شهیندخت مولاوردی: تقویت ارکان صلح مثبت، نیاز امروز جامعه است

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 122

تهران – ایرنا – دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان، با بیان این که رتبه ایران در سال ۲۰۱۷ شاخص جهانی صلح، ۱۲۹ و در شاخص صلح مثبت ۱۳۷ است، گفت: این آمار نشان می دهد ما به تقویت ارکان صلح مثبت به شدت نیازمند هستیم؛ صلحی که مقدمه آن از درون خانواده کشت می‌شود و بعد در مدرسه، دانشگاه و جامعه برداشت می‌شود و سپس می‌توان آن را به منطقه و جامعه بین‌المللی تسری داد.

شهیندخت مولاوردی عصر سه شنبه در آغازین روز از سومین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران با عنوان «علوم انسانی و اجتماعی و صلح» که در خانه اندیشمندان برگزار شد، درباره رشته مطالعات زنان و صلح در ایران اظهار داشت: در بحث صلح پایدار، مثبت و عادلانه با مولفه و ارکان آرمان هشتگانه ای مواجه هستیم که ارتباط پیدا می کند با پیوندی که رشته مطالعات زنان با علوم انسانی و اجتماعی با رشته مطالعات صلح باید داشته باشد که مهم‌ترین آن، بحث حکمرانی خوب است که یکی از مولفه های صلح مثبت به شمار می رود.

وی تصریح کرد: به نوعی هر کدام از این مولفه ها با یکی از وجوه عدالت مرتبط هستند که در بحث حکمرانی خوب عدالت سیاسی، توزیع برابر منابع، جریان و گردش آزاد اطلاعات، سطح بالای سرمایه انسانی، محیط سالم کسب و کار، پذیرش و احترام به حقوق دیگران، سطح پایین اقتصاد و ارتباط خوب با همسایگان است.

مولاوردی یادآور شد: عدالت جنسیتی از جمله مولفه هایی است که می تواند تاثیرگذاری جنسیت را در تمام این جنبه ها مطرح کند؛ موضوعی که ردپای آن را نخستین بار در برنامه ششم توسعه در ماده ۱۰۱ گذاشتیم که امیدواریم با شاخص هایی که تعریف شده راه را برای اینگونه مباحث که امروز مورد نیاز جامعه ما است هموار کند.

این کارشناس حقوقی با اشاره به این که رتبه ایران در سال ۲۰۱۷ شاخص جهانی صلح، ۱۲۹ و در شاخص صلح مثبت ۱۳۷ است که نشان می دهد ما به تقویت ارکان صلح مثبت به شدت نیازمند هستیم. صلحی که مقدمه آن از درون خانواده کشت می شود و بعد در مدرسه، دانشگاه و جامعه برداشت می شود و سپس می توان آن را به منطقه و جامعه بین المللی تسری داد.

مولاوردی با بیان این که رابطه ای که میان زنان و صلح وجود دارد فرایندی مفهومی و عملگرا است چرا که هم باید نا برابری‌های عمیق جنسیتی را در نظر گرفت و بهم ه عمده ترین حقوق زنان در زمینه های سیاسی،  فرهنگی و اقتصادی توجه کرد، گفت: رابطه مستقیمی بین نابرابری جنسیتی و گرایش به اختلافات درون مرزی وجود دارد. در ارتباط با حقوق زنان این توجه را باید داشت که اساسا جنسیت در واقعیات جوامع معاصر یک چتر فراگیری است که به ویژگی ها و برخورداری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و فرصت های مرتبط با آن ها برای زنان و مردان شامل می شود.

وی افزود: در غالب جوامع شاهدیم که زنان در انتخاب شغل خود، دستیابی و انتفاع از منابع موجود و فرصت های مشارکت در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها با مردان تفاوت معنا داری دارند، این تفاوت را می توان بر نگرش های مسلط در جوامع نسبت به زنان جست و جو کرد.

وی خاطرنشان کرد: با این نگرش نیمی از جمعیت به حاشیه رانده می شود و مطرود بودن در حاشیه ها زمینه های بروز تعارض و ناصلح را تقویت می کند.

مولاوردی با بیان این مطلب که هر گاه از دیدگاه زنانه به صلح می نگریم سه وجه متنوع را شاهد هستیم، گفت: رویکرد زنانه به مساله صلح و ناصلح، رویکرد تحلیلی و ارتباط میان مسائل جنسیتی با عوامل صلح و ناصلح و سومین رویکرد نتیجه گرا است که به غایت مشارکت زنان در فرایند صلح می نگرد و آرمان هایی چون تساوی و ارتقای جایگاه زنان و بهبود مشارکت زنان در اجتماع و تقویت نقش آنان در ایجاد و تثبیت صلح می نگرد.

این کارشناس حقوقی همچنین با اشاره به این که رشته مطالعات زنان که از زمره شاخه های آکادمیک میان رشته ای است، یادآور شد: با توجه به ظرفیت هایی که این رشته دارد و بهره گیری از سایر تجارب رشته های علوم انسانی می تواند هر سه وجه فوق را با اتکا بر راهبردی علمی در خدمت صلح و امنیت تلفیق کند و به کار گیرد.

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان افزود: در ایران از سال ۶۵ موسسه مطالعات و تحقیقات زنان که سازمانی غیردولتی است، راه اندازی شد و در سال ۷۸ این رشته به صورت دانشگاهی تصویب شد و در سال ۸۱ رسما تدریس شد هر چند با آن خاستگاهی که این رشته از نظر تاریخی در دنیا دارد نتوانستیم ارتباط خوبی برقرار کنیم. طنز ماجرا اینجا است که در غرب ابتدا جنبش زنان بوجود  آمد و بعد رشته مطالعات زنان راه اندازی شد اما در کشور ما برعکس بود.

مولاوردی تصریح کرد: این رشته‌ با تحلیل و آسیب شناسی حیات خصوصی افراد برایک شف وضعیت صلح و ناصلح در درون خانواده ها قرار می گیرد و ریشه های عدم برابری و تبعیض را در درون خانواده شناسایی می کند و زمینه را برای شناخت راه حل های واقع بینانه فراهم می کند. همچنین این رشته با برهم وابستگی و پیوستگی که دارد تلاش می کند نقش های جنسیتی را در گذر تاریخ گذشته و زمان حل درک کند.

وی تصریح کرد: حقوق اقتصادی و اجتماعی زنان از جمله حق بر زیستن، مسکن مناسب و غیره از بنیادی ترین حق هایی است که تساوی در جامعه و امکان زیست را برای زنان فراهم می کند و تحقق این حقوق برای زنان بدون بهره گیری از ظرفیت های تحقیقی رشته مطالعات زنان امکان پذیر نخواهد بود.

مولاوردی متذکر شد: بی شک تسهیل نقش آفرینی زنان در عرصه حقوق که خود پیوندی ناگسستنی با صلح دارد از مزایای امکان ناپذیر رشته مطالعات زنان است و به یقین می توان گفت تلفیق حقوق با مطالعات زنان از نابرابری های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی علیه زنان می کاهد. ضمن این که تلفیق رشته مطالعات زنان با علوم سیاسی زمینه را برای حضور پررنگ سیاسی زنان ایجاد کند.

سومین نشست سالانه همایش انجمن علمی مطالعات صلح ایران با عنوان «علوم انسانی و اجتماعی و صلح» با حضور و سخنرانی جمعی از اساتید و اندیشمندان از جمله نعمت الله فاضلی، محمود سریع القلم، شهیندخت مولاوردی، فرشاد مومنی، رضا اردکانیان، زهرا نژاد بهرام به مدت سه روز از روز سه شنبه تا پنجشنبه برگزار می شود.

اولین و دومین نشست سالانه همایش انجمن علمی مطالعات صلح ایران به ترتیب با عناوین «چیستی و مفاهیم نظری صلح» و «همبستگی ملی و انسجام نظام علمی و صلح» در سال های ۹۶ و ۹۷ برگزار شده است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *