گزارش نشست “انتخابات ایالات متحده آمریکا و تأثیر آن بر صلح خاورمیانه”

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 67

 

گزارش نشست

“انتخابات ایالات متحده آمریکا و تأثیر آن بر صلح خاورمیانه”

نشست هم‌اندیشی علمی با مشارکت کمیته ‌روابط‌ بین‌ الملل انجمن علمی ‌مطالعات ‌صلح ایران و دانشگاه ‌علامه ‌طباطبایی در عصر روز دوشنبه مورخ ۱۳۹۹/۷/۲۱ سامانه اسکای‌ روم و به میزبانی دانشگاه علامه‌ طباطبایی برگزار گردید. سخنرانان این نشست عبارت بودند از دکتر مهدی ‌نوربخش استاد دانشگاه هریسبرگ‌ پنسیلوانیا، دکتر مهدی مطهرنیا‌ آینده‌پژوه و استاد دانشگاه، استاد فریدون‌ مجلسی دیپلمات پیشین کشورمان و روزنامه‌نگار و نویسنده در حوزه روابط بین‌الملل، دکتر امیرهوشنگ ‌میرکوشش‌ استاد دانشگاه و دبیر علمی کمیته روابط بین‌الملل انجمن علمی مطالعات ‌صلح ایران و دکتر رامتین‌ رضایی استاد دانشگاه و دبیراجرایی‌ کمیته روابط بین‌الملل انجمن علمی مطالعات ‌صلح ایران. همچنین دکتر ماندانا تیشه‌یار استاد دانشگاه علامه طباطبایی و عضو کمیته روابط بین‌الملل انجمن علمی ‌مطالعات صلح ایران امور مربوط به هماهنگی و تنظیم برنامه و نظارت بر نشست را برعهده داشتند.

سخنران نخست این نشست دکتر مهدی‌نوربخش استاد دانشگاه هریسبرگ‌‌ پنسیلوانیا، با تأکید بر پیروزی حتمی جو‌بایدن در انتخابات سوم نوامبر۲۰۲۰ ، تغییر سیاست و رویکرد ایالات متحده آمریکا تحت لوای بایدن‌ را مد‌نظر داشته و مطرح نمودند. ایشان با تأکید بر تغییر شرایط اجتماعی در آمریکا و حمایت‌های گسترده در داخل این کشور از جو‌بایدن نامزد دموکرات‌‌ها تغییر رویه و رویکرد‌ها در آینده سیاست‌خارجی آمریکا در خاورمیانه را مدنظر داشتند.

                  اما سخنران بعدی دکتر مهدی‌ مطهرنیا بر این نظر بودند که نمی‌توان با قطعیت پیروزی و یا شکست هر یک از کاندیداها را پیش‌بینی نمود. همچنین از دیدگاه دکتر مطهرنیا‌ سیاست‌خارجی آمریکا با تغییر روسای جمهور دستخوش تحول اساسی نمی‌گردد، چرا که با اصول و دکترین‌های مشخصی استوار است. بنابراین از نگاه ایشان وضعیت نگاه آمریکا به خاورمیانه و ایران تغییر اساسی نخواهد داشت و تحلیلگران و مسئولان باید به این مهم توجه داشته باشند.

                  سخنران بعدی استاد فریدون‌مجلسی ضمن تاکید بر اینکه تصور روی کارآمدن بایدن‌ نگاه آمریکا به ایران را تغییر داده و ایران از بحران کنونی خارج خواهد شد، تصوری بسیار اشتباه و تحلیلی شدیدا ناکارآمد است، عنوان داشتند که در صورت پیروزی بایدن‌ در انتخابات پیش‌رو، وی توپ را در زمین ایران خواهد انداخت و در واقع این ایران است که باید سیاست‌های خود را تغییر داده و یا اصلاح نماید. مذاکره و توافق ایران با آمریکا بسیار دشوار و در بهترین حالت مقطعی خواهد بود.

                  سخنران بعدی دکتر رامتین رضایی ضمن برشمردن‌ و مروری تاریخی بر سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا بر این نظر بودند که رئیس‌جمهور آینده آمریکا با دو مساله مواجه است. یک، صلح خاورمیانه که اعراب به شدت به آن گرایش یافته‌اند و دو، تغییر راهبرد نسبت به ج.ا.ا از سیاست کنترل و مهار به سیاست تغییر رفتار. به نظر وی در صورت پیروزی بایدن‌، آمریکا سیاست تغییر رفتار ج.ا.ا. منهای فشار حداکثری(در کوتاه‌مدت) را در پیش خواهد گرفت.

سخنران پایانی دکتر میرکوشش‌ بودند. ایشان با نگاهی نقادانه این پرسش را مطرح نمودند که آیا حقیقتا‌ سیاست‌خارجی آمریکا در قبال ایران برای همه رأی‌دهندگان آمریکایی اهمیت داد؟ سپس به تشریح این موضوع پرداختند که آینده جهان و خاورمیانه با توجه به تحولات فناوری در حال تغییر است و باید خود را با تغییرات همراه نمود. لازم به یادآوری است که مدیریت این نشست نیز بر عهدهدکتر میرکوشش‌ بوده است.

در انتهای نشست سخنرانان به پاسخ سوالات مطروحه از سوی حضار پرداخته و نشست مطابق برنامه در ساعت ۲۰ به وقت تهران خاتمه یافت.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *