گزارش روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 233

کنفرانس بین المللی مجازی دانشمندان جوان

علم در خدمت صلح و توسعه

 

آبان ماه ۱۳۹۹

همکاران:

  • انجمن علمی مطالعات صلح ایران
  • انجمن علمی مهندسی آب دانشگاه شهید باهنر کرمان
  • موسسه پیشتازان اندیشه نو
  • کانون محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی
  • کانون محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
  • انجمن علمی علوم باغبانی دانشگاه زنجان
  • انجمن علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه صنعتی اصفهان
  • کانون محیط زیست دانشگاه هنر اسلامی تبریز
  • انجمن علمی محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری
  • انجمن علمی برنامه ریزی محیط زیست دانشگاه تهران

مقدمه

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه فرصتی در اختیار جهانیان می‌گذارد تا بار دیگر علوم مختلف را برای ساختن جهانی بهتر بررسی کنند. در سایه نوآوری، پژوهش های علمی و توجه به استعدادهای بشری، یافتن راه‌حل برای چالش‌های گوناگون، دست یافتنی به نظر می‌رسد. دانش بهترین سرمایه انسان برای حمایت از توسعه فراگیر و منصفانه است. در واقع روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه فرصتی را برای موسسات علمی، دولت ها، اجتماعات مدنی و دانشمندان فراهم می کند تا درباره صلح و توسعه که از اساسی ترین مفاهیم اجتماعی است به بحث و تبادل نظر بپردازند.

در این دوره زمانی که بیش از هر زمانی با کمبود منابع روبرو هستیم، ضروری است جهت مقابله با چالش‌های پیچیده در پیش رویمان به پرورش نیروهای جوان و گسترش خلاقیت میان زنان و مردان جوان بپردازیم. امروز ما باید بر انجام اقدامات منسجمی جهت مبارزه با افت روند ثبت نام جوانان برای تحصیل علم تاکید کنیم و این اقدامات را از سنین پایین شروع کنیم.

همه افراد به خصوص آسیب‌پذیرترین اقشار می‌توانند از دانش، علم، فناوری و نوآوری به عنوان اهرمی به منظور بسط و گسترش راه‌حل‌های خود برای نگرانی‌های مشترک بهره برده و به این ترتیب توسعه فراگیر را ممکن سازند. ترغیب و توانمندسازی افراد از طریق علم به منظور دستیابی به اهداف توسعه پایدار امری حیاتی است.

کمیته برگزاری کنفرانس بین المللی جوانان، علم در خدمت صلح و توسعه با رویکرد حضور جوانان در عرصه علم و ایجاد ارتباط بین جوانان ملل مختلف در جهت رسیدن به صلح و توسعه پایدار اقدام به برگزاری این کنفرانس کرده است. قطعا حضور جوانان در رویداد های اثر گذار جهانی می تواند نوید بخش آینده ای روشن برای صلح و توسعه در جهان باشد. لذا کنفرانس مذکور با اهداف و رویکردهای محوری زیر برنامه ریزی شده و در تمامی بخش های برگزاری این رویداد بین المللی از جوانان بهره گرفته شده است.

اهداف برنامه:

– آشنایی دانشجویان با خدمات و ارزش­های علوم مختلف

– معرفی رویکردهای مدیریتی جدید در راستای صلح و توسعه

– معرفی یافته های علمی نوین توسط محققان جوان

– بررسی و ارائه راهکارهایی برای استفاده از علوم مختلف در جهت پایداری صلح و توسعه

– انتقال تجربه و بیان دیدگاه ها و تجربه های مفید بین محققان جوان از کشورهای مختلف

– شناساندن پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در ایران برای رسیدن به صلح و توسعه

 

کنفرانس بین المللی مجازی دانشمندان جوان

کنفرانس بین المللی مجازی دانشمندان جوان، علم در خدمت صلح و توسعه به همت موسسه بوم شناسان توسعه پایدار وادی با همکاری ۱۴ مجموعه دانشجویی و فعال در عرصه­های صلح، محیط زیست، مدیریت آب و روابط بین الملل در تاریخ ۲۰ آبان ماه ۱۳۹۹ با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از دانشجویان و فعالان بیش از ۳۰ کشور در این حوزه­ها از ساعت ۱۴ الی ۱۸ برگزار شد. این رویداد در سه بخش افتتاحیه، سخنرانان کلیدی و پنل ارایه مقالات برگزار و در هر بخش سخنرانان به ارایه مباحث مرتبط با علم، صلح و توسعه پایدار را مطرح کرده و به پرسش­های مطرح شده در بخش­های مختلف پاسخ گفتند.

در ابتدای کنفرانس آقای دکتر شیخی ضمن عرض خوش آمد گویی به شرکت کنندگان در این رویداد به تبیین اهمیت استفاده از فضای مجازی و تبدیل تهدیدات بوجود آمده به فرصت را لازم و ضروری برشمرده و به نقش مهم دانشجویان در این خصوص پرداختند.

در ادامه خانم دکتر صفاری ها به اهمیت روز جهانی علم پرداخته و لزوم مشارکت جوانان در مباحث علمی را کلید موفقیت و رسیدن به توسعه پایدار و صلح برشمردند. همچنین با اشاره به اهمیت حضور جوانان در رویداد های علمی، توجه ویژه به قشر جوان در این رویداد را حرکتی نو دانستند.

در بخش سخنرانان کلیدی ابتدا آقای دکتر میان آبادی از دانشگاه تربیت مدرس و سپس خانم ها مونیکا لایونیت و افسانه سیفی ناجی به ترتیب از دانشگاه استکهلم سوئد و دانشگاه ملی استرالیا به ایراد سخنرانی پرداختند.

در بخش پنل ارایه مقالات نیز به ترتیب خانم غزال دلاوری (انجمن پاکزی)، خانم دکتر مینا استقامت (موسسه مردم نهاد زی پاک)، خانم سیده خمساء اسبقیان (دانشگاه تربیت مدرس) و آقای فرهاد بلوری (دانشگاه تبریز) به ارایه سخنرانی پرداختند.

سخنرانان کلیدی:

در ابتدا دکتر میان آبادی با تاکید بر مباحث مدیریت آب و چالش های پیش روی آن به مشکلات آب در خاورمیانه اشاره کردند. ایشان بیان داشتند که در خصوص مدیریت مباحث آب دچار بی اعتمادی بین مردم هستیم و این امر امکان مدیریت صحیح آب را سخت و دشوار می­کند. رودخانه هرمان و دریاچه هامون از مواردی است که ایران و افغانستان در مورد آنها اختلاف نظر زیادی دارند. به عقیده ایشان برای حل این مشکل بایستی از سنجش از دور جهانی استفاده شود.

در ادامه خانم مونیکا لایونیت موضوع راهبری و استفاده از فضای آنلاین در این خصوص را مطرح کردند. به طوری که در حال حاضر کمپین های دانشجویی اقدام به راهبری برای آینده مشارکت آموزش و پرورش آنلاین کرده اند، که در خلال آنها بسیاری از شرکت های نوپا ایجاد شده­اند. در این بستر، افراد با مهارت­های مختلف با اهدافی مانند مطالعه مدیریت جهانی­، مدیریت سیستم اطلاعات و علوم سیاسی برای حل مشکلات با یکدیگر همکاری می­کنند.

در این رویداد افسانه سیفی ناجی به عنوان سومین سخنران  با اشاره به امنیت بین المللی و نقش جوانان در رسیدن به آن موضوعاتی را بیان داشتند. از نظر ایشان در کشورهای خاورمیانه مانند عراق، سوریه و افغانستان جوانان زیر ۲۵ سال نیاز به آموزش های لازم جهت حضور فعال در تعاملات بین المللی و ارتقائی سطح تعاملات بین المللی کشور خود هستند.

پنل ارایه مقالات:

غزال دلاوری در این بخش به ارایه مبحث سامانه جمع آوری پسماند از درب منزل پرداخته و به چالش های آن در کشورهای در حال توسعه و بخصوص ایران اشاره کردند. همچنین در این ارایه نحوه حل چالش­های پیش روی این سامانه بیان شده و با ارایه توضیحات در این خصوص پرداخته شد.

در ادامه پنل دکتر مینا استقامت با اشاره به مدیریت مناطق حفاظت شده در کشور، استفاده از نیروها و متخصصین جوان را در این خصوص ضروری دانستند. ایشان با اشاره به اینکه کشور ما از نظر منابع زیستی دارای غنای بالایی می­باشد، اما رویکردهای حفاظتی ما در این خصوص کارآمد نبوده است.

سیده خمساء اسبقیان در ادامه این بخش به مباحث آلودگی­های محیط زیست پرداخته و به عواقب حاصل از  استفاده نامتعادل از کودها و آلاینده­ها اشاره کردند. ایشان آگاهی استفاده از کودهایی مانند کادمیوم را که سلامتی افراد را به خطر می­اندازد، مهم دانسته و بیان داشتند که کادمیوم توسط گیاهان جذب می­شود و در زنجیره غذایی قرار می گیرد، که خطرناک است.

در انتهای این بخش فرهاد بلوری به چگونگی دستیابی به اهداف توسعه پایدار با استفاده از نقش و نیوری جوانان پرداخته و عوامل تاثیر گذار در این خصوص را مورد بررسی قرار دادند. ایشان در نظر گرفتن همه ذی نفعان در مباحث توسعه پایدار را عاملی کلیدی برشمرده و بر آن تاکید کردند.


فایل پی دی اف گزارش


گالری تصاویر

 

 

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *