گزارشی از همایش«انتخابات اخلاقی، اخلاق انتخاباتی»

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 82

در نشست دوم همایش علاوه بر دکتر شاملو، دکتر زهرا شجاعی، دکتر محمد مهدی مجاهدی و دکتر محمد منصورنژاد مشارکت داشتند.

انتخابات در کشاکش اخلاق و سیاست
اولین سخنران نشست دوم دکتر محمد مهدی مجاهدی استاد مدعو دانشگاه برلین سخنرانی سه بخشی خود را با بررسی نسبت اخلاق و سیاست آغاز کرد. وی افزود: در انتخابات نهادهایی که عمل اجتماعی انتخابات را معنادار می کنند حائز اهمیت اند.
مدرس دانشگاه شهید بهشتی با بیان دو پرسش، یگانگی اخلاقی در مقابل تکثرگرایی اخلاقی، انحصارگرایی اخلاقی در برابر شمول گرایی اخلاقی و عادی سازی را در برابر استثناگرایی قرار داد و در نهایت به توضیح هرکدام پرداخت. وی در خاتمه ارائه مقاله خود اشاره نمود: انتخاباتی که نتواند ارزش های انتخابات را تضمین کند اخلاقی نیست.

اطلاع رسانی در انتخابات اخلاقی و اخلاق انتخاباتی
دیگر سخنران نشست دوم دکترمحمد منصورنژاد استاد حوزه و دانشگاه بود که سخنرانی خود را در نسبت میان اخلاق، انتخابات و اطلاع رسانی مطرح کرد. از نظر وی؛ منظور از اطلاع رسانی در بحث، رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی است که با انتخابات گره خورده است.
مدیر انتشارات جوان پویا بیان داشت: اخلاق انتخاباتی از جنس اجتماعی است که به ابعاد آن به خوبی پرداخت نشده است. اخلاق مورد نظر در بحث انتخابات، اخلاقی کاربردی، اجتماعی وفراحرفه ای می باشد. وی با بیان سه نسبت بین سیاست و اخلاق ادامه داد: درانتخابات اخلاقی، وسایل ارتباطی با قیودی درصدد آموزش گفتمان اخلاقی جامعه می باشد. وی در پایان برخی اصول اطلاع رسانی درانتخابات اخلاقی را اشاره کرد.

اخلاق مداری و اصلاح طلبی
در ادامه ی همایش دکتر زهرا شجاعی مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دوره اصلاحات درآغازسخنرانی خود به تعریف اصلاحات از زبان رهبر اصلاح طلبی درجامعه ایران پرداخت و در ادامه نسبت چهارمی برای سیاست و اخلاق قائل شد.
رییس مجمع زنان اصلاح‌طلب در ادامه افزود: سیاست و اخلاق دارای یگانگی اند. به گونه ای که این دو از هم جدای ناپذیرند. وی هفت دلیل برای بی اخلاقی در حوزه سیاست بیان کود و با برشمردن خصوصیات اصلاح طلبان به سخن خود پایان داد.

رابطه ی قانون واخلاق و جایگاه اخلاق در نظام انتخاباتی ایران
دکترمحمدباقر شاملو عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی مدیر نشست دوم، آخرین سخنران همایش بود که ازدیدگاه حقوقی به انتخابات پرداخت و در راستای آن به بررسی اصل۶ و ۹ قانون اساسی پرداخت . وی در ادامه ۴اصل به عنوان اصول بنیادین در انتخابات را مطرح کرد و افزود: اصل بی طرفی درانتخابات مهم ترین رکن سلامت و تضمین کننده مشارکت جمعی است.
این استاد حقوق با دسته بندی وضعیت حقوقی جامعه به سه دوره؛ پیشا قانون(هرج و مرج)، قانونی و شرایط ایده الی؛  جایگاه اخلاق را به مثابه وضعیت ایده الی ارزیابی کرده و ضمن ابراز امیدواری نسبت به اخلاق مداری انتخاباتی ادامه داد: به عنوان یک حقوقدان انتظار رعایت حداقل های حقوقی را دارم.
گزارش از: پریسا زیدوند
روابط عمومی و اطلاع رسانی انجمن علمی مطالعات صلح ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *