گزارش برگزاری نکوداشت دکتر علی اصغر کاظمی

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 162

به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی عصر روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۹۸ مراسم نکوداشت دکتر علی اصغر کاظمی از اساتید فرهیخته و بنام رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل به همت گروه علوم سیاسی خانه اندیشمندان علوم انسانی و با همکاری انجمن علوم سیاسی ایران و انجمن مطالعات صلح در سالن حافظ این مجموعه برگزار گردید.

در آغاز این مراسم دکتر صالحی، مدیر گروه علوم سیاسی خانه اندیشمندان علوم انسانی، ضمن خیرمقدم به میهمانان و اساتید شرکت کننده در این مراسم برخی از فعالیت های گروه علوم سیاسی خانه اندیشمندان علوم انسانی و به خصوص برنامه “عصر علوم انسانی” را برای میهمانان تشریح نمود و در ادامه برخی از سوابق، فعالیت های علمی و ویژگی های شخصیتی استاد کاظمی را بیان نمود. وی افزود: «عصر علوم انسانی پنجره ای بود برای پاسداشت پیشکسوتان عرصه علوم انسانی که به همت و تلاش خانه اندیشمندان علوم انسانی، انجمن علوم سیاسی و همچنین انجمن مطالعات صلح  تاکنون نکوداشت اساتیدی چون دکتر نقیب زاده، دکتر ساعی، دکتر قوام، دکتر باوند، و دکتر سید محمد رضوی برگزار گردیده، و امروز بسیار مفتخریم که در خدمت استاد گرانقدر جناب آقای دکتر علی اصغر کاظمی هستیم که شهرت و نوشته های ایشان در عرصه علوم سیاسی و روابط بین الملل بر کسی پوشیده نیست و به طور مستقیم و غیرمستقیم همه ما از محضر ایشان بهره برده ایم. در دهه ۶۰ که خلاء کتابها و مراجع علمی کاملا مشهود بود آثار و نوشته های دکتر علی اصغر کاظمی به زیور طبع آراسته می شد و خودنمایی می کرد و این قوت قلم و وزانت اثر تا امروز توانسته جایگاه خود را حفظ نماید».

یک همکار خوب در دانشگاه و وزارت خارجه

نخستین سخنران مراسم از میان اساتید و پیشکسوتان رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل دکتر هرمیداس باوند عضو هیأت علمی حقوق و روابط بین الملل از دانشگاه علامه طباطبایی بود. دکتر باوند با نگاه تاریخی به مقوله فرهیختگی، تعقل و سیر تکامل فرهنگ سیاسی کشور از دیوانسالاران فرهیخته و نواندیشدان، ادبا و فلاسفه به عنوان دو گروهی از افراد جامعه در ایران نام بردند که علیرغم فراز و فرودهایی که در پانورامای تاریخی کشور ما انجام گرفت و در مقاطعی با تهاجمات اقوامی که تا حدودی دور از ارزش های متمدنانه روبرو بودیم اما این دو گروه نقش اساسی در حفظ و استمرار فرهنگ ایران داشتند. ایشان در ادامه به ویژگی های علمی و تألیفات دکتر کاظمی اشاره نمود که به ویژه در زمینه حقوق و روابط بین الملل بسیار مورد توجه اساتید و دانشجویان قرار گرفت. وی همچنین به سوابق همکاری خود با دکتر کاظمی اشاره نمود که شامل ده سال همکاری در کنوانسیون حقوق دریاها می شد و شرکت در مذاکرات آتش بس با عراق که به واسطه فعالیت در وزارت امور خارجه به همراه دکتر کاظمی در کنفرانس ژنو حضور یافتند و مذاکراتی را با طرف های عراقی انجام دادند.

استادی که مهمترین ویژگی اش وطن دوستی بود!

در ادامه این مراسم دکتر عباس ملکی از اساتید روابط بین المل و عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به سابقه آشنایی و همکاری خود با دکتر علی اصغر کاظمی در وزارت امور خارجه اشاره نمود و برخی ویژگی های شخصیتی و علمی دکتر کاظمی را برای حضار بازگو نمود. وی مهمترین ویژگی های فردی دکتر کاظمی را آرامش، نظم و انضباط، اعتدال و میانه روی در بیان مواضع سیاسی و سادگی نوشته ها و تألیفات علمی ایشان نام برد و حس وطن پرستی دکتر کاظمی به ویژه در مسأله خلیج فارس و حق حاکمیتی ایران را مثال زدنی دانست.

دکتر علی اکبر امینی استاد روابط بین الملل و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی سخنران بعدی این مراسم نکوداشت بود. وی از فروتنی و افتادگی دکتر علی اصغر کاظمی به عنوان مهمترین ویژگی شخصیتی ایشان نام برد که سرمشق خود او در زندگی بوده است. دکتر امینی آموزش و یادگیری مداوم را ویژگی دیگر استاد کاظمی دانست که همواره به این خصلت نیکو آراسته بوده است.

صلح درونی استاد

در ادامه این مراسم دکتر نسرین مصفا استاد روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و رئیس انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحد به بیان ویژگی های علمی و شخصیتی دکتر کاظمی پرداخت. وی از کلاسهای درس استاد کاظمی نام برد که تفاوت های بسیاری با کلاس های درس سایر اساتید داشت. وی افزود: دکتر کاظمی خیلی عمیق به مسایل نگاه می کردند. امروزه شاید از رابطه سیاست و حقوق بین الملل زیاد صحبت می شود اما در گذشته به این رابطه تنگاتنگ حقوق و روابط بین الملل کمتر پرداخته می شد. دکتر کاظمی از همان زمانها به این نکته توجه داشت. اون چالشی که حقوق بین الملل داره در رابطه با منافع ملت ها به خصوص در دوره کنونی که بطور گسترده ای در سطح بین الملل مطرح می شود خیلی پیش از این توسط دکتر کاظمی مورد توجه قرار می گرفت. دکتر مصفا از فروتنی و صلح درونی دکتر کاظمی به عنوان ویژگی بارز فردی و شخصیتی ایشان نام برد که همواره در برخورهایی که با ایشان و در کلاس های درس داشتند دیده می شد.

سخنران دیگر مراسم نکوداشت استاد کاظمی دکتر مهدی ذاکریان عضو هیات علمی گروه حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و رییس گروه روابط بین الملل بود. دکتر ذاکریان بزرگترین بیماری جامعه انسانی که باعث رنج بشر نیز شده است را نادانی دانست و افزود: هرگاه علم بر نادانی غلبه پیدا کند بشر نیز به آرامش خواهد رسید. دکتر ذاکریان مهمترین ویژگی شخصیتی استاد کاظمی را متانت و آرامش ایشان دانست که نخستین الگو در دانشگاه بوده است. وی به آثار علمی و تألیفات دکتر کاظمی اشاره نمود که اکثرا بین رشته ای هستند و این از ویژگی های علمی دکتر هست که اعتقاد دارند باید علم سیاست و روابط بین المللی به صورت بین رشته ای مورد مطالعه قرار گیرد.

مرد فضیلت

دکتر سید علی مرتضویان عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز به بیان خاطرات و زمینه آشنایی خود با دکتر کاظمی پرداخت. ایشان دو نکته مهم که در زمینه شخصیت دکتر کاظمی وجود دارد را فضیلت مداری و افتادگی دانست. دکتر کاظمی هیچگاه تن به غوغاسالاری نداد هرچند برای ایشان هزینه هم داشت.ایشان نشان دادند که فضیلت هرگز نمی میرد.

خوشتر آن باشد که سر رهروان گفته آید در حدیث دیگران

آخرین سخنران این مراسم دکتر علی اصغر کاظمی بود که با شعری از شیخ عجل سخنان خود را آغاز نمود. «هزار جهد بکردم که سر عشق بپوشم، نبود بر سر آتش میسرم که نجوشم، به پای آبله رفتن به از نشستن باطل، که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم…کاری که من در زندگی کردم همان به اندازه وسع بود. خیلی دوست داشتم مجال بیشتری می داشتم برای مطالعه و کار بیشتر، من در واقع دو زندگی را در دو جا تجربه کردم: یک ۳۲ سال در نیروی دریایی ارتش و یک ۳۰ سال هم در دانشگاه گذراندم که خاطرات خوبی از هر دو دارم. امروز هم دوست داشتم اگر حالم مساعد باشد برای دانشجویان جوان نکته ای را بگویم. مهمترین توصیه من به دانشجویان جوان این است که هیچ گاه در دوره فراغت از تحصیل از این شاخه به آن شاخه نپرید. دانش امروز نیاز به تحقیقات خیلی بیشتر دارد و همچنین نگاه به بیرون مرزها هم بیشتر احساس می شود. به خاطر همین هم بنده همیشه به دانشجویانم توصیه می کردم که کتابها را به زبان اصلی آن بخوانید. چون اولا آنچه شما به زبان فارسی می نویسید برد بسیار کمی دارد، حتی در داخل کشور خودمان کمتر این مقالات را می خوانند. وقتی شما مقالاتی به زبان انگلیسی می نویسید فیدبک های جالبی از صحنه بین الملل می گیرید که شما را به  نگارش بیشتر ترغیب می کند».

در پایان این مراسم بزرگداشت از سوی خانه اندیشمندان علوم انسانی، انجمن علوم سیاسی ایران و مطالعات صلح هدایا و لوح یادبود به استاد علی اصغر کاظمی تقدیم گردید.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *