گزارش دبیر اجرایی از خاتمه همایش چشم انداز صلح در خاورمیانه

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 146

💠 گزارش دبیر اجرایی از همایش چشم انداز صلح در خاورمیانه

🔹 چهارمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران با عنوان “چشم انداز صلح در خاور میانه” در روز پنجشنبه ۱۸ دیماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار شد. این همایش مجموعه‌ای از سخنرانی‌های متنوع و محققانه از داخل و خارج کشور با محوریت صلح در خاورمیانه بود که از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ عصر تقریبا بدون وقفه ادامه داشت. آغازگر این همایش گزارش دبیر علمی همایش دکتر سید عبدالامیر نبوی و دکتر مجتبی مقصودی رئیس هیئت مدیره انجمن، بیانات ارزشمند آیت ‌الله دکتر سید مصطفی محقق داماد به عنوان سخنران کلیدی و همچنین پیام خانم رباب صدر خواهر امام موسی صدر بود و سپس با چهار پنل علمی با عناوین “صلح در خاورمیانه با محوریت همه گیری کرونا” به مدیریت دکتر ماندانا تیشه‌یار، “سیاست و صلح در خاورمیانه” به مدیریت دکتر محمد منصور نژاد، “مسائل فرهنگی و صلح در خاورمیانه با محوریت آموزش عالی”، به مدیریت دکتر نیلوفر چینی چیان و “صلح در خاورمیانه و مسائل اجتماعی با محوریت حوزه زنان” با مدیریت دکتر سیمین حاجی پورساردویی ادامه پیدا کرد و در پایان با سخنان عالمانه، راهبردی و منتقدانه دکتر نعمت الله فاضلی با عنوان “آموزش، علوم انسانی و صلح در خاورمیانه” خاتمه یافت.

🔸 حضور سخنرانان برجسته از نسل‌های مختلف سبب غنای بیشتر این همایش گردید. در این همایش مجموعاً ۲۱ سخنران از دانشگاه‌های مختلف کشور و رشته‌های مختلف علوم انسانی و اجتماعی به ایراد سخن پرداختند. از ویژگی های منحصر بفرد این همایش اداره ۳ پنل از ۴ پنل توسط خانم ها و اختصاص ۹ سخنرانی یا حدود نیمی از سخنرانی به خانم ها بود. علاوه بر سخنرانان داخل کشور، در پنل دوم دو سخنران از خارج از کشور یعنی دکتر مهران کامروا استاد و مدیر مرکز مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای دانشکده خدمات خارجی دانشگاه آمریکایی جرج‌تاون در قطر و نیز دکترسید حسین سیف‌زاده عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات خاورمیانه در واشینگتن مشارکت داشتند.

🔹 در ابتدا تصور می‌شد که این همایش به سبب تقارن با بحران جهانی شیوع ویروس کرونا و الزام به مجازی بودن چندان قابل مقایسه با همایش‌های حضوری پیشین نباشد اما از آنجا که هر تهدیدی را می‌شود به فرصت تبدیل کرد، برقراری ارتباط در فضای مجازی از ورای محدودیت‌های جغرافیایی و امکان قرار دادن پیام مخاطبان در معرض دید سخنرانان به صورت همزمان، فضای گفتگویی گرم و صمیمی بین مخاطبان و سخنرانان فراهم کرد. همچنین با بازخوردهای مثبتی که از مخاطبان و سخنرانان در طول برگزاری و در پایان همایش دریافت شد این امید را در برگزارکنندگان زنده نگاه داشت که تلاش ‌آنها مورد توجه مخاطبان محترم و سخنرانان ارجمند قرار گرفته باشد.

🔸 علاوه بر مشارکت و همکاری تعداد زیادی از نهادهای علمی، انجمن ها، دانشگاه های؛ همکاری موسسه صلح، دمکراسی و حقوق بشر یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی و به ویژه خانم دکتر اصلی عباسی و تیم کارآزموده وبینار بهشتی در این همایش امکان برقراری این ارتباط مؤثر و اینتراکتیو را فراهم ساخت.

🔹 پایان این همایش، پایان کار دبیرخانه همایش نخواهد بود. دبیرخانه در نظر دارد طبق روال سال‌های گذشته فایل‌های صوتی سخنرانی‌ها را در اسرع وقت پس از آماده سازی منتشر سازد. همچنین مقالات ارسالی پژوهشگران محترم مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و پس از انجام اصلاحات لازم در کنار ویراست نهایی کتاب چکیده مقالات همایش منتشر خواهد شد. همچنین اگر الزامات فنی فراهم شود در آینده نزدیک فایل‌های تصویری سخنرانی‌های این همایش نیز منتشر خواهد شد.

🔸 در پایان سپاس بی کران خود را نثار همه عزیزانی می‌کنیم که ما را در اجرای این همایش یاری رساندند.

دکتر مهرداد خرم نصر
دبیر اجرایی همایش «چشم انداز صلح در خاورمیانه»

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *