درباره انجمن


IpSan

هیات مدیره : انجمن مطالعات صلح
آمار سایت
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
صفحه نخست             تماس با انجمن           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
برگزاری و فراخوان مشارکت علمی در
همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی
با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران
  معرفی همایش

همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی با بررسی بنیانهای نظری، تاریخی، اجتماعی، سیاسی و تمدنی صلح از منظر ادیان و با رویکردی اخلاقی در صدد ارتقاء نقش آفرینی ادیان در صلح جهانی و منطقه ای میباشد. در حالیکه در خاورمیانه بزرگ اکنون بیش از هفت جنگ ادامه دار و فرساینده در افغانستان، یمن، سوریه، عراق، لیبی، سومالی و جنوب سودان در جریان است، رهبران و دانشمندان ادیان و گفتگوهای بین المذاهب میتوانند و باید با خشونت و الهیات جعلی خشونت ضد انسان وضد محیط زیست مبارزه کنند و در تمهید صلح پایدار بکوشند. گزاره ها، هنجارها، و سازمانهای دینی میتواننده هم با استفاده از هنر و ادبیات در توسعه نهادهای صلح محور در سطح جهانی موثر باشند وهم صلح پژوهی کاربردی را در حفظ سلامت جان و روان جوامع اعتلا بخشند. از آنجا که فارس و بویژه شهر تاریخی شیراز به درستی پایتخت صلح ایران و بلکه خاورمیانه میباشد، دانشگاه شیراز با همکاری سایر موسسات تحقیقاتی، آموزشی و فرهنگی این شهر مناسبترین میزبان برای کنفرانس بین المللی صلح در ایران در اردیبهشت سال ۱۳۹۶ میباشد. مشارکت و پشتیبانی جدی نهادهای فرهنگی از این همایش میتواند ایران را در جهت ایفای نقش پل صلح خاورمیانه یاری رساند.

محورهای همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی:

۱.  بنیانهای نظری صلح، عفو و دوستی از منظر ادیان

۲.  صلح، عفو و دوستی در تاریخ و سیاست معاصر در خاورمیانه: نقش ادیان

۳.  جلوه های صلح گستری ادیان در هنر، معماری و ادبیات

۴.  صلح، عفو و دوستی در توسعه سلامت و حفظ محیط زیست از منظر ادیان

۵.  صلح، عفو و دوستی در روابط اجتماعی، بین المذاهب و بین الملل: نقش رسانه ها و سازمانهای غیر دولتی

۶.  نقش ادیان در نهادینه سازی صلح ، عفو و دوستی در جوامع، حقوق و روابط بین الملل

7. صلح، عفو و دوستی  از منظر رهبران ادیان و اندیشمندان انقلاب اسلامی ( امام خمینی و...

8.  سایر عناوین مرتبط با محورهای همایش

تاریخ برگزاری همایش : 
2و3 اردیبهشت ماه 1396

آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات :
30 آذر ماه 1395

آخرین مهلت ارسال اصل مقالات : 
20 دی ماه 1395
 

دبیرخانه همایش
 شیراز - دانشگاه شیراز 
تلفن: 07136460714
ایمیل:  ethicswp@shirazu.ac.ir




نوع مطلب : اخبار، مقاله، 
برچسب ها : همایش بین المللی نقش ادیان در اخلاق صلح، عفو و دوستی، شیراز؛ پایتخت صلح ایران، انجمن علمی مطالعات صلح ایران،
لینک های مرتبط :


سرگذشت غم‌انگیز کودک افغان!
به مناسبت برگزاری جشنواره صلح در ادبیات کودک، یادداشت کوتاهی از سوی "قدرت الله ځواک"  با عنوان " سرگذشت غم‌انگیز کودک افغان! " برای انجمن علمی مطالعات صلح ایران ارسال که بیانگر رنج و آلام جامعه افغانستان ازقریب به چهار دهه جنگ و برادرکشی است.  قدرت الله ځواک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه افغانستان،عضو هیئت علمی دانشگاه استقامت و فعال مدنی و نویسنده به زبان‌های پارسی و پشتو است. متن این یادداشت کوتاه  را با هم با هم می خوانیم. 

سرگذشت غم‌انگیز کودک افغان! 

قدرت الله ځواک[1]

زمستان- ۱۳۸۹

در بهار سال 1372 خورشیدی زمانی‌که آتش جنگ داخلی میان گروه‌های که به حکومت دکتور نجیب‌الله (رئیس جمهور وقت) یک سال قبل پایان دادند، شُعله‌ور بود، کودکی به نام جان محمد با پدرش گُل محمد در خانۀ گِلی شان واقع در شمال شرق شهر کابل (شهرک خیرخانه) در یک گفتگوی معصومانه‌ی قرار داشت. این گفتگوی کوتاه و ظاهراً ساده از عمق فاجعۀ حاکم بر شهروندان کابل حکایت داشت. فاجعۀ که جان هزاران شهروند مشتمل بر زن‌ها، اطفال، موسپیدان و جوانانی که درگیر ماجرا نبودند را گرفت. فاجعه‌ی که آثار بدش مستقیماً متناسب به میزان عدم درگیری شهروندان در ماجرا بود؛ به این مفهوم که اطفال، زن‌ها و موسپیدان علی‌الرغم عدم توانایی درگیر شدن، بیشترین هزینه‌های جانی را در آن پرداختند.

... جان محمد: پدل! چلا غلم غلم اش؟ "پدر چرا غرم غرم (آواز هواپیما و انفجار) است؟".

گُل محمد: بچیم! طیارا ساتیری دارن. "پسرم! هواپیماها باهم شوخی دارند".

جان محمد: بُلیم شیل کنیم. "برویم سیل (تماشا) کنیم".

گُل محمد: نی بچیم! خطر دارد. "نه پسرم! خطر دارد".

جان محمد: نِی نِی بُلیم، بُلیم!. "نه نه برویم، برویم".

گُل محمد: بچیم! گفتم خطر دارد. "پسرم! گفتم خطر دارد".

جان محمد: چی ختل داله؟. "چه خطری دارد؟".

گُل محمد: هله بدو که صُوف بریم، بیا دَ بغلم!. "عاجل که صُوف (مغاره‌های زیرزمینی‌که به‌منظور جلوگیری از اصابت گلوله و خمپاره ساخته می‌شدند) برویم، بیا در آغوشم.

جان محمد: اوخ! دلم تنگ است، نفشم بند بند میشه... . "آخ! دلم تنگ است، نفسم بند بند می‌شود".

گُل محمد: خیره بچیم! خدا مهربان است، زود بیرون میریم. "خیر باشد پسرم! خداوند مهربان است، به زودی بیرون خواهیم شد."

جان محمد: ای چی ساتیری اش؟. "این چه‌گونه شوخی است؟".

گُل محمد: اوففف بچیم! رهبرا سرِ چوکی جنجال دارن. "اُف پسرم! رهبران بر کسب حکومت باهم درگیر اند".

جان محمد: چوکی!؟...

عصر آن‌روز، گُل محمد برای ادای نماز به مسجد رفت و داستان را به ملای مسجد قصه کرد و پنج دقیقه بعد از خروج از مسجد، راکتی در نزدیکی آن اصابت کرد و گُل محمد در این حادثه از ناحیۀ سر جراحت برداشت و فوت کرد. جان محمد که از قُطی‌های خالی سیگار و چند قُطی دیگر، هفت پایه چوکی (صندلی) طراحی کرده بود بر جنازۀ پدرش رفت و در حالی‌که در روی پدرش دست میزد و جان بی روحش را تکان می‌داد، با صدای کودکانه‌اش چنین می‌گفت: پدل پدل! بخی چوکی جول کدیم و دگه رهبرا جنجال و جنگ نمی‌کنن، پدل پدل... . "پدر پدر! برخیز، چندین صندلی ساخته ام و بعد از این رهبران بر کسب چوکی (حکومت) جنجال و جنگ نخواهند کرد.، پدر پدر!


[1]  کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه افغانستان. عضو هیئت علمی دانشگاه استقامت. فعال مدنی و نویسنده به زبان‌های پارسی و پشتو. 





نوع مطلب : مقاله، 
برچسب ها : کودک افغان، قدرت الله ځواک، ژنرال نجیب الله، افغانستان، حکومت کمونیستی، جنگ،
لینک های مرتبط :


سه شنبه 20 مهر 1395 :: نویسنده : انجمن مطالعات صلح

 

جشنواره صلح در ادبیات كودك با حضور مصطفی رحماندوست

هفدهم مهر، همزمان با روز جهانی كودك "جشنواره صلح در ادبیات كودك" از سوی انجمن علمی مطالعات صلح ایران، با حضور مصطفی رحماندوست نویسنده، شاعر و مترجم  سرشناس حوزه كودك و نوجوان و رابعه موحد روانشناس، مجتبی مقصودی و علی مرشدی زاد از اعضاء هیئت مدیره انجمن و جمعی از علاقمندان و کودکان در خانه اندیشمندان علوم انسانی و محوطه پارک ورشو  برگزار شد. درابتدای این مراسم، مصطفی رحماندوست به مشکلات تعریف صلح پرداخت و در این خصوص به منظرهای مختلف اشاره کرد و گفت: تعریف و فهم صلح از معبر تعریف جنگ می گذرد و در این عرصه تعریف جامع و مانعی از صلح وجود ندارد.

†* عاجز از یک تعریف برای صلح

او افزود: دلم برای صلح سوخت كه برای تعریف كردنش باید از دشمنش كه جنگ است، كمك بگیریم. حتی تعریف صلح در فرهنگنامه هم با استفاده از تعریف جنگ آمده است. در نهایت مترادف صلح آشتی آمده است. اما صلح، آشتی نیست. آشتی معانی خیلی بیشتری دارد.

این شاعر و نویسنده ادبیات كودكان افزود: صلح پدیده ای جمعی است، به همین دلیل صلح باید بین جوامع اتفاق بیفتد و نه بین افراد. صلح در بسیاری از مناطق نقطه مقابل جنگ تعبیر و تفسیر شده و یک مفهوم کاملا بزرگسالانه است چرا که صلح در میان جوامع رخ می‌دهد و نه ارتباطات فردی. بچه‌ها زمانی که در صلح هستند صلح‌بازی می‌کنند و زمانی که در جنگ هستند جنگ‌بازی! این رخدادی است که ما طی هشت سال جنگ با آن مواجه بوده‌ایم. چنان که در روزهای جنگ تحمیلی، كودكان با پشتی ها سنگر درست می كردند.

او با بیان اینكه صلح و جنگ، مساله كودكان نیست، اظهار كرد: ما بزرگسالان می دانیم جنگ بد است، اما می جنگیم. با این حال پذیرفتیم كه كودكان را وارد جنگ های خودمان نكنیم. اینكه در اخبار می شنویم كودكان زیادی در جهان به دلیل جنگهای مختلف، كشته می شوند، به خاطر همین موضوع است كه نباید كشته شوند و كودكان نباید قربانی جنگ شوند.

·         جنگ و صلح مسئله ای بزرگسالانه!

این شاعر و قصه نویس كودكان با اشاره به کنوانسیون حقوق کودک گفت:‌ بسیاری از مباحثی که در این کنوانسیون قید شده است مثل اینکه کودکان حق دارند نام و نام خانوادگی داشته باشند و موطن آن‌ها مشخص باشد و... ارتباطی با کودکان ندارد و از وظایف ما بزرگسالان است. نگاه بزرگ‌ها به جنگ و صلح، اجتماعی است اما بچه‌ها به دلیل محدودیت‌های روانشناسی و اجتماعی نگاه‌شان به جنگ کاملا فردی است. ما می‌خواهیم کتاب صلح انتخاب کنیم. اگر تعریف صلح را نبودن جنگ بدانیم این موضوع اصلا مسئله بچه‌ها نیست. اگر با تعریف فردی بخواهیم صلح را معنی کنیم باید بگویم 80 درصد کتاب‌های کودکانه ما کتاب‌های صلح‌اند چون به مباحثی مثل دوستی و مهربانی می‌پردازند.

مصطفی رحماندوست در ادامه به موضوع صلح در ادبیات بزرگسالان پرداخت و گفت: ادبیات صلح در حوزه بزرگسالان در دنیا بسیار کم است و هر چه هست در مورد جنگ است. به ویژه در ادبیات کلاسیک وقتی که می‌خواهند قهرمانان جنگی خود را برجسته کنند. حتی عاشقانه‌های ادبیات کلاسیک ما نیز مملو از چنین ادبیاتی است. ادبیات کلاسیک جهان هم پر از قهرمان‌سازی است و تلاش می‌شود کسانی را که در جنگ پیروز بوده‌اند برجسته کنند و کمتر صدایی از صلح و مدارا در چنین ادبیاتی دیده می‌شود.

این نویسنده کودکان با اشاره به اینکه صلح پدیده‌ای است که بعد از جنگ جهانی دوم مطرح شده است، گفت: در ارتباط با صلح نظریات مختلفی ارائه شده است. "نظریه صلح جهانی" یکی از این‌نظریه هاست که معتقد است باید جامعه بین‌المللی سازمانی داشته باشد که بتواند صلح را در جهان تأمین کند. سازمان ملل با همین ایده شکل گرفت ولی در عمل به غیر از محکوم کردن متخاصمین نمی‌تواند کاری کند. نظریه دیگر صلح "دولت واحد جهانی" است که در تمام ادیان دیده می‌شود. حکومت امام زمان (عج) در فرهنگ ما یکی از نمودهای این باور است. این را می‌توان به عنوان تفکر دینی به کودکان داد اما در ذهن کودکان آخرین تفکر اجتماعی خانواده و مدرسه است و نه فراتر از آن.

وی گفت: "صلح بین‌الملل" یکی دیگر از نظریه‌های موجود در این زمینه است که برای کودکان قابل فهم نیست و آخرین "نظریه صلح از طریق موازنه قواست" که البته می‌تواند برای بچه‌ها قابل فهم باشد. تمامی آنچه گفته شد در حوزه کودکان غیرممکن است اگرچه در حوزه ادبیات نوجوان باید مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

در ابتدای این نشست و در ذیل جشنواره صلح در ادبیات کودک، مجتبی مقصودی رئیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران روز جهانی کودک را فرصتی دانست تا ظرفیت‌های ادبیات کودک در ایران در حوزه صلح و مدارا، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و... مورد بررسی قرار گیرد. وی ابراز امیدواری کرد که انجمن با همراهی علاقمندان و نهادهای همسو بتواند گام هایی در زمینه شناسایی آثار و نویسندگان، تولید، ترویج و گسترش و تعمیق ادبیات صلح، مدارا، دوستی و همدلی از طریق تشکیل "کمیته صلح در ادبیات کودک" زیر نظر استاد مصطفی رحماندوست بردارد. وی در ادامه افزود: نیک می دانیم که این ظرفیت سنجی در گستره ادبیات کودک ساده و سهل الوصول نخواهد بود، ولی بر این اندیشه هستیم که حرکت به سمت تشکیل این کمیته و تمهید برگزاری جشنواره  صلح در حوزه کتاب کودک در سال های آینده می تواند شروعی بر این روند باشد.

·         جامعه پذیری سیاسی صلح و مدارا

مشاور سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بخشی از سخنان خود به این نکته اشاره کرد که: اگر بپذیریم که "صلح را باید از كودكی آموخت؛ ادبیات کودک می تواند یکی از مهمترین بسترهای  این آموزش باشد" ؛ نسل خردسال و کودک کشور ما نیازمند "جامعه پذیری سیاسی صلح و مدارا" است. در این خصوص "جامعه پذیری سیاسی صلح و مدارا" به ویژه در حوزه کتاب کودک نیازمند عزم جدی و بسیج عمومی همه ی نیروها، نهادهای اجتماعی و اندیشه ورزان است که با ورود به این حوزه به آموزش کودکان صلح همت گمارند.  به علاوه، خیلی نمی توان به نظام آموزش رسمی  و دولتی امید داشت. نظام آموزشی ما دچار اعوجاج و بهم ریختگی ارزشی، هنجاری و ساختاری شده است و صلح و مدارا در اولویت های آخر این نظام آموزشی قرار دارد و نهایتا، با توجه به رشد و گسترش فضای مجازی و ماهواره و گاه جامعه پذیری های متفاوت و متعارض از جمله در درون و برون از خانه، توجه به حوزه ادبیات کودک از منظر صلح نیازمند بازخوانی و بازنمایی دیگر گونه ای است که شاید از طریق کتب الکترونیک و ایجاد جذابیت های مجازی بتوان در این حوزه ورود کرد.

رابعه موحد، روانشناس و استاد دانشگاه، از دیگر سخنرانان این برنامه بود. به نظر او، نگرش ما نسبت به كودك و شناخت ما از او، ادبیات ما را شكل می دهد.اینكه كودك در صلح به سر ببرد، جزو بدیهیات است، زیرا كودك باید در صلح زندگی كند. اما پای جنگ كه به میان بیاید ما با یك مساله غیر عادی مواجه خواهیم بود.

†

†* بچه ها طاقت جنگ در قصه ها را هم ندارند

موحد  درادامه گفت: تامین نیازهای كودك، جلوگیری از تنش و ایجاد محیطی سرشار از آرامش و اعتماد می تواند باعث رشد بهینه كودك شود. چرا كه این رشد بهنجار، فقط در محیط امن اتفاق می افتد. قهر و جنجالهای والدین، اخطاری است برای كودك؛ كه محیط امن نیست. هرگز ازخاطرتان نرود كه كودكان حتی طاقت جنگ در قصه ها را هم ندارند.این روانشناس در پاسخ به این پرسش كه اگر بخواهیم بدانیم در دنیای روانی كودك چه می گذرد، گفت: كودكی كه ازصدای بلند مادر، برآشفته می شود از صدای گلوله، چگونه سراسیمه خواهد شد؟ او صلح را در یك جمله خلاصه كرد كه صلح یعنی: حالت راحت باش و نه حالت آماده باش! به گفته موحد، زندگی در حالت امن و ناامن، تاثیرات مختلفی در روان انسان می گذارد.

این استاد دانشگاه در حوزه تعلیم و تربیت با چند پرسش بنیادین بیان كرد :آیا جنگ، فقط روی كودكان درگیر با این مساله، تاثیر می گذارد یا فضای خشونت بار می تواند تاثیرات گسترده تری هم داشته باشد؟ آیا نمی توان آگاهی مادران را برای تولد كودكان در كشورهای بحران زده بالا برد تا كودكان در فضایی ناامن متولد نشوند؟ محیطی كه قرار است كودكان باصدای مهیب گلوله ها، توپ ها و تفنگ ها خو بگیرند. به گفته موحد، تصور كودكان از دنیا، آن چیزی است كه توسط بزرگسالان به آنها نشان داده شده است. امروز ما در شرایطی روز جهانی کودک را تبریک می‌گوییم که فجایع جهانی، وضعیت کودکان یمنی را به فاجعه کشانده است. صلح یعنی «کودک» و کودک موجودی است که برای زیستن در بستر طبیعی نیازمند صلح است. این صلح در نهاد خانواده با فراهم آوردن فضایی آرام و دور از تنش شکل می‌گیرد. خانواده برای کودک مظهر حفاظت و اعتماد است اما جنگ‌ها با به‌هم ریختن آرامش، اعتماد را از بین می‌برند. وی افزود: حتی کودکانی که در کشاکش جنگها به مکانهای دیگر منتقل می شوند درگیر جنگند و آرامش لازم برای آنان ممکن نیست. شاید بهتر آن باشد که در موالید خانواده‌های مهاجری که از منطق جنگی به مکانهای دیگر منتقل می شوند، ساز و کارهای پیشگرانه رعایت شود تا از درگیری کودکان بیشتر با جنگ و پیامدهای آن جلوگیری شود.

خاطر نشان می سازد دست اندرکاران انجمن علمی مطالعات صلح ایران در قالب برنامه ریزی انجام شده، همزمان با سخنرانی صاحبنظران در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی، در محوطه جلوی سالن در پارک ورشو با حضور کودکان و مربیان نمایشگاه کودک، نمایش عروسکی، جشن امضاء کتاب با استاد رحماندوست و عکس با کودکان صلح و سرودخوانی یرگزار کردند.





نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها : جشنواره صلح، مصطفی رحماندوست، ادبیات كودك، رابعه موحد، جامعه پذیری سیاسی صلح و مدارا، نظریه صلح جهانی، دولت واحد جهانی،
لینک های مرتبط :



به مناسبت روز جهانی کودک:

انجمن علمی مطالعات صلح ایران

با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی، موسسه علوم و فنون کیش و مهد کودک رخشید برگزار می کند:

جشنواره "صلح در ادبیات کودک"

با سخنرانی استاد مصطفی رحماندوست

نویسنده، شاعر و مترجم

و

خانم رابعه موحد

روانشناس

برنامه های دیگر:

نمایشگاه کتاب، نقاشی چهره،  نمایش عروسکی، پخش نماهنگ، امضاء و عکس با کودکان صلح  و تقدیر و اهداء جوایز 

 

مکان:خیابان استاد نجات اللهی(ویلا)، نبش خیابان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی، سالن فردوسی.

زمان: شنبه 17 مهر، ساعت 16 تا 18

 

 





نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها : روز جهانی کودک، صلح در ادبیات کودک، مصطفی رحماندوست، رابعه موحد، انجمن علمی مطالعات صلح ایران،
لینک های مرتبط :


 سومین پیش‌ نشست همایش کورش بزرگ برگزار می‌شود:

نشستِ مطالعات صلح و ایران باستان

 

با همکاری:

انجمن فرهنگی افراز

انجمن علمی مطالعات صلح ایران

خانه اندیشمندان علوم انسانی

 

سخنرانان:

دکتر علی اکبر امینی ( مدارای کورشی)

دکتر عبدالمجید ارفعی(  نقش دولت هخامنشی در آرامش منطقه )

دکتر ناصر تکمیل همایون ( صلح و مدارا در ایران فرهنگی )

 

زمان : شنبه 10 مهرماه 1395از ساعت 17 تا 19

مکان: کریمخان، تقاطع خیابان شهید نجات اللهی، خیابان ورشو، تالار حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی





نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها : مطالعات صلح و ایران باستان، کورش، هخامنشی، مدارا، ایران فرهنگی، انجمن علمی مطالعات صلح ایران، عبدالمجید ارفعی،
لینک های مرتبط :


تبادل سه تفاهم نامه با نهادها و دستگاه های دولتی و غیر دولتی

 

با هدف افزایش ظرفیت ها و بسترهای همکاری های علمی – اجرایی در زمینه ی تولید، گسترش و تعمیق ادبیات صلح، دست اندرکاران انجمن علمی مطالعات صلح ایران پس از مذاکره، رایزنی و جلسات متعدد موفق به کسب همکاری با سه نهاد و دستگاه مهم دولتی و غیر دولتی شدند.

تفاهم نامه اول بین انجمن علمی مطالعات صلح ایران با سازمان اسناد و کتابخانه ملی  به نمایندگی معاون کتابخانه ملی، دکتر غلامرضا امیرخانی  به مدت دو سال امضاء گردید. از جمله بندهای مهم این تفاهم نامه مساعدت سازمان برای استقرار دفتر انجمن، عضویت حقوقی و مبادله و اهداء کتاب می باشد.

تفاهم نامه دوم بین انجمن با معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی مبادله گردید. امضاء این تفاهم نامه از سوی دکتر سعید پورعلی معاون فرهنگی این نهاد انجام شد. همکاری در فعالیت های تحقیقاتی، انتشاراتی، رسانه ای-اطلاع رسانی و بهره گیری از امکانات برگزاری نشست ها و همایش ها از بندهای مهم این تفاهم نامه می باشد.

تفاهم نامه سوم بین دو انجمن علمی مطالعات صلح ایران و انجمن علوم سیاسی ایران مبادله گردید. امضاء این تفاهم نامه انجمن علوم سیاسی از سوی دکتر محمدکاظم سجادپور رییس وقت این انجمن انجام شد و ناظر فعالیت های مشترک در زمینه های مورد علاقه و بین انجمنی است. هر سه تفاهم نامه به طرفیت انجمن علمی مطالعات صلح ایران از سوی دکتر مجتبی مقصودی رییس هیئت مدیره این انجمن امضاء شد. 





نوع مطلب : اخبار، 
برچسب ها : تفاهم نامه، سازمان اسناد و کتابخانه ملی، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، انجمن علوم سیاسی ایران، انجمن علمی مطالعات صلح ایران،
لینک های مرتبط :


دوشنبه 5 مهر 1395 :: نویسنده : انجمن مطالعات صلح

صلح خواهان خاورمیانه متحد شوید!!

مجتبی مقصودی: رییس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران

به مناسبت روز جهانی صلح

٢١ سپتامبر، مصادف با ٣٠ شهریور، روز جهانی صلح است. امسال این روز را در شرایطی برگزار می کنیم که منطقه خاورمیانه بیش از گذشته درگیر جنگ، منازعه و ستیزه است و افقی برای رسیدن به صلح و ثبات پایداردر منطقه هویدا نیست.

 از هر طرف بر طبل جنگ نواخته  می شود و هر یک از طرف های درگیر در سایه نوع بینش و منافع به خود اجازه می دهند به قاضی نرفته حکم داده و قضاوت کنند. 

   سایه شوم جنگ و منازعه در سطوح داخلی و خارجی هر یک از کشورهای منطقه از لیبی، یمن، سوریه، فلسطین تاعراق گسترده است و هر لحظه نیروها و بازیگران جدیدی به این آوردگاه وارد می شوند و صحنه منازعه را خونین تر، پیچیده تر و مصالحه سیاسی را دور از دسترس تر می سازند.

در چنین کارزار خانمان سوزی چه باید کرد؟ مسئولیت  دولت ها، ملت ها، نخبگان و نهادهای مدنی چست؟ در چنین آشفته بازاری که سایه شوم جنگ در سطح منطقه گسترش بیشتر می یابد، بنظر می رسد، به اکثر دولت های منطقه نمی توان امید بست. اکثرا اراده لازم، توان مناسب و مشروعیت واقعی برای این مهم را ندارند و تا حدودی نیز مدار و سکان این کشتی طوفان زده از دستان این بازیگران نیزخارج شده است و به دست گروه های ماجراجو و جنگ سالار افتاده است که حتی نان و آب شان از این طریق ارتزاق می یابد.

در چنین زمانه و زمینه ای چاره چیست و راه برون رفت کدام است؟

اگر "مسئولیت مشترک اجتماعی" را مهمترین فصل مشترک همه نیروهای آگاه، مسئولیت پذیر و آینده نگر بدانیم که تنها محدود و معطوف به شخص، گروه خاص و یا نهادی نیست؛ مسئولیت نخبگان، نهادهای مدنی و اجتماعات نخبگانی سنگین تر،  با رسالت اجتماعی شان سازگارتر و در سایه اقدام و عمل فرهنگی و اجتماعی دست یافتنی تر است. در سایه چنین رویکردی، راه اندازی "کمپین صلح خواهی"  بهترین و کم هزینه ترین سلاح برنده در فضای کنونی است که می تواند صلح خواهان منطقه را زیر یک پرچم گرد آورد، همسو سازد و تفهم، تفاهم و مصالحه را رقم زند و از ظرفیت ها و توانمندی های علمی، تخصصی، هنری برای ایفای نقش به بهترین نحوی بهره جوید.

مسیر کمپین صلح خواهی متنوع و از ظرفیت های بالایی برخوردار است. از شعر شعرا تا فیلم کارگردانان و موسیقی دلنوازانه و نقاشی زیبای هنرمندان و قلم سحرآمیز نویسندگان، از فضای واقعی تا فضای مجازی، از بازتولید و بازپردازش تاریخی... همگی این ظرفیت را دارند که در این کمپین حضور یابند و صحنه را برای مشارکت بیشتر و تاثیرگذاری اجتماعی، فرهنگی و سیاسی مهیا سازند.

حسن ختام کلامم را با دو بیت از قصاید شاعر نغزپرداز "ملک الشعرای بهار" که شعر را در خدمت نهی و نفی جنگ و جنگ طلبان قرار داد استعانت جسته، به پایان می برم:

فغان ز جغد جنگ و مرغوای او

که تا ابد بریده باد نای او

بریده باد نای او و تا ابد

گسسته و شکسته پر و پای او

روزنامه جام جم: http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2552190925803693355





نوع مطلب : اخبار، مقاله، 
برچسب ها : روز جهانی صلح، صلح خواهان خاورمیانه، مسئولیت مشترک اجتماعی، کمپین صلح خواهی، ملک الشعرای بهار،
لینک های مرتبط :




 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب