گزارش آیین روز جهانی صلح

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 162

شورای اسلامی شهر تهران با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی، روز چهارشنبه ۲ مهر  ۱۳۹۹آیین روز جهانی صلح را با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران و تعداد اساتید و مهمان مدعو با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کردند.

 در ابتدا جلسه «محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تبریک روز جهانی صلح و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، با اشاره به دوران جنگ تحمیلی و خاتمه جنگ اظهار داشت:‌تحریفاتیدر فهم و بازنمایی فرهنگ و تاریخ معاصر ما صورت گرفته که نیازمند اصلاح است. یکی از این تحریفات این است که جنگ را مقدس بدانیم؛ در حالیکه جنگ مقدس نیست بلکه دفاع، مقدس است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش آیت الله هاشمی در دوران دفاع مقدس و در صلح،‌ از صدا و سیما و رسانه های رسمی خواستار بیان واقعی و بدون تحریف و سانسور تاریخ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل کنونی شد.

دومین سخنران این جلسه «سید ابراهیم امینی»، نائب رییس شورای شهر تهران در بزرگداشت روز جهانی صلح بیان داشت: در مضامین و اصطلاحات علوم انسانی تعریف واحد، جامع و قابل قبولی برای همگان در مورد آزادی عدالت و صلح وجود ندارد و در علوم سیاسی و فلسفه و حقوق تعاریف متعددی از آنها بیان شده است.

وی ادامه داد صلح اصطلاح جدیدی نیست و دارای تعاریف متعددی است و در گذر زمان، برداشت بشر  از صلح  دگرگون شده است. در گذشته صلح را نقطه مقابل جنگ تلقی می کردند اما با بالا گرفتن قدرت منطق و مناسبات جهانی و کاهش قدرت زور در روابط بین الملل و کاسته شدن از جنگ های خانمان برانداز معنای صلح نیز دستخوش تغییر شد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه راه حل رفع تعارض بین ملت ها نه ستیزه جویی و جنگ افروزی که ایجاد موازنه بین ملت ها در عرصه بین الملل است، در ادامه افزود:‌ اگر به چنین شرایطی دسترسی نداشته باشیم و مانند آنچه شاهد هستیم زبان زور در عرصه بین الملل بخواهد با یکجانبه گرایی حرف خود را به کرسی بنشاند و در جریان اخیر در شورای امنیت و اصرار دولت امریکا برای بازگرداندن تحریم ها علیه ایران از طریق سازمان ملل و شورای امنیت شاهد بودیم شرایط پیچیده ای ایجاد می شود.

وی ادامه داد: سید محمد خاتمی رییس جمهور اسبق کشور که روز گفتگوی تمدن ها به پیشنهاد او از سوی سازمان ملل پذیرفته شده در کتاب گفتگوی تمدن می گوید؛ گفتگوی تمدن ها می خواهد زندگی با تبعیض و جنگ را در زندگی بشر به پایان برسد و راه جدید با صلح و آشتی در زندگی بشر ایجاد شود.

وی تاکید کرد: با این نگاه نقش دولت ها و پارلمان های ملی و شهری را نباید برای ایجاد زیرساخت ها نادیده گرفت و در شورای پنجم تلاش هایی در این جهت صورت گرفت.
به گفته وی، حق دسترسی به حمل و نقل عمومی و مشارکت شهروندان در اجرای امور شهر،‌ کاهش فروش تراکم و بلند مرتبه سازی و حفظ ریه های تنفسی تهران از اقدامات حقوق بشری این دوره از شورا بوده است.

وی با بیان اینکه در زمینه دسترسی آزادانه به اطلاعات؛ برگزاری تمام جلسات شورای شهر علنی برگزار شد و مصوبات محرمانه ممنوع شد، افزود: شفافیت آرای نمایندگان مردم در پارلمان محلی، مناسب سازی معابر برای سالمندان، ایجاد شهر دوستدار کودک و سالمند، تلاش برای توان افزایی سمن ها و ارائه طرح حقوق افراد دارای معلولیت از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.

«مجتبی مقصودی» ریاست انجمن علمی مطالعات صلح ایران سخنران بعدی این مراسم بود که در ادامه این به ایراد سخنرانی پرداخت . این استاد دانشگاه بیان داشت: امسال علیرغم وجود شرایط جدید ناشی از شیوع بیماری کرونا و آغاز موج سوم آن در ایران؛ این مراسم در کشور با شکوه تر و با دهها برنامه، مراسم و نشست مجازی برگزار شد و متولیان متعددی این مراسم را حمایت کردند. امسال یکی از متولیان شهرداری و شورای شهر هستند که مطالبه صلح را از نزدیک درک و پیگیری می کنند.
او در ادامه بیان داشت: ادبیات صلح از حوزه دانشگاهی و نخبه محور، گسترده تر شده است و به لایه های مختلف اجتماعی رسیده و تنها به سطوح آکادمیک محدود نمانده است؛ چنانکه امید است گسترش ادبیات صلح کمک کند این موضوع به یک مطالبه و یک خواسته مشترک اجتماعی تبدیل شود.

از این منظر این سخنران ابراز امیدواری کرد که  برگزاری این مراسم باعث شود در سال های آینده از فضای صلح مثبت برخوردار شویم. امروز مد نظر ما نه فقدان جنگ که آینده کم دغدغه تر است.
مقصودی گفت: امروز وضعیت بد معیشتی مردم نوعی اعلام جنگ استف چهره های عبوس مردم نشان می دهد با جنگ سختی مواجهیم و بدین لحاظ در شرایط کنونی منطقا صلح مطالبه اول جامعه ما و مردم خاورمیانه باید باشد. امروز باید خواستار اتحاد صلح خواهان خاورمیانه جهان و کشور شویم. پرچمی که امروز می تواند ما را متحد کند صلح است. در ادامه این سخنران بدین نکته اشاره کرد که برگزاری مراسمی از این دست، نوعی یادآوری، تکرار، بسترسازی، گفتمان سازی و قدردانی از کسانی است که برای صلح در این کشور تلاش کردند.

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران در انتهای سخنرانی ضمن توجه به صلح به مثابه هم استراتژی و هم تاکتیک؛ هم وسیله و هم هدف، با بهره گیری از ادبیات کلاسیک سیاسی درخواست کرد : « صلح‌طلبان خاورمیانه متحد شوید».

«حسین میرمحمدصادقی»، رییس کرسی حقوق بشر، صلح  و دموکراسی یونسکو نیز گفت: روز جهانی صلح در سال ۲۰۲۰با تلفات جانی و تنش های ناشی از ویروس کرونا همراه بود و بحران کرونا را برخی باعث ناهنجاری و برخی عامل تقویت دولت ها برای همکاری تلقی می کنند.

وی با بیان اینکه برقراری صلح نیازمند همکاری همه دولت ها است،‌ اظهار داشت: هر جا جنگ و خونریزی وجود داشته حقوق زنان بیش از همه پایمال شده است و هر جا زنان بوده اند صلح و دوستی حاکم شده است.

وی در ادامه گفت: کووید ۱۹از این جهت اهمیت دارد که با سرعت گسترده شد و جهانی را در آستانه آشوب اقتصادی فراگیر قرار داد و کشور ما که تحت شدیدترین تحریم های ناعادلانه قرار دارد متاثر از این آشوب اقتصادی جهانی کرده است.

 

 

«زهرا نژادبهرام» عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در این آیین گفت:‌ امسال به مناسبت روز صلح باید از درد های مشترک و تشریک مساعی برای رفع آنها سخن بگوییم.
وی با بیان اینکه شهروندان جهان در پیکار با یک پدیده بیماری زا روزهای سختی را طی می کنند،‌ عنوان کرد: برغم رشد تکنولوژی اکنون با یک درد مشترک روبرو هستیم، کرونا درد مشترکی است که جهان امروز با آن دست و پنجه نرم می کند و راه حل مقابله با این درد مشترک صلح و اتحاد است.

نژادبهرام تاکید کرد که برای مقابله با کرونا لازم است با تحریم، جنگ، تعرض و تبعیض روبه رشد در جهان، مقابله کنیم و با صلح در کنای یکدیگر بایستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهرن با اشاره به نقش زنان در صلح عنوان کرد:‌ یکی از بخش‌های موثر جوامع که نقش موثری در برقراری صلح جهانی دارند، زنان هستند و بیشترین موارد نقض حقوق انسانی در گستره جهانی متوجه زنان است.

وی افزود: مادام که نیمی از جمعیت جهان که نقش کلیدی در تربیت بشر دارند از کمند تبعض، بی‌عدالتی و سلطه‌جویی رهایی نیابند به سختی می‌توان به برقراری صلح امیدوار بود.

نژادبهرام گفت: حکومت‌ها باید گام‌های بلندی در عرصه‌های داخلی و جهانی برای ارتقای جایگاه زنان بردارند و به این باور برسند که مسیر صلح از آغوش مادران می‌گذرد و زنان تکیه‌گاه صلح و مروج آن هستند.

«محمدرضا تقی‌پور مقدم»، مدیر موزه صلح تهران نیز در این آیین گفت: ۱۵سال است روز جهانی صلح در پارک شهر تهران برگزار می شود و فعالان این حوزه جانبازان شیمیایی هستند.

وی با قرائت بیانیه روز جهانی صلح اظهار داشت: این روز یادآوری ضرورت صلح جهانی و مقابله با تهدیدات است و امسال روز جهانی صلح با کووید ۱۹رنگ دیگری دارد و ثابت کرد که صلح، همکاری و دوستی توان مقابله با این بحران عظیم را برای انسان فراهم می کند.

در این مراسم پیام تصویری «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد و «معصومه ابتکار» معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به مناسبت روز جهانی صلح پخش شد.

همچنین در این مراسم از کتاب « زنان و سایه‌بانی صلح در عصر پساکرونا» که به همت کمیته زنان انجمن علمی مطالعات صلح ایران جمع‌آوری و توسط انتشارات مجد به چاپ رسیده بود رونمایی شد و حضار در بوم یادگاری آن پیام‌های خود را نگاشتند.

علاوه بر این در حاشیه این مراسم بوم روز جهانی صلح از سوی انجمن علمی مطالعات صلح ایران رونمایی شد و پس از نگارش پیام‌های مدیران شهری و حضار از سوی ریاست انجمن به زهرا نژادبهرام به پاس همراهی مدیریت شهری با مفهوم صلح اهدا شد.

در حاشیه سالن برگزاری مراسم؛ نمایشگاه نقاشی کودکان با موضوع صلح نیز از سوی انجمن علمی مطالعات صلح ایران نیز برپا شده بود که مورد بازدید علاقمندان قرار گرفت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *