گزارش خبری نشست تخصصی تغییرات اقلیمی و صلح

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 211

به همت کمیته محیط زیست و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران و با همکاری کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی دانشگاه شهید بهشتی و مرکز صلح و محیط زیست، نشست تخصصی “تغییرات اقلیمی و صلح”، در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۹۸ در تالار سلام کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی برگزار شد.

در این نشست که با استقبال پژوهشگران، متخصصان و علاقمندان مواجه شد، آقای دکتر هومان لیاقتی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان مدیر نشست، آقای دکتر مجید مخدوم، استاد دانشگاه تهران و عضو وابسته فرهنگستان علوم ایران و آقای دکتر مهدی زارع، استاد زلزله شناسی مهندسی و عضو وابسته فرهنگستان علومبه عنوان سخنرانان این برنامه حضور داشتند.

در ابتدای نشست، دکتر لیاقتی، ضمن خیر مقدم به علاقه مندان و حاضرین در نشست از اعضا هیات مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران و اعضا کمیته صلح و محیط زیست، مدیریت کرسی حقوق بشر صلح و دموکراسی ، مرکز صلح و محیط زیست و خانم منا کربلایی امینی به عنوان دبیر برگزاری نشت قدردانی نمودند و در ادامه ضمن اشاره به اهمیت حیاتی موضوع تغییرات اقلیمی در کشور ایران بر این نکته تاکید کردند که بدون صلح، حفاظت از محیط زیست معنا نداشته و بدون حفاظت صحیح از محیط زیست، صلح پایدار تحقق یافتنی نیست.ایشان، تغییرات اقلیمی را به بمبی ساعتی تشبیه کردند که اثرات سوء آن، تمامی سطوح جامعه را در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی و … تحت تاثیر قرار می دهد.

در ادامه، دکتر مجید مخدوم استاد برجسته دانشگاه تهران، ارتباط میان تامین غذا و اثرات آن بر صلح منطقه‌ای و جهانی را با توجه به پدیده تغییرات اقلیمی تشریح کردند. ایشان تاکید کردند که تغییرات اقلیمی، مساله ای محیط زیستی است که باید آن را به عنوان مهمترین تهدید پیش روی توسعه پایدار قلمداد نمود. تهدیدی که منابع طبیعی، محیط زیست، سلامت انسان، امنیت غذایی و اقتصاد را در معرض آسیب‌ های جدی قرار داده است.

دکتر مخدوم با تاکید بر این نکته که تغییرات اقلیمی از مهمترین چالش های قرن جاری است، وقوع فجایع زیست محیطی مانند سیل، بالا رفتن دما، سرماهای بی موقع، تکرار بیشتر خشکسالی ها، بالا آمدن سطح دریاها، طغیان آفات و بیماری های گیاهی، کاهش ضخامت لایه ازن و ذوب شدن یخ های دائمی را از تبعات سوء تغییرات اقلیمی دانسته که به شدت امنیت غذایی و به تبع آن، صلح را تهدید می کنند.

آقای دکتر مهدی زارع به عنوان سخنران دوم این نشست، ارتباط میان تغییرات اقلیمی و زوال تمدن ها و سلسله ها را در ایران بررسی کردند.وی با اشاره به تحقیقات دانشمندان بیان داشتند که علت فروپاشی بسیاری از تمدن های کهن مانند تمدن مایاها، تمدن سومر، تمدن عیلام و آکد، بهره برداری و مصرف بیش از حد منابع و توام با تبعات تغییرات اقلیمی بوده است. در ایران نیز سقوط امپراطوری هخامنشی، پادشاهی ساسانی و حکومت صفویان با دوره های شاخص خشکسالی همراه بوده است.وی مهمترین نتایج تغییرات اقلیمی در ایران معاصر را خشکسالی، از بین رفتن دریاچه های داخلی و کمبود آب برشمردند. دکتر زارع بر این نکته تاکید کردند که سیاستمداران عوام گرا در سرتاسر جهان، این پدیده مهم و جدی را نادیده گرفته اند و این غفلت می تواند تبعات زیست محیطی جدی تغییرات اقلیمی رابه چالشی مهم برای آینده بشریت تبدیل کند.

در قسمت پایانی این نشست پرسش و پاسخ و اعلام نظر توسط حاضرین صورت گرفت و نکات قابل توجهی مطرح گردید. در پایان با اعطا تقدیرنامه از سخنرانان نشست تقدیر به عمل آمد و دکتر لیاقتی با تشکر از حضور پرشور دانشجویان و علاقه مندان جلسه را به اتمام رساندند.

 

فایل پاورپوینت از سخنرانی دکتر مجید مخدوم

فایل پی دی اف سخنرانی دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *