گزارشی از سخنرانی های جشنواره بزرگ “صلح و سلامت”

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 76

قانعی راد خاطرنشان کرد: “یکی از عواملی که امروز باعث جنگ میشود صنعتی شدن جنگ است، امروز جنگ به یک صنعت تبدیل شده است. در جاهای مختلف دنیا این اتفاق افتاده است. جنگ باعث گردش مالی شده و عده ای از آن سود میبرند. کسانی که میخواهند راجع به تداوم جنگ در افغانستان مطالعه کنند باید نگاه جامعی به موضوعات مختلف داشته باشند”.

آوارگان امروز جهان از آوارگان جنگ دوم جهانی بیشتر است
«محمد جواد سعادت» متخصص و پژوهشگر حوزه سلامت در ادامه این نشست گفت: “علت اینکه جنگ رخ میدهد، مساله نپذیرفتن هم است. ما به دلایل مختلف هم را نمی پذیریم اما اگر به یکرنگی برسیم جنگ فراموش خواهد شد”.
وی با بیان اینکه امروز ما در جهانی زندگی میکنیم ک بحران های مختلفی در آن وجود دارد گفت: “امروز در جهان ۶۵ میلیون بی‌خانمان و ۲۱ میلیون نفر در غالب پناهجو زندگی می‌کنند. امروز وحشت و جنگ سراسری شده و همه جا را در برگرفته است، امروز آوارگان جهان از آوارگان جنگ جهانی دوم بیشتر است”.
این متخصص حوزه سلامت افزود: “سازمان پزشکان بدون مرز با ارایه خدمت به طرفین درگیر زمینه ساز صلح در میدان های جنگ شده است، این سازمان با توجه به تجربه های موفقی که دارد می تواند برای جوانان ما الگوهای مفیدی برای برقراری صلح ارائه دهند”.

پیوند مهمی بین صلح و سلامت وجود دارد
«مجتبی مقصودی» رییس هیات مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران که آخرین سخنران این مراسم بود گفت: “امروز متاسفانه کل منطفه دچار آشوب است و خاورمیانه درجهان پر مناقشه ترین منطقه است. اقتصاد جنگ امروز جنگ افغانستان را طولانی کرده است”.
وی ادامه داد: “سلامت برای یک جامعه مثل وجود صلح در آن جامعه است. مفهوم من از سلامت این است ک تنها نبود بیماری اهمیت ندارد، بلکه نشاط و سر زندگی در یک جامعه هم مهم است. تغییر سبک زندگی باعث داشتن یک جامعه با نشاط و سالم میشود”.
مقصودی خاطرنشان کرد: “صلح وسلامت به مثابه یک حق در نسل سوم حقوق بشر است. متاسفانه ما در جایی زندگی میکنیم که ارزش انسان ها زیاد نیست”.
رییس هیات مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران خاطرنشان کرد: “پیوند مهمی بین صلح و سلامت وجود دارد انسان سالم قطعا صلح دوست هم است. جامعه ای که در جنگ به سر می برد، شهروندانش هم سلامت جسمی و روحی هم ندارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *