مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 1104

احمد نقیب‌زاده (متولد ۱۳۳۲ در شهربابک) پژوهشگر حوزه علوم سیاسی و استاد تمام گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران است.
شامگاه روز چهارشنبه  نشست تقدیر از خدمات علمی دکتر احمد نقیب زاده به همت گروه علوم سیاسی خانه اندیشمندان علوم انسانی، انجمن علوم سیاسی و انجمن مطالعات صلح در سالن فردوسی خانه اندیشمدان علوم انسانی با حضور برخی اساتید، همکاران ، دانشجویان و دوستداران وی برگزار شد.

دکتر داود فیرحی: شیک پوش ترین استاد دانشکده حقوق

داود فیرحی که به عنوان دانشجو در کلاس های نقیب زاده در دهه شصت حضور داشته است و در حال حاضر با او در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به قول خودش هم حجره است در این مراسم گفت: من به عمد امروز مطلبی برای سخنرانی یاداشت نکرده ام تا هر آن چه که در دلم نسبت به استاد خودم هست را بدون ملاحظه و صادقانه بیان کنم.
فیرحی گفت : وقتی سال ۶۴ وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شدم با یک استاد شیک پوش و منظم مواجه شدم ، برای اولین بار در سال ۶۴ در درس تاریخ روابط بین الملل خدمت دکتر حضور یافتم و این حضور تا به امروز ادامه دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تصریح به این نکته که من از طریق دکتر نقیب زاده با علوم جدید آشنا شدم ، گفت: در سال های دانشجویی ما دو استاد بزرگ در دانشکده عامل تعادل دانشجویان بودند. دکتر بشیریه اندیشه های چپ را تدریس می کردو دکتر نقیب زاده هم اندیشه های غیر چپ و لیبرالی را که این امر باعث تعادلی در دانشجویان آن نسل شد و علاقه بیشتر به مطالعه در نسل ما نتیجه همان تعادل بود.
فیرحی سپس با اشاره به این نکته که آثار تالیفی و ترجمه ای نقیب زاده نتیجه یک طرح منسجم و پروژه ای فکری است ، گفت: تکثر تئوری ها در آثار نقیب زاده و دوری از یکجانبه گرایی باعث نگاه نگاه علمی ، واقع گرایانه و دوری از تعصب در آثار دکتر نقیب زاده شده است.
فیرحی پیش بینی دقیق تحولات آینده، صراحت لهجه و سخت گیری را از ویژگی های نقیب زاده بر شمرد.
این پژوهشگر اندیشه سیاسی سخنان خود را با ذکر یک خاطره پایان داد و افزود: درسی در دوران دانشجویی به اسم متون جامعه شناسی کلاسیک داشتیم. قبل از حضور دکتر در کلاس با همکلاسی ها صحبت می کردیم که هر کدام کنفرانسی می دهیم و اصطلاحا کلاس را «دک» می کنیم تا اینکه دکتر نقیب زاده با چند کتاب قطور جامعه شناسی وارد کلاس شدند.
وی ادامه داد: واقعا وحشتناک بود کلاسی که ما برداشته بودیم تا وقت آن را برای کلاس های دیگر بگذاریم روی سرمان آوار شد . دکتر هر هفته یکی از این کتاب ها را امتحان می گرفتند و برای کتاب های ۷۰۰ صفحه ای نیم الی ۱٫۵ نمره در نظر گرفته بودند. یعنی ما باید یک هفته کتاب می خواندیم تا یک نمره بگیریم.

دکتر قاسم افتخاری: پژوهشگری بزرگترین خصلت نقیب زاده

قاسم افتخاری استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران که مدتی استاد نقیب زاده بود، می گوید : بزرگترین خصلت نقیب زاده پژوهشگری است؛ مسئله ای که کمتر در دانشگاه های کشور قابل مشاهده است .
افتخاری با بیان اینکه علم باید ثروت تولید کند و این تولید نه از طریق آموزش بله پژوهشگری اتفاق می افتد، تصریح کرد: امروزه ما شاهد تقلب علمی و فساد در حوزه عملی در کشور هستیم که باعث شده انگیزه تحقیق را از دانشجویان ما بگیرد در حالی که در نسل های قبل تر تحقیق جایگاه بیشتری داشت.

دکتر نسرین مصفا : کتابخوان حرفه ای

نسرین مصفا دیگر سخنران این مراسم که در دوره ارشد همکلاس نقیب زاده بود ، گفت: قبل از استخدام به عنوان استاد در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران مسئولیت کتابخانه این دانشکده را برعهده داشتم و در آن زمان می دیدم که بیشترین مراجعه به کتابخانه توسط دکتر نقیب زاده است در واقع کتاب خوان حرفه ای ایشان بود .
وی ادامه داد: در حالی که آن سال ها، سال های جنگ بود و ما مشکلات بودجه ای داشتیم اما آقای نقیب زاده علاقه بسیاری به تجهیز کتابخانه و خرید کتاب های جدید داشتند و پیگیر این امور بودند .
استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران ادامه داد: نقیب زاده نقش مهمی در تولید و غنی سازی ادبیات علوم سیاسی و روابط بین الملل در ایران بر عهده داشت و دراین راه هم موفق عمل کرد.

دکتر ابوالفضل دلاوری: مسئله فرهنگ مورد توجه دکتر نقیب زاده

ابوالفضل دلاوری استاد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و دانشجوی سال های دور دکتر نقیب زاده در سخنانی به بیان ویژگی های وی پرداخت و گفت : چهار سال تمام وقت در زمانی که روی رساله دکتری کار می کردم در خدمت دکتر نقیب زاده بودم
وی ادامه داد: این تمام وقت هم به این معنا است که در ساعات مختلف در مهمانی، در منزل و.. خدمت دکتر رسیده و مشورت می گرفتم.
دلاوری با تصریح بر این نکته که نقیب زاده به هیچ وجه در کار علمی دچار تنگ نظری نشده است ادامه داد: دو نقش علمی و روشنگری نقیب زاده از ابعاد برجسته این شخصیت دانشگاهی است.
وی با ابراز تاسف از این که برخی سیاسی کاری ها مانع دیدن شدن شایسته آثار نقیب زاده شد، گفت: فرهنگ و توجه به اینکه هیچ نظریه ای نمی تواند به طور کامل یک حقیقت را توضیح بدهند از ویژگی های آثار علمی وی است .
دلاوری ترجیح عمل بر نظریه و تئوری و حفظ موجودیت ایران را اصلی ترین دغدغه پژوهشی نقیب زاده دانست و گفت: زمانی که رساله دکتری خودم را با مشورت دکتر نقیب زاده می نوشتم هر کجا که شائبه ای مبنی بر امکان تضعیف هویت ملی و به طور کلی ایران وجود داشت شاهد حساسیت وی بودم .
«دکتر نقیب زاده می گفت باید مراقبت کنیم تا برای برخی جریانات قومی ادبیات علمی تولید ایجاد نکنیم .»

علی دهباشی

علی دهباشی، از اساتید دیگر دانشگاه نقیب‌زاده را آبروی دانشگاه تهران در هاروارد دانست و گفت: آبروی دانشگاه تهران به واسطه این اساتید به وجود آمده است و نقیب‌زاده ادامه نسل افرادی مثل دکتر سیاسی و احسان نراقی است.

وی نقیب‌زاده را دارای شجاعت اخلاقی و سیاسی دانست و گفت: وقتی از صحبت‌های دکتر نقیب‌زاده برای ابراهیم گلستان تعریف می‌کردم، او با تعجب می‌گفت: کرمانی و این همه شجاعت.

دکتر قدیر نصری

همچنین قدیر نصری، از اساتید دانشگاه در این مراسم گفت: شرم، مانع احمد نقیب‌زاده شد تا بلندگوی کسی شود و یا کم‌فروشی کند و سهم خود را به سرزمینش پرداخت نکند. من معتقدم او سهم خود را به این مرز و بوم و نسل‌های مختلف پرداخته است.

سخنان دکتر نقیب‌زاده

پس از سخنان همکاران و دانشجویان نقیب زاده ، وی در سخنانی کوتاه بر تلاش خود برای پر کردن فقدان منابع درسی در دروس علوم سیاسی تاکید کرد.
نقیب زاده ادامه داد : وقتی تدریس را در دانشکده حقوق و علوم سیاسی آغاز کردم دیدم برای دروس این رشته منابع مناسبی وجود ندارد و استاد ناچار است یا جزوه بگوید یا اینکه چند منبع را تدریس کند.
وی افزود: پس از مشاهده خلاء و براساس سرفصل های وزارت علوم شروع به نوشتن کتاب یا ترجمه کردم و در سال های ابتدای فعالیتم سالانه یک تالیف یا ترجمه منتشرکردم.
استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با تایید سخت گیر بودن خود گفت: اگر سخت گیری کرده ام و بر دانشجویان سخت گرفته ام که این کار را هم انجام داده ام و انکار نمی کنم از استاد خودم یعنی دکتر افتخاری یاد گرفته ام.(با خنده)
در پایان این مراسم، خانه اندیشمندان علوم انسانی، خانه کتاب ،دانشگاه تهران و وزارت امور خارجه هر کدام با اهدای لوح هایی از خدمات علمی دکتر نقیب زاده تقدیر کردند.

 

سازندگی
گزارش روزنامه سازندگی مورخ ۵ آذر ۱۳۹۷

گالری تصاویر


مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد
مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شدمراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شدمراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شدمراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شدمراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شدمراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شدمراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شدمراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شدمراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شدمراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد

مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد

مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شدمراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد
مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد

مراسم تجلیل از دکتر احمد نقیب زاده با مشارکت انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد

 


منابع

ایرنا

ایسنا

عکس: خانه اندیشمندان علوم انسانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *