گزارش رخداد سه روزه به مناسبت روز بین المللی حذف خشونت علیه زنان

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 167

رخداد سه روزه‌ای از چهارم تا ششم آذر ۱۳۹۹ با موضوع «تحلیل ابعاد مختلف روند مقابله با خشونت علیه زنان در جهان معاصر» با همکاری کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو، کمیته زنان و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران، خوشه تحقیقاتی (۳) «مسائل حقوقی» دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و وبینار بهشتی به مناسبت «روز بین‏ المللی حذف خشونت علیه زنان» برگزار شد.

طی وبینار اول این رخداد سه روزه که به صورت مجازی برگزار شد، دکتر مهرشاد شبابی، عضو هیئت علمی دانشگاه، پژوهشگر و مدرس حوزه زنان و خانواده با موضوع «بررسی تضمینات حقوق داخلی ایران در حمایت از زنان در برابر خشونت» و دکتر اطهره نژادی، دکترای برنامه‌‏ریزی محیط‌زیست و دبیر کمیسیون امور زیربنایی، صنعت و محیط زیست هیئت دولت با موضوع «تبیین و تحلیل ابعاد مختلف خشونت محیط زیستی علیه زنان» ارائه داشتند.

دکتر شبابی، ابتدا، ظرفیت‌های حقوقی پیش‌بینی شده، به ویژه در قالب قانون اساسی و تدابیر حقوقی حمایت از زنان و دختران در برابر خشونت را در سیاق نظام حقوق داخلی ایران تشریح کرد و سپس به بررسی دستاوردها و چالش‌های حمایت از زنان در برابر خشونت بر مبنای تحولات چند سال اخیر، با تاکید بر لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت پرداخت.

هدف از انتخاب این موضوع، اطلاع‌رسانی درباره‌ی دستاوردهایی است که در خلال چند دهه‌ی اخیر در سیستم حقوقی کشورمان، با هدف ارتقاء جایگاه زنان و دختران و فراگیرتر ساختن حمایت قانون از آنان حاصل شده است. منکر چالش‌ها و راه‌های نرفته نیستیم، اما تجربه هزاران ساله‌ی بشری ثابت کرده است هر تغییری، اگر بنا باشد اصولی و مثمر صورت گیرد، باید به تدریج، با فراهم ساختن فضای فکری و فرهنگی و توام با آگاهی‌سازی و آموزش عمومی باشد.

سخنران دوم وبینار اول، دکتر اطهره نژادی بود که ضمن تشریح پیوند موجود میان فجایع طبیعی و آسیب‌پذیری بیشتر زنان در برابر خشونت و استثمار ناشی از چنین فجایعی، ابعاد مختلف خشونت زیست محیطی علیه زنان و دختران را به شکلی تفصیلی تبیین کرد.

در وبینار دوم از این رخداد سه‌روزه، دکتر زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران، با موضوع «مقابله با خشونت علیه زنان در فضاهای شهری» و دکتر ندا حاجی وثوق، دبیر  کمیته زنان و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران، با موضوع «مقابله با خشونت جنسیتی در زمانه گذار» ارائه داشتند.

دکتر نژاد بهرام، از نگاه عضو مجربی از شورای شهر تهران و با تکیه بر تجربه خود در حوزه مدیریت شهری که ارتباط تنگاتنگی با مسائل زنان در محیط شهر دارد، وضعیت خشونت علیه زنان و دختران در فضاهای شهری و راهکارهای مقابله با آن را بررسی کرد. دکتر حاجی وثوق، ضمن بیان تحلیلی از ریشه‌های دیرپای خشونت علیه زنان و دختران، ابعاد مختلف خشونت علیه زنان و دختران را در شرایط گذار جامعه ترسیم نمود.

 در وبینار سوم از این رخداد سه‌روزه، خانم زینب رنجبر، قاضی پیشین دادگستری و وکیل دادگستری مرکز، با موضوع «ابتکارات حقوقی- اجتماعی دولت‌ها در روند مقابله با خشونت علیه زنان از منظری تطبیقی» و دکتر لیلا ناصری، عضو هیئت علمی جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، با موضوع «از نظر تا عمل: روند مقابله با خشونت علیه زنان در نظام بین‌الملل حقوق بشر» ارائه داشتند.

خانم رنجبر، با تکیه بر تجربه‌های سالیان خدمات ارزنده در کسوت قضاوت و پژوهش حقوقی، ابتدا ریشه‌های دیرپای خشونت علیه زنان و دختران و عوامل ریسک‌زا را تحلیل نمود و سپس، با نگاهی تطبیقی، نمونه‌هایی از ابتکارات حقوقی و اجتماعی در کشورهای مختلف را بررسی کرد. شایان ذکر است به دلیل ضیق وقت، ایشان نمونه‌های معدود، اما قابل توجهی را از برخی نقاط جهان به مخاطبان معرفی نمود. دکتر لیلا ناصری، از نگاه حقوقدانی بین‌المللی و از منظر حقوق بین‌الملل بشر، بنیان‌ها و رویه‌های مقابله با خشونت علیه زنان را در نظام بین‌المللی حقوق بشر بررسی و اسناد مرتبط را تحلیل کرد.

دبیر این رخداد سه‌روزه، دکتر اصلی عباسی، مدیر کارگروه حقوق زنان در کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی بود.

 

منبع: سایت کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *