گزارش نشست رونمایی، نقد و بررسی کتاب: فرهنگ صلح در ایران و جهان

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 143

    مراسم افتتاحیه دوره دوم فعالیت های کمیته “کتاب و صلح” انجمن علمی مطالعات صلح ایران در عصر ۱۶ مهر ۱۳۹۸در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور جمعی از اساتید، دانشجویان و فرهیختگان علاقمند به حوزه مطالعاتی صلح برگزار گردید. در این برنامه که همزمان با مراسم رونمایی و بررسی و نقد کتاب ” فرهنگ صلح در ایران و جهان” و همچنین معرفی اعضای جدید کمیته کتاب صلح انجام شد دکتر مجتبی مقصودی رئیس انجمن علمی مطالعات صلح ایران، دکتر محمد منصور نژاد دبیر کمیته دین­ پژوهی و دکتر خسرو قبادی به عنوان ارزیاب و ناقد و همچنین خانم مژگان دستوری صلح پژوه و مدیر مسئول انتشارات منشور مولف کتاب، به همراه نویسندگان همکار، خانم­ها اکرم امینایی و افسانه قره­ داغی حضور داشتند.

ابتدا دکتر مقصودی با بیان مقدماتی در خصوص فعالیت­های چند بعدی و بین رشته­ ای انجمن،  به ویژه کمیته کتاب و صلح که پس از مدتی وقفه مجددا با برنامه­ ریزی دور جدید فعالیت­های خود را آغاز می کند، به ایراد سخنرانی پرداختند. ریاست انجمن ضمن بیان هدف اساسی این کمیته که تولید، گسترش و معرفی ادبیات حوزه صلح است، دور جدید فعالیت های این کمیته را در چند زمینه از جمله برگزاری کارگاه های آموزشی نقد و بررسی و کارگاه های آموزشی دیگر رسما اعلام کردند.

در بخش بررسی و نقد کتاب ابتدا خانم مژگان دستوری گزارشی از نحوه انجام کار و انگیزه­ های تألیف کتاب را ارائه دادند. وی با بیان این نکته که پژوهش و تولید اثر در حوزه فرهنگ صلح با مشکلات اساسی از جمله فقدان ادبیات در کشور، غیر بومی بودن ادبیات جهانی، ابهام معنایی این مفهوم نزد بسیاری از فعالان صلح و همچنین امنیتی بودن خود موضوع صلح مواجه است، به جنبه هایی از این موانع  پرداختند. در ادامه ایشان به بیان جزئیات بیشتری در خصوص نحوه گردآوری داده­ ها و نمونه گیری از سازمانهای مردم نهاد فعال پرداختند.

دکتر منصورنژاد ضمن بیان دیدگاه­ های خود در خصوص اهمیت ادبیات مکتوب صلح و همچنین خلاءها و فقر اساسی در این حوزه به بیان اهمیت چنین آثاری اشاره داشته و خاطر نشان کردند که یکی از شاخص­ های این اثر آن است که نویسندگان این کتاب زنان هستند و زنان به لحاظ ویزگی­های انسانی ارتباط و نزدیکی بیشتری موضوع صلح دارند. دکتر منصورنژاد در خصوص مباحث شکلی و سازمان­دهی کتاب نقدهایی را مطرح کردند .

آقای دکتر قبادی سخنران و ناقد بعدی بودند که در توضیحات خود مطرح کردند تألیف این کتاب به چند دلیل حائز اهمیت است. ابتدا این کتاب موضوعی در خصوص موضوع فرهنگ صلح هست که کاری جدید و بدون سابقه کار دانشگاهی در ایران است. دوم اینکه در خصوص سازمان های مردم نهاد است و باز هم کار در این حوزه با فقر اساسی مواجه است از این رو کار در این زمینه  شروع خوبی برای تحقیق و تولید ادبیات غنی­ تر است. دکتر قبادی در نقد کتاب نیز به موارد محتوایی و شکلی اشاراتی کردند که خواندن کتاب را برای مخاطبان سهل­تر و هدفمندتر نماید.

پس از پایان سخنرانی­ها،‌ به پرسش­های حضار در خصوص فعالیت­های انجمن و همچنین مواردی در خصوص کتاب پاسخ داده شد. در پایان جلسه  دکتر مقصودی ضمن تقدیر و تشکر از دبیر سابق کمیته کتاب صلح آقای مهدی فقیه، خانم مژگان دستوری را به عنوان دبیر جدید معرفی کردند. سپس با معرفی اسامی اعضای جدید کمیته به شرح ذیل برنامه خاتمه یافت: خانم ها دکتر طیبه دومانلو، دکتر سمیه مروتی، دکتر سیمین بهبهانی، دکتر فاطمه نکولعل، خانم دکتر طیبه محمد، خانم دکتر زینب صدوقی، خانم اکرم امینایی، آقایان دکتر حاجی مینه، دکتر روح­ اله طالبی، دکتر سیدعلی منوری،‌ آقای دکتر ساعد وکیلی، آقای مهدی فقیه، دکتر علی­رضا صادقی.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *