گزارشی از دبیر اجرایی همایش«چشم ‌انداز صلح در خاورمیانه»

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 216

گزارشی از دبیر اجرایی همایش«چشم ‌انداز صلح در خاورمیانه»

     در آستانه برگزاری همایش «چشم‌انداز صلح در خاورمیانه» طی گفتگویی با آقای دکتر مهرداد خرم نصر دبیر اجرایی این همایش از کم و کیف برنامه های آن، زمان برگزاری، محتوای سخنرانی ها و سخنرانان جویا شدیم. این گزارش حاصل گفتگو با ایشان است که در زیر منتشر می شود.

دکتر مهرداد خرم نصر:

       بدوا ضمن تشکر از همه دست اندرکاران انجمن به ویژه هیئت مدیره و دبیر علمی همایش امسال یعنی آقای دکتر سید عبدالامیر نبوی به استحضار می رسانم که؛ انجمن علمی مطالعات صلح ایران به عنوان یکی از فعالترین انجمن‌های حوزه علوم انسانی و اجتماعی در ایران مطرح است. این انجمن در طی شش سالی که از تأسیس در سال ۱۳۹۴ می‌گذرد به طور منظم و نظام مند اقدام به برگزاری مجامع عمومی، نشست‌ها، جلسات نقد و بررسی، کارگاه های آموزشی و همایش‌ها کرده است. این انجمن هر ساله رویداد سالانه‌ای را با توجه به حوزه مطالعات صلح در قالب همایش سالانه برگزار می‌نماید که با استقبال پژوهشگران و دانشمندان حوزه مطالعات صلح و همچنین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و سایر نهادهای انجمنی روبرو می‌شود.

پیشینه همایش های سالانه انجمن:

      انجمن علمی مطالعات صلح ایران تا کنون سه همایش با عناوین : «چیستی صلح؛ مبانی مفهومی – نظری و چشم اندازهای  راهبردی» در سال ۱۳۹۶ به دبیر علمی مرحوم دکتر محمد امین قانعی راد، «صلح، وفاق اجتماعی و همبستگی ملی در ایران» در سال ۱۳۹۷ به دبیر علمی آقای دکتر علی کریمی استاد دانشگاه مازندران، «علوم انسانی و اجتماعی و صلح» در سال ۱۳۹۸ به دبیر علمی آقای دکتر نعمت الله فاضلی استاد پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار کرده است و  اکنون در آستانه برگزاری چهارمین همایش خود با عنوان «چشم­‌انداز صلح در خاورمیانه؛ بحران ‌های نوظهور و سیاست‌های قدیمی» در روز پنجشنبه ۱۸ دیماه ۱۳۹۹ است. مسئولیت دبیری علمی همایش امسال  بر عهده آقای دکتر سید عبدالامیر نبوی است که در کارنامه خود ریاست انجمن علوم سیاسی ایران و دبیر شورای علمی یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی را دارند.

وضعیت همایش امسال:

      دبیرخانه همایش «چشم­ انداز صلح در خاورمیانه» تا کنون اقدام به اعلان فراخوان برای دریافت مقالات و چکیده مقالات از پژوهشگران نموده و با همکاری کمیته علمی همایش متشکل از اساتید دانشگاه‌های کشور، صاحب نظر در حوزه مطالعات صلح و خاورمیانه مقالات رسیده را مورد ارزیابی و داوری قرار داده و نتایج را به اطلاع پژوهشگران محترم رسانده است. کتاب چکیده‌های این همایش همزمان با برگزاری همایش منتشر خواهد شد و از طریق وبسایت همایش (ipsan.ir/conf1399  ) و همچنین سایر شبکه‌های اجتماعی انجمن از جمله کانال تلگرام و اینستاگرام در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت. همایش سالانه امسال انجمن همچون سال‌های گذشته در سامانه پایگاه استنادی جهان اسلام ( ISC) به ثبت رسیده است و از  آن طریق نیز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

پیش نشست ها:

      دبیر اجرایی همایش در ادامه با اشاره به پیش نشست های برگزار شده از سوی دبیرخانه همایش توضیح دادند که مسئولان همایش تاکنون پنج پیش نشست را ساماندهی و اجراء کردند. پیش نشست اول با عنوان «سیاست و نیروهای اجتماعی در خاورمیانه»، پیش نشست دوم با عنوان «بحران های امنیتی جدید و ظرفیت های صلح و منازعه در خاورمیانه در حال تغییر»، پیش نشست سوم با موضوع «دیپلماسی علم و فناوری، ابزاری برای صلح سازی در خاورمیانه»، پیش نشست چهارم با عنوان «صلح در خاورمیانه از تکثر تا وحدت ضرورت جوامع چند فرهنگی» و پیش نشست پنجم«الزامات محیط زیستی صلح پایدار در خاورمیانه» با حدود ۲۰ سخنران برگزار گردید. در این نشست ها تلاش گردیده است ابعاد مختلف مسائل صلح در خاورمیانه را مورد واکاوی قرار گیرد.

نهادهای مشارکت کننده در همایش:

      این پیش نشست‌ها با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه تبریز، دانشگاه پیام نور واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد واحد پردیس تهران، مرکز تحقیقات و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی، مؤسسه ملی تغییر اقلیم و محیط زیست دانشگاه تهران، پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه و کمیته صلح و محیط زیست انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد. لازم به ذکر است این همایش با استقبال گسترده از سوی نهاد‌های مختلف روبرو بوده و مجموعاً ۲۴ دانشگاه، پژوهشگاه و انجمن علمی در آن مشارکت خواهند داشت.

 

کرونا و همایش امسال:

      دکتر خرم نصر دبیر اجرایی همایش در ادامه افزودند که به دلیل شرایط ویژه ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور و نیز به دلیل دستورالعمل های اجرایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ستاد مبارزه با کرونا این همایش به صورت مجازی برگزار خواهد شد. در این راستا انجمن با همکاری کرسی صلح و حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی از سامانه وبینار بهشتی برای برگزاری مجازی همایش بهره خواهد برد.

برنامه همایش:

      این همایش با «پنل افتتاحیه» با سخنرانی دبیر علمی همایش و رئیس انجمن به همراه سخنرانان کلیدی آغاز خواهد شد (ساعت ۹ الی ۱۰:۱۵) و در ادامه چهار پنل علمی صبح و بعد از ظهر روز پنجشنبه ‍‍۱۸ دیماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد یافت. پنل اول، «صلح در خاورمیانه با محوریت همه­گیری کرونا» از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۲، «پنل دوم، سیاست و صلح در خاورمیانه» از ساعت ۱۳ الی ۱۴:۴۵، پنل سوم، «مسائل فرهنگی و صلح در خاورمیانه با محوریت آموزش عالی» از ساعت ۱۴:۴۵ الی ۱۶:۱۵ و پنل چهارم، «صلح در خاورمیانه و مسائل اجتماعی با محوریت حوزه زنان»، ساعت ۱۶:۱۵ الی ۱۷:۳۰ خواهد بود که برنامه قطعی همایش متعاقباً از طریق رسانه‌های انجمن منتشر خواهد شد.

 

برخی از سخنرانان همایش:

      در برنامه همایش سخنرانان شاخص وصاحبنظران معروفی به ارائه سخنرانی می پردازند. آیت الله دکتر محقق داماد، دکتر مهران کامروا، دکتر الهه کولایی، دکتر سیدرضا صالحی امیری، دکتر حسین سیف زاده و دکتر نعمت الله فاضلی برخی از سخنرانان همایش پنج شنبه ۱۸ دیماه ۱۳۹۹ هستند.

      در پایان از همه علاقه‌مندان به حوزه مطالعات صلح و خاورمیانه دعوت می‌شود که در روز پنجشنبه ۱۸ دیماه ۱۳۹۹ در این همایش حضور به هم رسانند. اطلاعت تکمیلی در وبسایت انجمن (ipsan.ir) منتشر خواهد شد.

روابط عمومی انجمن علمی مطالعات صلح ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *