“متن خوانی و معرفی اندیشه های صلح پایدار کانت”گزارش نشست

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 151

💠 “متن خوانی و معرفی اندیشه های صلح پایدار کانت”گزارش نشست

▪️ کمیته کتاب صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران در دور جدید فعالیتهای خود، دومین نشست عمومی گروه کتاب صلح را عصر چهارشنبه یازدهم دیماه ۱۳۹۸ در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی جمعی از علاقمندان و صلح پژوهان برگزار نمود.

▫️ در این نشست که با هدف “متن خوانی و معرفی اندیشه های صلح پایدار کانت” برگزار گردید، دکتر محسن فرشاد یکتا نویسنده و مترجم حوزه علم، فلسفه و عرفان بخشهایی از کتب “نقد خرد ناب” و “صلح پایدار؛ یک طرح فلسفی” را با توضیح و تفسیر مبسوط برای حضار ارائه کرده و به شرح اندیشه های کانت در این خصوص پرداختند.

▪️ این استاد متافیزیک بدوا به تقسیم بندی کلی از مکاتب فلسفی پرداخته و جایگاه پر اهمیت اندیشه های فلسفی امانوئل کانت را در میان فیلسوفان و از جمله تفاوت رویکردی و اندیشه ای با گئورگ ویلهلم فریدریش هگل را برشمرد.

▫️ دکتر فرشاد یکتا ضمن بیان رویکردهای نظری کانت به عنوان بنیانگذار و جریان ساز اصلی مکتب ایده آلیسم یا اصالت تصور و معنا در مقابل اصالت ماده در فلسفه، به طرح نظریات این فیلسوف آلمانی پرداخته، در این ارتباط اشاره نمودند؛ نظریه صلح پایدار کانت مبتنی بر اصالت اخلاق و عقلانیت بوده و به نوعی کم وبیش می توان اولین بیانیه حقوق بشر محسوب نمود. بر اساس سیستم نظری کانت، فضیلت فی نفسه یک هدف است و به همین دلیل دولتها بایستی بر اساس اخلاق به مثابه یک فضیلت اداره حکومتها را بر عهده بگیرند. همچنین ایشان اتحاد جهانی برای صلح را مطرح کردند، که ایده ی آرمانی وی در برهه زمانی بعد از جنگ جهانی اول زمینه ساز شکل گیری جامعه ملل و بعد از جنگ جهانی دوم سازمان ملل متحد شد و طی آن دولتها برای ایجاد یک همکاری بین الدولی در جهت رفع موانع صلح و ممانعت از بروز جنگ مشارکت نمودند. در پایان، نشست با پرسش حضار و پاسخ دکتر فرشاد ادامه یافت.

✍️ گزارش از مژگان دستوری


🔶 گزیده ای از سخنرانی دکتر محسن فرشاد یکتا
نشست متن خوانی و معرفی اندیشه های صلح پایدار کانت در عصر چهارشنبه ۱۱ دی ماه ۱۳۹۸٫ خانه اندیشمندان علوم انسانی

🔹صلح یکی از بزرگ ترین اصول اخلاقی فلسفه کانت است.

🔹کانت به آزادی عشق می ورزید و خودکشی در نگاه کانت محکوم است، همچنان که وی توجیه وسیله به واسطه ی هدف را رد می نماید.

🔹کانت براین اندیشه است که دولت ها باید بر اساس اخلاق حکومت کنند و در عرصه حکمروایی به نوعی به فیلسوف شاه نظر داشت.

🔹صلح یکی از بزرگ ترین اصول اخلاقی فلسفه کانت است و خیر و صلاح جامعه را با عدالت سازگار می داند

🔹کانت پایه گذار اتحاد جهانی برای صلح بود. از نظر وی عقل به شدت جنگ را محکوم می نماید و سازمان مدنی دول جهانی می‌تواند مانع جنگ شوند؛ چنان چه این اندیشه زمینه ساز پایه‌گذاری جامعه ملل و سپس سازمان ملل متحد شد.

🔹جهان می‌تواند بر اساس نظریه صلح پایدار کانت به یک صلح پایدار دست یابد

🔹برای رسیدن به صلح پایدار مورد نظر کانت باید بسیار دور هم نشست و گفت و گو کرد و تلاش مشترک را سازماندهی نمود و سیاستمداران نیز باید صلح را همواره مد نظر قرار دهند

🔹 باید امید داشت که سیاستمداران متعقل قدرت را همواره در دست بگیرند تا از مانع بروز جنگ ها شوند.

✍️ انتخاب گزیده های سخنرانی از: بنیامین صادقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *