هم اندیشی تاسیس “انجمن مطالعات بین الملل صلح افغانستان”

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 98

انجمن مطالعات بین الملل صلح افغانستان

پردیس فارابی دانشگاه تهران (در قم) عصر روز شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ پذیرای جمعی از پژوهشگران افغانستانی علاقمند به تاسیس انجمن مطالعات بین الملل صلح افغانستان بود،
این نشست با عنوان ” ضرورت و راهکارهای تشکیل انجمن مطالعات بین الملل صلح افغانستان ” با حضور حدود ۳۰ پژوهشگر و مدرس از رشته های مختلف دانشگاهی و از جمله  رییس دانشگاه مزار شریف و دکتر محمد منصور نژاد نماینده انجمن علمی مطالعات صلح ایران درتالار مطهری این پردیس برگزار شد.

محورهای هم اندیشی:
•   پیشینه عملکرد وچالش های مطالعاتی در حوزه صلح افغانستان
•  نقش نخبگان و انجمن های علمی در ترویج و ارتقاء صلح در افغانستان
•   اهداف و چشم انداز انجمن مطالعات بین الملل صلح افغانستان

بعد از تلاوتی آیاتی از قرآن مجید محمد علی امینی به عنوان نماینده  دانشجویان بین الملل پردیس فارابی دانشگاه تهران حضور اساتید و دانش آموختگان حوزه بین الملل افغانستان را خیر مقدم گفته و در ادامه محمد مهدی باقری از اعضای جامعه دانش آموختگان حوزه بین الملل افغانستان به عنوان مجری کارشناس ضمن اشاره به محورهای نشست به مفهوم صلح از منظر روابط بین الملل و حقوق بین الملل اشاراتی نمودند.

دکتر منصور نژاد
دکتر منصور نژاد

در این نشست سه ساعته آقای دکتر منصورنژاد دین پژوه و صاحبنظر مساِل سیاسی- اجتماعی به نمایندگی از انجمن علمی مطالعات صلح ایران در سخنرانی ضمن طرح بحثی تاریخی، با اشاره به رهیافت بین رشته ای در مطالعات و پژوهش های صلح، به اهمیت نهادهای مدنی- علمی و پژوهشی دراین حوزه پرداختند و در ادامه با توضیح ساختار وشیوه های تشکیلاتی فعالیت انجمن های صلح، بر ضرورت و ظرفیت های همکاری و حمایت های انجمن علمی مطالعات صلح در راه اندازی این نهاد علمی جدید تاکید کردند.

در ادامه نشست دکتر طباطبایی عضو هیئت علمی حقوق بین الملل پردیس فارابی دانشگاه تهران مطالعات صلح جهانی را حرکتی جدید و رو به گسترش در سطح جهان دانسته و برمفهوم صلح درون و گسترش آن در سطح جامعه به ویژه در جوامع متکثر و متنوع توضیحاتی ارائه نمودند.

استاد حیدری از اساتید علوم سیاسی دانشگاه افغانستان سخنران بعدی این نشست بود. ایشان ابتدائا به این نکته پرداختند که جامعه اسلامی از حالت تعادل خارج شده است و به جای ترویج مفاهیمی نظیر صلح، ثبات و همزیستی مسالمت آمیز، مفاهیم و مضامینی چون جهاد، جنگ و خشونت ترویج می شود. از لحاظ تئوری و عملی نیز تلاش های زیادی  صورت گرفته است تا هنر مردن را بهتر بیاموزیم و از هنر زیستن و زندگی مسالمت آمیز کردن غافل مانده ایم. این مدرس ریشه بی ثباتی در افغانستان را در سه سطح ملی، منطقه ای و جهانی، به ویزه موقعیت ژئوپلتیک این کشوردانستد. ایشان خاطر نشان کردند تا ریشه های بی ثباتی را در سطح ملی حل نکنیم نمی توان به موضوع صلح پرداخت و این تلاش باید توامان در دو حوزه علمی و عملی صورت پذیرد.

در ادامه نشست، استاد یارمحمد باقری از مدرسین دانشگاه مزارشریف به نهادهای دولتی صلح مثل شورای عالی صلح  با ردیف بودجه دولتی و فاقد کارکردهای لازم پرداختند و با اشاره به تاسیس و تعطیلی زودهنگام  رشته مطالعات صلح در دانشگاه ابن سینا مزار شریف پرداختند.

استاد سارا مزاری از مدرسین  دیگر دانشگاه مزار شریف به عنوان سخنران بعدی این نشست عصرگاهی، ضروری ترین نیاز مردم افغانستان را صلح، و بیشترین ضررهای مردم افغانستان را  از فقدان صلح دانستند. وی در ادامه زنان را آسیب پذیرترین اقشار جامعه در شرایط جنگی افغانستان دانستند.

استاد عالمی از دانشگاه خاتم النبین افغانستان به عنوان سخنران بعدی این نشست با پرداختن به پیشینه جنگ در افغانستان از چشم انداز برنامه ریزی و سازماندهی حدود ۱۲۰ موسسه تحصیلی خصوصی در افغانستان تحت عنوان پروژه صلح خبر دادند که هنوز در افغانستان محقق نشده است.

در پایان نشست استاد اختر سلطانی مشاور ولسی جرگه در افغانستان با اشاره به وضعیت پایانی جنگ جهانی دوم و تجربه های ناشی از آن در شناخت عوامل داخلی و خارجی بروز جنگ از جمله گسترش مرزهای بین المللی، قدرت و ثروت؛ به نهادهای صلح در این کشور به ویژه شورای عالی صلح افغانستان در پروسه صلح سازی و صلح بانی و نقض و ضعف های این نهاد پرداختند.
پایان بخش این هم اندیشی سه ساعته با نماینده انجمن علمی مطالعات صلح  ایران، جلسه پرسش و پاسخ بود.

روابط عمومی انجمن علمی مطالعات صلح ایران

 


انجمن را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *