرفت.

🔹دومین سخنران دکتر حسین علائی، ضمن اشاره به این موضوع که نزاع و درگیری دائمی امکان پذیر نیست تاکید نمود که طرفین باید با تغییر لحن و رفتار در جهت مذاکره و گفتگو گام بردارند و روی نقاط مشترک و حداقل ها تفاهم نمایند. دکتر علائی بر لزوم همکاری و همراهی وزارت خارجه و فرماندهی نظامی ایران در منطقه در مذاکرات احتمالی با عربستان تاکید نمود.

🔹سخنران بعدی دکتر احسان رازانی، بیان نمود با توجه به شواهد تاریخی و گستره وسیع تعارضات ژئوپولیتیکی و ژئو کالچر میان ایران و عربستان و نیز رویکرد متضاد میان دو کشور در قبال نظم منطقه ای و منطبق با آموزه های نظریه واقع گرایی تهاجمی به نظر می رسد در کوتاه مدت تنش ها میان ایران و عربستان کاهش نخواهد یافت.

🔹 سخنران بعدی سرکارخانم هدی مرادی دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود بودند که از لزوم به کار گیری دیپلماسی عمومی و استفاده از دیپلماسی ورزشی در جهت کاهش خصومت ها و فرهنگ سازی در میان مردم دو کشور و در جهت ایجاد روابط مطلوب سخن گفتند.

🔹 آقای علی همه خانی دانشجوی دکترای جامعه شناسی سیاسی سخنران بعدی نشست بودند، وی از دشواری مصالحه میان دو کشور در شرایط کنونی سخن گفت و بر لزوم احترام طرفین به اصل حاکمیت ملی ، احترام به حقوق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و نیز همکاری متقابل امنیتی میان دو کشور در جهت کاهش تنش ها اشاره نمود.

🔹سخنران بعدی آقای محمد سلطان پور دانشجوی دکترای روابط بین الملل بود که روابط ایران و عربستان را از منظر نظریه روانشناختی آلبرت الیس مورد بررسی قرار داد و بر نقش نظام مفهومی و عقیدتی در روابط میان دو کشور تاکید نمود و بر نقش تغییر گزاره های مرکزی حداقل رهبران یکی از دو کشور در جهت شکل دهی به انگیزش مثبت در روابط دو کشور اشاره کرد.

🔹سخنران بعدی دکتر محمد منصور نژاد عضو هیئت مدیره انجمن صلح، بر لزوم استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در ارتباط میان مردم دو کشور و نیز بر لزوم استفاده از سیاستمداران خوشنام و مورد وثوق دو کشور و نیز رایزنی های غیر رسمی و لابی ها در مذاکره و رفع انسداد سیاسی و فراهم نمودن بستر های مناسب برای گفتگو های رسمی تاکید کردند.

🔹سخنران پایانی نشست دکتر مجتبی مقصودی ریاست هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح بودند که ضمن توصیف اصول، مبانی و حدود و ثغور تدوین گزارش های راهبردی، به وضعیت سنجی روابط دو کشور در شرایط فعلی پرداختند. سپس دلایل و زمینه های بروز مسائل و مشکلات در روابط دو کشور به راهکارهای بهبود مناسبات دو کشور پرداخت.

دکتر مقصودی بر لزوم مذاکره برای معامله بزرگ میان دو کشور به ویژه توافق بر سر یک یالتای منطقه ای با محوریت وزارت خارجه، بازتعریف روابط دو کشور، نیاز به نقش آفرینی شخصیت های مورد وثوق، دیپلماسی بر مبنای کاربست راهبرد حل المساله ای، اجازه ایفای نقش به نهاد های مدنی و بازیگران غیر دولتی از جمله انجمن های علمی و ضرورت تدوین و تبیین استراتژی صلح به عنوان راهکار های مصالحه میان دو کشور تاکید نمود.

🔹در پایان حدود ۶۵ دقیقه سخنرانان به پرسش های حاضران پاسخ دادند و جلسه در ساعت ۱۹ خاتمه یافت. در پایان دبیر علمی کمیته روابط بین الملل صلح آمادگی این کمیته را برای برگزاری نشستی دیگر در این موضوع با حضور مسئولان وزارت خارجه اعلام نمود.

✅ کمیته روابط بین الملل انجمن علمی مطالعات صلح ایران

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *