گزارش پیش همایش صلح و مدیریت شهری

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 275

یک متخصص حوزه شهرسازی، اعلام کرد:

اگر قرار است توسعه‌ای در ایران رخ دهد باید روستاها توسعه پیدا کنند

اگر قرار است در کشورمان شاهد رشد و توسعه‌ای باشیم باید این توسعه از روستاها آغاز شده و روستاها توسعه یابد.

به گزارش نورنیوز، سیمین حناچی یکی از متخصصان حوزه شهری عصر امروز در همایش صلح و مدیریت شهری گفت: صلح در جوامع مختلف به اشکال مختلفی تعبیر و تعریف شده است.

وی ادامه داد: به همین دلیل صلح در برخی موارد به یک چیز دست نیافتنی تبدیل شده است و گویا همه هم این موضوع را پذیرفته‌اند.

حناچی خاطرنشان کرد: ما کمی نگران این هستیم که آیا به همان قدری که شهرهای آشفته داریم آیا زمینه‌های فراهم شدن صلح هم همینقدر آشفته مواجه هستیم.

این متخصص حوزه شهرسازی افزود: ما وقتی واژه صلح را کمی باز می‌کنیم به موضوعاتی نظیر فقر و بی‌عدالتی و عدم دسترسی به بهداشت می‌رسیم که اینها نشان می‌دهد مظاهر صلح بسیار گسترده است.

وی گفت: بیش از ۷۰ درصد از مردم ایران در شهرها زندگی می‌کنند و این در دنیا هم همینگونه است و به نظر می‌رسد باید به گونه‌ای بیاندیشیم که این شهرها در آینده چگونه قرار است صلح را در میان مردم ایجاد کند.

حناچی تصریح کرد: بیش از پنج هزار سال از اولین تمدن‌های شهری می‌گذرد و به گفته برخی از اندیشمندان باید پنج هزار سال دیگر تحقیق کنیم تا ببینیم شهرهایی که ساخته شده چه بلایی بر سر مردم آورده است.

این متخصص حوزه شهرسازی ادامه داد: امروز رشته شهرسازی به چهار گرایش تقسیم می شود و همواره مدیریت شهری که خود یکی از گرایش‌هاست به نظرم حلقه وصل سه گرایش دیگر است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی از برنامه ریزی شهری صحبت می‌کنیم یعنی اینکه باید بتوان با دیدگاه‌های موجود و با یک نگاه انسان‌گرا مکان‌ها و برنامه‌ها را به گونه‌ای رقم بزنند که انسانها را سعادتمند کند.

حناچی افزود: ما در این حوزه با دو مفهوم مواجهیم یکی حق بر شهر است و دیگری حکمروایی خوب شهری است.

این متخصص ادامه داد: براساس نظر بسیاری از کارشناسان اگر قرار است در ایران توسعه‌ای رخ بدهد آن توسعه باید از روستاها رخ بدهد.

وی گفت: ریزگردها و سیلاب‌ها موجی از مهاجرت‌ها را ازروستاها در غرب کشور ایجاد کرده است و به این ترتیب به زودی شاهد بزرگ سری برخی شهرهای غربی خواهیم شد.

حناچی خاطرنشان کرد: امروز یکی از مواردی که برخی از کاندیداهای انتخابات مختلف به آن متوسل می شوند وعده به روستاییان برای شهر شدن است.

این متخصص شهرسازی گفت: نگاه ما در سیاست‌گذاری‌های کلان به آن سمتی رفته است که ما منزلت را در شهرنشین شدن دیده‌ایم.

وی ادامه داد: این در حالی است که هنوز صلح و آرامش را نتوانسته‌ایم برای شهرنشینان فعلی و روستاها ایجاد کنیم و خود این یک معضل است.


دبیر علمی اولین پیش همایش صلح و مدیریت شهری خبرداد؛

فاضلی گفت: مفهوم صلح این است که ما موضوعات را در جوامع و مدیریت شهری از موقعیت ناصلح تشخیص دهیم و برای گسترش آن در شهرها توزیع عدالت اجتماعی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  نعمت اله فاضلی دبیر علمی اولین پیش همایش صلح و مدیریت شهری با تاکید بر این نکته موضوعی که ما به دنبال آن هستیم نقد علوم انسانی با معیار صلح است،‌ گفت: پیش فرض ما این است موقعیت عینی تحت تاثیر دانش‌های ما قرار می‌گیرد و باید بر این نکته تاکید که دانش‌های امروزی مانند فیزیک، ریاضی و شیمی و … معمار علم هستند.

او افزود: از این دیدگاه علوم انسانی اهمیت پیدا می‌کنند که مسیر استفاده از علوم را به جامعه و دانشمندان ارائه می‌دهند و با این پیش فرض که ما می‌خواهیم مفهوم صلح را برای سنجش موقعیت جامعه به کار بگیریم باید وارد تجزیه و تحلیل مسائل مربوط به علوم انسانی شویم.

دبیر علمی اولین پیش همایش صلح و مدیریت شهری با تاکید بر این نکته که شهرها باید از منظر صلح ارزیابی شوند،گفت: ما نمی‌خواهیم وضعیت شهرها را ارزیابی کنیم زیرا تلاش ما این است که دانش شهرها مورد ارزیابی قرار گیرد و اگر می‌خواهیم بدانیم تاریخ و جغرافیای یک کشور به چه شکل است باید به شهر‌های آن نگاه کنیم و نباید مرجع ما کتابخانه‌های شهرها و کشورها باشد.

فاضلی با تاکید بر این نکته که برای ساختن شهرها نیاز به ارزیابی دانش داریم، گفت: شهر برای ما مفهوم است و صلح جاری در شهر نیز دارای مفهوم دیگری است که همه موارد و مفاهیم باید با معیار صلح بررسی شود و ما در مدیریت شهری بتوانیم موضوع را با حساسیت بیشتری بررسی کنیم.

او با اشاره به افق‌ها و چشم‌اندازهای مدیریت شهری گفت: ما باید از خود این پرسش را مطرح کنیم که در طراحی و برنامه‌ریزی شهری ما چه چشم اندازی وجود دارد؟ روش‌های رایج در مطالعات شهری ما موجب صلح می‌شود، یا خیر؟ چه پیامدهایی را به کار خواهیم برد و مطالعات شهری در دنیای امروز مفاهیم و دیدگاه‌های صلح را چگونه معنی می‌کنند.

دبیر علمی اولین پیش همایش صلح و مدیریت شهری در تعریف مفهوم صلح گفت: صلح زمانی مفهوم پیدا می‌کند که از نا صلح فاصله بگیریم و در مفهوم کلی می‌توان گفت: صلح یعنی اینکه چقدر ما در شهر شناسی و توزیع و گسترش عدالت کمک کرده‌ایم.

انتهای پیام /


ایران همواره مدافع صلح بوده است

شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۸ – ۱۷:۳۵
کد مطلب: ۱۰۴۲۵۳۵

 

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: آمریکایی که از برجام خارج شده و بدعهدی کرده است را حامی صلح دانسته و ما را ناقض صلح می‌دانند، در حالی که ایران همواره مدافع صلح بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زهرا نژادبهرام عضو شورای اسلامی شهر تهران در همایش صلح و مدیریت شهری که امروز برگزار شد، گفت: امروز در مرکز تهران هستیم همان جایی که حصار ناصری قرار داشته و همه این عوامل می‌تواند برای شروع صلح و مدیریت شهری موثر باشد.

نژاد بهرام گفت: آنچه برای مجموعه حاکمیتی و سیاسی، قدرت را تعریف می‌کند دانش است و معادله قدرت و دانش یک رابطه دو طرفه است. امروز دانش تبدیل به ابزاری برای اعمال قدرت شده و ناصلح را در جامعه افزایش می دهد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: رابطه تعاملی بین قدرت و دانش وجود دارد پس باید حواسمان باشد که هر جا از صلح خبری نیست یعنی قدرتی در حال اعمال فشار است.

وی گفت: نمونه‌هایی نظیر بمباران هسته‌ای و هشت سال جنگ تحمیلی همه نشان دهنده انواع ناصلحی بوده و جالب است در همه اینها دانش به کمک قدرت‌ها آمده و باعث اعمال خشونت بیشتر شده است.

نژاد بهرام گفت: آنگونه که ایده‌ پردازان می‌گویند کیفیت از شهرها دور شده است اما فضاهای عمومی شهرها در حال توسعه است. وقتی ما در مقابله با اقدام ضد صلح آمریکا در خروج از برجام اقداماتی را نظیر کاهش سطح تعهداتمان انجام می‌دهیم ما می‌شویم ضد صلح اما آمریکا خودش می‌شود حامی صلح.

وی تصریح کرد: ما کشورمان همواره مدافع صلح بوده است و حتی برای ساخت سلاح هسته‌ای فتوای شرعی داریم در حالی که ما را محکوم به ضد صلح بودن می‌کنند.

در ادامه این همایش ایزدی یکی از معماران، گفت: در بسیاری از برنامه‌هایی که در حوزه شهری شاهد اجرای آن بودیم رگه‌هایی از ناصلحی در آن دیده می شد و می‌دیدیم که اگر آن برنامه اجرا شود باعث برهم خوردن صلح شهری می شود.

وی ادامه داد: تسلط کمیت بر کیفیت در شهرهای ما باعث شده تا آدم‌های شهرنشین با چالش‌های بسیاری روبرو شوند.

این معمار و کارشناس حوزه شهرسازی، افزود: هنوز بسیاری از دانشجویان ما با نظریات مهم در حوزه معماری و شهرسازی درخصوص ایجاد صلح بیگانه‌اند.

ایزدی گفت: شهر یک سازمان اجتماعی است و با این تعریف باید به سراغ افزایش این سازمان اجتماعی رفت زیرا در این تعریف چوب و سنگ و آهن به درد ما نمی‌خورد.

این معمار افزود: در ۲۵۰۰ محله شهر ایران با جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر، از بسیاری از سرانه‌های شهری برخوردار نیستند و این در حالی است که اینها ۳۰ درصد جمعیت شهرنشین را تشکیل می‌دهند.

وی گفت: همین امر باعث شد تا سیاست بازآفرینی شهری تعریف و قرار شد اجرایی شود که در این سیاست مقرر شد تا قلمروهای عمومی پررنگ‌تر شده و این فضاهای عمومی ارتقا پیدا کنند.

ایزدی ادامه داد: باید یادمان باشد که قلمروهایی عمومی است که باعث ایجاد صلح می‌شود و حتی باعث شکوفایی شهر در حوزه اقتصادی می شود و این شکوفایی باعث رشد صلح در شهر می‌شود.

انتهای پیام/


عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد؛

لزوم استفاده از ظرفیت های دیپلماسی به منظور ترویج صلح در مدیریت شهری

۱۷ آبان ۱۳۹۸ – ۰۱:۱۴:۳۴ ب.ظ

خبرگزاری آریا- عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری سومین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران گفت: در تلاش هستیم تا از ظرفیت های دیپلماسی شهری برای ترویج صلح در مدیریت شهری استفاده کنیم.
به گزارش خبرگزاری آریا، زهرا نژادبهرام با اشاره به برگزاری سومین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران اظهار کرد: اولین بار است که در قالب ظرفیتی با عنوان صلح و مدیریت شهری، همایشی برگزار می شود. ضمن اینکه برای نخستین بار با همکاری یک انجمن علمی در حوزه تخصصی صلح، همایشی در آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود .
عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اشاره به برگزاری چندین نشست پیش همایش تصریح کرد: این پیش همایش ها در مشهد و تهران برگزار می شود. البته در ابتدا قرار بود این همایش در تهران با همکاری شورای شهر برگزار شود که پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم شهرداری تهران هم می تواند در این زمینه به شورا و موسسه صلح کمک کند تا این پیش همایش با تاکید بر مبحث مدیریت شهری برگزار شود.
نژاد بهرام با اشاره به رویکرد های مدنظر به منظور برگزاری این همایش اضافه کرد: در تلاش هستیم تا از ظرفیت های دیپلماسی شهری برای ترویج صلح در مدیریت شهری استفاده کنیم.شهر تهران به دلیل جایگاه ویژه ای که در اختیار دارد و از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک کانون بسیار بزرگ در سطح منطقه محسوب می شود. در واقع، پایتخت این ظرفیت نهفته را در اختیار دارد تا ادبیات صلح را در مدیریت شهری ترویج دهد.
وی در ادامه با بیان اینکه مسأله صلح یک موضوع جهانی است و متعلق به ملت خاصی نیست، عنوان کرد: تمام کسانی که دغدغه مند هستند به موضوع صلح توجه می کنند، این که همیشه موضوع صلح در کانون های علمی، سیاسی و حقوق بشری مورد توجه قرار می‌گیرد فاصله آن را با مفاهیم عملیاتی و روزمره زندگی زیاد کرده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شهرنوشت، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران تاکید کرد: تمام تلاش مدیریت شهری در تهران و برگزارکنندگان همایش مذکور این است که بتواند صلح را از یک مقوله فانتزی به سطح زندگی مردم وارد کنند، این مردم هستند که باید نسبت به ترویج، نشر و بقای صلح دغدغه مند باشند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *