گزارش نشست ” خشونت در فقدان صلح مثبت و تاثیر آن بر زنان “

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 126

گزارش و عکس از: مژده زینگر

روز سه شنبه ۲۷ آذر ۹۷ نشست ” خشونت در فقدان صلح مثبت و تاثیر آن بر زنان ” به همت کمیته «صلح و زنان» و «صلح و کودک» انجمن علمی مطالعات صلح ایران و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو ، با سخنرانی دکتر فاطمه راکعی، مدیر امور بانوان شهرداری تهران، خانم دکتر طارمی مشاور فرهنگی دکتر سکینه الماسی نماینده مردم عسلویه در مجلس شورای اسلامی و دکتر علی دینی ترکمانی عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی، در محل تالار سلام، کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو واقع در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

این مراسم با سخنرانی دکتر مجتبی مقصودی رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح آغاز شد، این استاد دانشگاه ضمن خیر مقدم به مدعوین خاطر نشان کرد که در سطوحی از اداره جامعه و از جمله سطوح میانی مدیریتی درصدی از زنان حضور دارند ولی این نقش و جایگاه جدی نبوده و از مشارکت در سطوح بالای مدیریتی خبری نیست.

متن سخنرانی: مساله زنان در تعاملات ملی؛ از خشونت زایی تا صلح مثبت ، دکتر مجتبی مقصودی.

در بخش دوم نشست، خانم دکتر طارمی مشاور فرهنگی دکترالماسی نماینده مردم عسلویه در مجلس شورای اسلامی پیام خانم دکتر الماسی را قرائت نمودند. در بخشی ازاین پیام آمده است: خوشحالم در جمعی دغدغه‌مند حضور دارم. متاسفانه امروزه دغدغه و آرمان‌های انسانی میان ما کم شده. جهان شرایط سختی را تجربه می‌کند و دولت‌ها به جای مسیر تعامل، مسیر تقابل را پیشه نموده‌اند. امید است این دغدغه ها و تلاش‌ها یاری‌گر ما باشند تا انسان را از نو بسازیم و به جهانی عاری از خشونت دست یابیم.

سومین سخنران این نشست دکتر علی دینی ترکمانی سخنرانی و اظهار نمود: فرآیند توسعه باعث می‌شود قابلیت‌های تک تک افراد جامعه توسعه پیدا کند و خروجی نهایی این امر، باید تمام افراد به خواسته‌هایی که دارند دست بیابند که یکی از راه‌های آن برابری جنسیتی است. دکتر ترکمانی افزود در کنار برابری جنسیتی برابری طبقاتی نیز اهمیت ویژه‌ای دارد که هر دو، عامل مهمی در توسعهء انسانی به شمار می‌آیند. از دل یک جامعه سنت گرایانه افراطی، زن جنس دوم است که باید تحت سلطه مرد باشد، ولی برای اینکه مشارکت زنان را شاهد باشیم باید راه را برای مشارکت آن‌ها هموار کنیم، همچنین اگر مردی به اعتلای همسر، دختر، مادر و …  خود کمک کند، باعث اعتلای خویش نیز می‌شود.

سخنران بخش پایانی نشست ” خشونت در فقدان صلح مثبت و تاثیر آن بر زنان ”  دکتر فاطمه راکعی بود. معاون اموز زنان شهرداری تهران تشریح کرد بانوان خیلی فعال‌تر از گذشته شده‌اند. خانم ملاوردی و خانم ابتکار بسیار تلاش می‌کنند در سطوح دیگر راه را برای زنان باز کنند ولی متاسفانه برای برابری با شاخص جهانی بسیار فاصله داریم و امید است زنان تمام احزاب شروع کننده و فعال باشند. راکعی در ادامه خاطر نشان کرد تاریخ به زنان ظلم بسیاری کرده است، در حالی که همهء ادیان می‌گویند احترام به حقوق انسانی و کسانی که این کار را نمی‌کنند کاری خلاف دستور دین انجام داده‌اند و به همین دلیل بود که ما به اسلام واقعی و امام خمینی رای دادیم. راکعی در پایان افزود، خوشبختانه زیرساخت در تمام بخش‌های جامعه برای افزایش مشارکت زنان در حال بهتر شدن است.

روابط عمومی انجمن علمی مطالعات صلح ایران

 

مجموعه عکس‌های نشست را در اینستاگرام انجمن ملاحظه فرمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *