گزارش نشست «بایستههای عدالت آموزشی در وفاق ملی و استقرار صلح»
بازدیدها: 21
“بسمهتعالی”
گزارش نشست «بایستههای عدالت آموزشی در وفاق ملی و استقرار صلح»
اولین نشست گروه جامعهپژوهی صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران با همکاری گروه علوم تربیتی خانه اندیشمندان علومانسانی مورخ ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
در ابتدای جلسه مدیر نشست خانم دکتر حسام قاضی اشاره نمودند که هر جا سخن از عدالت آموزشی است منظور توزیع عادلانه و برابری فرصتهای آموزش و هر جا سخن از وفاق ملی است به معنای برداشتن هر نوع گروهبندی قومی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی… در جامعه زیر چتر دولت – ملتسازی است و در نهایت منظور از صلح ایجاد فضای گفتگوی میان گروههای مختلف میباشد. پس ایجاد عدالت آموزشی منجر به وفاق و همبستگی گروههای مختلف و وفاق ملی هم منجر به صلح و عدم خشونت میان گروههای مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و…باتوجهبه برابری فرصتها میگردد.
در ادامه سخنرانی دکتر علی ملکپور جامعهشناس و مدرس دانشگاه با موضوع آموزشوپرورش رسمی و غیررسمی و تأثیر آن بر راهبرد عدالت و صلح به تعریف دو حوزه آموزش رسمی در فضای مدرسه و آموزش غیررسمی در خانواده و جامعه و تفاوت و تضاد آن پرداختند که خود منجر به ایجاد دو نوع آموزش متفاوت که خود منجر به دوقطبیهای آموزشوپرورش و در نهایت بیعدالتی میگردد؛ چراکه متناسب با واقعیات و نیازهای جدی جامعه آموزش نبوده و در نهایت منجر به ایجاد شکاف ملی و در نهایت توسعه خشونت و دوگانگی شخصیت در افراد و عدم صلح در جامعه میگردد.
و در ادامه نشست دکتر علیرضا صادقی دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی با موضوع برنامه و محتوا درسی، قوانین و آییننامهها و نظام چندفرهنگی اهمیت پذیرش و فهم چندفرهنگی را از خانه تا مدرسه و از مدرسه تا جامعه تبیین نمودند. ایشان مفهوم خود و دیگری را در ارتباط با چندفرهنگی به این صورت تبیین نمودند که اساساً دیگری را باید به رسمیت شناخت چراکه شناخت فرهنگ خود طی شناخت فرهنگ دیگری ناشی میشود پس دیگری مهم است و پذیرش چندفرهنگی در نظام آموزشی خود عدالت آموزشی و فرصت آموزش بهتر ایجاد مینماید که منجر به همبستگی و وفاق ملی میگردد و در نهایت صلح و آرامش در جامعه جاری میگردد؛ بنابراین نظام چندفرهنگی در آموزش و عدالت آموزشی و وفاق ملی و صلح لازم و ملزوم یکدیگر هستند.