همایش «علوم انسانی و اجتماعی و صلح» برگزار می شود

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 143

سومین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران با عنوان «علوم انسانی و اجتماعی و صلح» از ۳ دی تا ۵ دی ماه در تهران برگزار می شود.

ندا حاجی‌وثوق دبیر اجرایی همایش علوم انسانی و اجتماعی و صلح در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد اهداف و ضرورت برگزاری همایش همایش علوم انسانی و اجتماعی و صلح گفت: در زمانه‌ای که ما زندگی می‌کنیم صحبت از «صلح» به عنوان آرمانی کهن و عاملِ بازدارنده خشونت، در منطق انسانی و در گستره‌ای جهانی، از اهمیت و ضرورت ویژه‌ای برخوردار است؛ بخصوص که در عصر حاضر ماهیت تهدیدهای معطوف به صلح دگرگون شده و گستره وسیعی از اقدامات و رویه‌ها را در بر می‌گیرد.

وی افزود: در چنین شرایطی مطالبه صلح جلوه‌ای گسترده و بامعنا از فرآیند و تکاپویی است که تمامی اندیشمندان و متفکران از حوزه‌های مختلف دانش را متعهد و متکفّل به تحقق این کهن آرمان بشری می‌نماید. استوار ساختن صلح بر جامعه انسانی و جامعه بین المللی دولت ها و حتی جامعه ملی، مستلزم رهیافت ی نظری است که تمامی حوزه‌های علوم انسانی را در برگیرد، به گونه‌ای که هم درک صحیح از واقعیت‌های جهان امروز و آینده به دست دهد و هم روش‌های نوین برای شناخت تهدیدهای جدید را نشان دهد و در عین حال، بتواند جنبه‌های نرم‌افزاری صلح را تعمیق بخشد.

حاجی‌وثوق در ادامه سخنانش اظهار کرد: در راستای نیل به چنین مقصودی، «انجمن علمی مطالعات صلح ایران» سومین همایش سالانه خود را به موضوع «علوم انسانی و اجتماعی و صلح» اختصاص داده است. دبیری علمی این همایش را نعمت‌الله فاضلی بر عهده دارد. فراخوان ارسال چکیده‌ها و مقالات این همایش از اواخر تابستان سال جاری آغاز شد و ماحصل آن ارسال حدود ۷۰ چکیده بود. بخش اعظم چکیده مقالات ارسالی با رویکردی متساهلانه مورد عنایت هیأت داوران و کمیته علمی همایش قرار گرفت و مقرر شد در «مجموعه چکیده مقالات همایش» منتشر شوند، اما به دلیل کثرت چکیده‌های دریافتی و نیز طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط که در این چکیده‌ها بدان پرداخته شده بود، تصمیم گرفته شد آنها را در دو بخش مجزا منتشر کنیم.

وی اضافه کرد: در بخش نخست چکیده مقالاتی گنجانده شده که مستقیماً به موضوع همایش، یعنی علوم انسانی و صلح پرداخته‌اند و در بخش دوم چکیده مقالاتی قرار گرفته‌اند که غیر مستقیم به مسائل مرتبط با موضوع صلح پرداخته‌اند. برای تسهیل دسترسی به چکیده‌ها، تقدم و تأخر آنها بر اساس ترتیب حروف الفبای نام خانوادگی نویسندگان تنظیم شده است.

دبیر اجرایی همایش علوم انسانی و اجتماعی و صلح تصرح کرد: با توجه به اهمیت موضوع و در نظر داشت شرایط کنونی جامعه ایران و نقشی که علوم انسانی می‌تواند در برقراری و اشاعه فرهنگ صلح ایفا نماید، چهار پیش نشست در راستای موضوع همایش برگزار شد، که عبارتنداز:

اولین پیش‌نشست: «صلح و مدیریت شهری» با همکاری شورای اسلامی شهر تهران و موزه صلح که در موزه صلح تهران در آبان ماه برگزار شد.

دومین پیش‌نشست: «دانشگاه و مسئله صلح در ایران معاصر» با همکاری دانشگاه مازندران که در دانشگاه مازندران در آبان ماه برگزار شد.

سومین پیش‌نشست: «علوم اجتماعی و صلح» با همکاری دانشکده حقوق، علوم سیاسی و زبان‌های خارجی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد که در دانشکده مذکور در آذر ماه برگزار گردید.

چهارمین پیش‌نشست: «علوم انسانی و اجتماعی و صلح» با همکاری دپارتمان علوم سیاسی دانشگاه مفید در اواخر آذر در قم برگزار شد.

حاجی وثوق گفت: در این همایش اساتیدی چون محمود سریع‌القلم، مجتبی مقصودی، شهیندخت مولاوردی، فرشاد مؤمنی، حسین سراج‌زاده، هادی خانیکی، خسرو باقری، محمود مهرمحمدی، علی خرسندی طاسکوه، رحیم محمدی، محمدجواد غلامرضا کاشی، داود فیرحی، زهرا نژادبهرام، مقصود فراستخواه، احمد پاکتچی، غلامرضا خاکی، علی‌اصغر مصلح، داریوش رحمانیان، علی مرشدی‌زاد، غلامحسین محمدی، اردشیر خورشیدیان، شهلا لاهیجی سخنرانی خواهند داشت، البته رضا اردکانیان وزیر نیرو در افتتاحیه همراه ما خواهد بود و سخنرانی صوتی مایکل بوهلاندر را با موضوع عدالت کیفری و صلح خواهیم داشت.

این پژوهشگر در مورد زمان برگزاری این همایش تأکید کرد: این همایش از ۳ دی تا ۵ دی ماه برگزار خواهد شد. ۳ دی در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی و ۴ و ۵ دی در سالن سلام کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی از ساعت ۱۴:۳۰ در خدمت اساتید، پژوهشگران و علاقه‌مندان حوزه صلح خواهیم بود.

وی تأکید کرد: لازم به ذکر است که به کلیه شرکت‌کنندگان همایش مشروط به ثبت‌نام در آدرس info.chpd@mail.sbu.ac.ir گواهی حضور از سوی انجمن علمی مطالعات صلح ایران و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو اعطا می‌شود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *