روایت انتخابات آزاد در مدارس ایران/ از ایجاد انجمن مهدویت تا انجمن صلح و گردشگری

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 353

شوراهای دانش‌آموزی، یک شورای درون مدرسه‌ای و فاقد شعبه و تشکیلات خارج از مدرسه است و مجاز به ایجاد رقابت‌های ناسالم سیاسی و فعالیت‌های حزبی نیست.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، امروز انتخابات شوراهای دانش‌آموزی در مدارس سراسر کشور برگزار می‌شود.

شوراهای دانش‌آموزی عرصه‌ای برای مشارکت عملی و حضور فعال دانش‌آموزان در فرایند تصمیم‌سازی و  تصمیم‌گیری و گامی برای تمرین، تجربه مسؤولیت‌پذیری، مشارکت‌جویی، کارگروهی و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس آنان در مدرسه است.

تشکیل شورای دانش‌آموزی به استناد آیین‌نامه اجرایی مدارس مصوب ششصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ ۲۰ مرداد ماه ۱۳۷۹ به منظور تحقق سیاست مدرسه محوری به تمام استان‌ها ابلاغ شده است.

بر این اساس شورای دانش‌آموزی به عنوان یکی از ارکان تصمیم‌گیری مدرسه مطرح شده است؛ رکنی از ارکان مدرسه و نهادی صنفی است که اعضای آن طی انتخابات آزاد فعالیت می‌کنند.

* شورای دانش آموزی چیست؟

شورای دانش‌آموزی رکنی از ارکان مدرسه و نهادی صنفی است که اعضای آن طی انتخابات آزاد به منظور زمینه سازی رشد مهارت های فردی، اجتماعی و توسعه مشارکت دانش‌آموزان در امور آموزشی و پرورشی و تعامل بین مسئولان مدرسه و آنان انتخاب می‌شوند.

شوراهای دانش‌آموزی، یک شورای درون مدرسه‌ای و فاقد شعبه و تشکیلات خارج از مدرسه است و مجاز به ایجاد رقابت‌های ناسالم سیاسی و فعالیت‌های حزبی نیست.

 * اهداف شورا

۱- تحکیم و تعمیق ارزش‌ها، باورهای دینی، آموزه‌های سیاسی و اجتماعی در بین دانش‌آموزان

۲-تکریم عملی شخصیت دانش آموزان و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در آنان

۳-تمرین مشارکت‌جویی و مسؤولیت پذیری و تقویت روحیه انتقاد پذیری و حسن سلوک و احترام متقابل و کسب مهارت برای نقش اجتماعی که در آینده ایفا خواهند کرد.

۴- توجه عملی به مطالبات و خواسته های دانش‌آموزان در چارچوب مقررات، قوانین و آیین‌نامه اجرایی مدارس

۵- تسهیل در حسن اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی و مدیریتی و امور اجرایی مدارس از طریق واگذاری مسؤولیت به دانش‌آموزان و همکاری با معاون پرورشی و تربیت بدنی مدرسه

۶- ایجاد زمینه مناسب جهت آموزش و ارتقای سطح علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانش‌آموزان برای حضور موثر آنان در عرصه های مختلف جامعه

۷- توسعه و بهبود نظام تصمیم سازی و تصمیم گیری از طریق مشارکت دانش آموزان

۸- کسب مهارت های زندگی، توسعه و تقویت فعالیت های گروهی اعم از آموزشی، پرورشی، اقتصادی ،اجتماعی و زیستی.

۹- فراهم کردن زمینه مساعد در جهت تبادل تجربیات، تعامل و اندیشه، تفاهم و همدلی بین دانش آموزان و برقراری ارتباط صحیح و دوسویه بین آنان و مسؤولان مدرسه.

۱۰-تلاش برای غنی سازی اوقات غیر رسمی مدرسه با هدف ایجاد نشاط و انگیزش بیشتر برای دانش‌آموزان.

* شرح وظایف شورای دانش‌آموزی

۱- بهره‌مندی از شیوه‌نامه‌های پرورشی و آموزشی و مراقبت بر همسویی فعالیت‌های شورای دانش‌آموزی و انجمن‌های آن با مفاد آیین‌نامه اجرایی مدارس.

۲-  بررسی پیرامون چگونگی مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و اجرایی مدرسه و ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه

۳-  همکاری در برنامه‌ریزی مناسبت‌های مذهبی و انقلابی و ملی در مدرسه

۴- اداره امور نشریه‌های دانش‌آموزی و همکاری در اداره امور کتابخانه مدرسه

۵-  همکاری در ارتقای مهارت‌های فرهنگی، هنری علمی و ورزشی دانش‌آموزان و برگزاری مسابقات مربوطه

۶- همکاری در برگزاری بازدیدها و اردوهای تفریحی، مذهبی و پرورشی

۷-  همکاری در برگزاری نماز جماعت و اداره نمازخانه مدرسه

۸- همکاری در تشکیل و اداره تعاونی آموزشگاهی مدارس در راستای ایجاد زمینه‌های مناسب برای ممارست اقتصادی و دایر نمودن نمایشگاه‌های عرضه دست سازه های دانش آموزان

۹- همکاری در امور انتظامی و بهداشتی مدرسه

۱۰- همکاری در تنظیم برنامه امتحانات داخلی مدرسه

۱۱- شرکت رئیس یا نماینده شورا در جلسات شورای مدرسه و انجمن اولیا مربیان بر اساس ضرورت و ارتباط موضوع

۱۲- ارائه پیشنهاد به مدیر مدرسه جهت تشویق دانش‌آموزانی که مشارکت فعال در امور اجرایی آموزش و پرورشی مدرسه داشتند.

* نحوه انتخابات

شورای دانش‌آموزی در تمام مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم اعم از شهری، روستایی، عشایری، استثنایی، دخترانه، پسرانه دولتی و غیر دولتی در داخل و مدارس ایرانی خارج از کشور تشکیل می‌شود.

انتخابات، امروز اول آبان ماه در حال برگزاری است ولی مدارس عشایری به علت کوچ پاییزه، مجاز هستند انتخابات را با تأخیر تا حداکثر ۲۰ آبان برگزار کنند.

 دانش آموزانی که تمایل به عضویت در شورا را دارند، دو هفته قبل از انتخابات خود را کاندیدای عضویت کرده و در دفتر مدرسه ثبت نام می‌کنند.

دانش آموزان می توانند به مدت ۵ روز قبل از انتخابات در خصوص دیدگاه‌ها، نظرها و برنامه‌های خود به تبلیغ بپردازند؛ تبلیغات انتخاباتی تا آخرین ساعات رسمی روز قبل از انتخابات آزاد است و در روز برگزاری انتخابات هرگونه تبلیغ ممنوع است.

تبلیغات باید ویژگی هایی نیز داشته باشد؛  کاندیداها باید دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود را از طریق سخنرانی در مراسم آغازین و میزگردهای مختلف ضمن تهیه تراکت‌های ساده و کم هزینه با هماهنگی مسئولان مدرسه به دانش آموزان ارائه دهند البته مدیران مدارس نیز برای نصب بهتر تراکت های تبلیغاتی کاندیداها باید محل های مشخصی را لحاظ ‌کنند.

 کاندیداها باید از اعلام برنامه ها و شعارهای خارج از اختیارات و وظایف قانونی پیش بینی شده در شیوه‌نامه پرهیز کنند ضمن اینکه تبلیغات نباید به گونه‌ای باشد که بعد از انتخابات به موضع گیری یا تقابل بین دانش‌آموزان منجر شود.

تبلیغات نباید مانع دقت و شناخت دانش آموزان نسبت به کاندیداها شود و همچنین نباید در تبلیغات کاندیدای رقیب تخریب و تضعیف شود.

* ترکیب اعضا

تعداد اعضای شوراهای دانش‌آموزی در مدرسه ابتدایی بر حسب تعداد دانش آموزان پایه های سوم، چهارم، پنجم و ششم است؛ در مدارس تا ۱۰۰ نفر دانش آموز، ۵ نفر و ۲نفر عضو علی البدل، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ نفر دانش‌آموز، ۷ نفر و ۲ عضو علی‌البدل، از ۱۵۱ دانش آموز به بالا، ۹ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می‌شود.

 تعداد اعضای شورای دانش آموزی در مدارس متوسطه اول و متوسطه دوم متناسب با تعداد دانش‌آموزان همان مدرسه خواهد بود؛ به این شکل که در مدارس تا جمعیت ۲۵۰ دانش‌آموز،  ۵ نفر و ۲ عضو علی البدل، از ۲۵۰ تا ۳۵۰ دانش آموز، ۷ نفر و ۲ عضو علی البدل، از ۳۵۰ تا ۵۵۰ دانش آموز، ۹ نفر با ۲ نفر عضو علی البدل و از ۵۵۰ دانش آموز به بالا، ۱۱ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می شوند.

به عبارت دیگر در مدارس ابتدایی، دانش‌آموزان پایه سوم به بالا، حق رأی دادن و کاندیدا شدن در انتخابات شورای دانش‌آموزی را دارند.

* ویژگی‌های داوطلبان عضویت در شورای دانش‌آموزی 

– رعایت اخلاق و ارزش‌های اسلامی و مقبولیت در بین دانش‌آموزان

– داشتن روحیه مسؤولیت پذیری و توان ایجاد ارتباط با دیگران

– برخورداری از نظم و انضباط تحصیلی و پای‌بند به رعایت قوانین مدرسه

– برخورداری از وضعیت تحصیلی متوسط و رو به رشد

– برخورداری از وضعیت رفتاری متعادل

* تشکیل انجمن‌های شورای دانش‌آموزی

به جمعی از دانش‌آموزان علاقه‌مند به فعالیت تحقیقی، اجرایی در یکی از زمینه‌های اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی، دفاعی، زیستی، ورزشی و موارد مشابه با مسؤولیت دانش‌آموزان منتخب و همکاری و نظارت مدیر و معاون پرورشی و تربیت‌بدنی که در یک واحد سازماندهی می‌شوند، انجمن اطلاق می‌شود.

دانش‌آموزان عضو انجمن‌ها الزامی ندارند حتماً عضو شورای دانش‌آموزی مدرسه باشند.

* اهداف انجمن‌ها

۱- ایجاد زمینه مناسب برای جلب مشارکت دانش‌آموزان در امور گوناگون آموزشی و پرورشی

۲-  تحکیم و تقویت آگاهی‌های دینی و زمینه‌سازی رشد فضایل اخلاقی دانش‌آموزان در پرتو فعالیت‌های گروهی

۳- تقویت مهارت‌های فردی، اجتماعی و روحیه جمع گرایی در دانش‌آموزان

۴- تقویت روحیه مسؤولیت پذیری و رشد توانمندی‌های مدیریتی

۵- جهت‌دهی خلاقیت‌های فردی دانش‌آموزان در فعالیت‌های گروهی آنان

۶- ایجاد انگیزه و تقویت نگرش مثبت نسبت به فعالیت‌های گروهی.

* ۱۸ انجمن شوراهای دانش‌آموزی

انجمن‌های شوراهای دانش‌آموزی شامل «انجمن نماز»، «انجمن قرآن، عترت و معارف اسلامی»، «انجمن تعاونی آموزشگاهی»، «انجمن علمی و آموزشی»، «انجمن فرهنگی و هنری»، «انجمن تربیت‌بدنی»، «انجمن سیاسی و اجتماعی»، «انجمن بهداشت و سلامت محیط»، «انجمن امور مناسبت‌ها، تبلیغات و نمایشگاه‌ها»، «انجمن مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی(هلال احمر)»، «انجمن مهارت‌های زندگی و مشاوره»، «انجمن انتظار و مهدویت»، «انجمن صلح، دوستی و گردشگری»، «انجمن انتظامات و پشتیبانی»، «انجمن فضای مجازی»، «انجمن اردوها و فعالیت‌های بازدیدی»، «انجمن سبک زندگی ایرانی – اسلامی» و «انجمن حمایت از نوشت‌افزار و کالای ایرانی» است.

علی رمضانی مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی اظهار کرد: امسال بیست و یکمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی برگزار می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۱۰ میلیون دانش‌آموزان در این دوره از انتخابات شرکت کنند.

وی ادامه داد: پس از برگزاری بیستمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی، از متخصصان این حوزه دعوت شد و دستورالعمل شوراهای دانش‌آموزی مورد بازنگری قرار گرفت چرا که معتقد بودیم شوراها از کارکرد اصلی خود دور شدند؛ بر همین اساس دستورالعمل شوراهای دانش‌آموزی اصلاح شد که با امضای وزیر آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ شد.

سوگند محمودی یکی از دانش‌آموزان پایه نهم دبیرستان متوسطه اول وحدت است که کاندیدای شوراهای دانش‌آموزی شده است؛ وی اظهار کرد: از دو هفته پیش تبلیغات برای این شوراها را آغاز کردم و به دیگر دانش‌آموزان عنوان می‌کردند که اگر رأی بیاورم تلاش می‌کنم مدرسه تمیزتر و با کیفیت‌تری داشته باشیم.

شیدا واعظ کاندیدای پایه هشتم این مدرسه است که گفت: به نظرم اهداف شورا، توسعه و بهبود فرایند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری با مشارکت دانش‌آموزان است و توسعه و تقویت فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: تلاش می‌‌کنیم فضای مدرسه از حالت خشک آموزشی خارج شود تا اینکه مدرسه شاداب‌تر داشته باشیم.

به گزارش فارس، نتایج انتخابات شوراهای دانش‌آموزی امروز اعلام می‌شود و دانش‌آموزان برای مشارکت در مدرسه در قالب انجمن‌های پیش‌بینی شده، آماده می‌شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *