گزارش نشست صورت بندی و پیامدهای سیاسی- امنیتی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 162

نشست “بررسی تحلیلی مسایل ایران امروز از منظر علم سیاست؛ صورت بندی و پیامدهای سیاسی- امنیتی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی” به همت انجمن علوم سیاسی ایران و با همکاری انجمن علمی مطالعات صلح و خانه اندیشمندان علوم انسانی در روز دوشنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۹۸ در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در ادامه گزارش اولیه این نشست تقدیم علاقمندان می شود.

در ابتدای این نشست جناب آقای دکتر قدیر نصری، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی، به عنوان مدیر نشست اقدام به سخنرانی کردند. ایشان ضمن تسلیت شهادت سردار قاسم سلیمانی و همچنین تشکر از مهمانان و حاضران در جلسه، اقدام به تشریح اوضاع کنونی ایران و منطقه ی خاورمیانه نمودند. دکتر نصری با تاکید بر اهمیت دقت در شرایط فعلی منطقه و جهان، چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی، رسالت انجمن علوم سیاسی ایران و انجمن علمی مطالعات صلح ایران را مبنی بر تلاش برای برخورد علمی و تشریح مسائل از دیدگاه علم سیاست یادآور شدند. ایشان روشنگری علمی در این وقایع امروز را با توجه به وضعیت خطیر کنونی بسیار ضروری دانستند.

در ادامه ی جلسه جناب آقای سردار حسین علایی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) و رئیس اسبق نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛ دیدگاه خود در باب وضعیت فعلی منطقه و بازیگری ایران در این محیط را تبیین نمودند. ایشان با محکومیت صحبت های ضد فرهنگی رئیس جمهور آمریکا این صحبت ها را موجب ایجاد بی اعتمادی جدی مردم ایران نسبت به دولت آمریکا و سیاست های این کشور دانستند. دکتر علایی ضمن تشریح ابعاد مختلف دشمنی آمریکا، هسته ی این دشمنی را مخالفت آمریکا با استقلال و اقتدار ایران معرفی کردند و اضافه نمودند که آمریکا، ایران را کشوری عادی و ناتوان میخواهد. ایشان با اشاره به بحث نفوذ ایران در منطقه و ادعاهای دولت های خارجی در این باره گفتند: نفوذ ایران در منطقه از نوع نفوذ طبیعی است، نفوذ طبیعی به آن مفهوم است که بافت مردم این منطقه نسبت به ایران تمایل و گرایش دارند و این نفوذ حاصل زور و اجبار نیست. همچنین ایشان استراتژی ایران را استراتژی دوری از جنگ دانسته و گفتند: تلاش و هدف ایران اخراج نیروهای خارجی از منطقه است.

در ادامه جلسه جناب آقای دکتر فرزاد پورسعید، عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی، مطالب خود را ارائه نمودند. دکتر پورسعید ضمن تعریف رویدادهای اخیر منطقه تشریح کردند: امروز شاهد آن هستیم که رویکرد آمریکا از فاز اقتصادی وارد فاز نظامی شده است. ایشان در فرمایشات خود اهمیت استراتژیک عراق را برای ایران بسیار زیاد دانسته و بنا بر تحلیل اندیشمندان روابط بین الملل، نفوذ و هم پیمانی ایران و عراق شرایط ایران را در قالب کشوری تغییر خواهد داد که غیر قابل موازنه با سایر کشورهای منطقه است و همین امر باعث تلاش سعودی ها و صهیونیست ها برای ممانعت از وقوع این موضوع شده است. همچنین دکتر پورسعید در دیدگاه بین المللی خود نسبت به وقایع اخیر، آمریکا را در تلاش برای مشروعیت زدایی از مقامات رسمی و قانونی کشور ایران و جایگزینی کرسی های بین المللی آنان؛ با اپوزیسون های خارج از کشور دانستند و عنوان کردند که آمریکا در پی این اقدام قصد دارد مقامات رسمی و قانونی ایران را در قالب افرادی به غیر از مقام رسمی کشوری جلوه داده و با عادی سازی این موقعیت، سهولت خود را در آسیب زدن به آن ها و حتی حذف آن ها به ارمغان آورد. همچنین ایشان در پی موضعگیری های فعلی و وضعیت حاکم حال حاضر، آینده ی مساعدی را در بهبود روابط میان ایران و آمریکا پیشبینی نکردند و ابراز نمودند که این تنش و تخاصمات احتمالا تا ده سال آینده در انواع مختلف ادامه دار خواهد بود. دکتر پورسعید بر ضرورت دقت ایران در پاسخ به ترور شهید سلیمانی نیز اشاره کردند و گفتند: این پاسخ باید در حالت و شدتی باشد که آمریکا انتظار نداشته باشد و همچنین؛ یا توان پاسخ دهی نداشته باشند و یا امکان پاسخ برای آنان در حداقل حالت ممکن باشد.

پس از جناب آقای دکتر پورسعید، جناب آقای دکتر مهدی ذاکریان، عضو هیئت علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه آزاد در پاسخ به دو سوال مدیر نشست «۱٫ آیا توجیه های آمریکا برای این ترور برابر تعریف های بین المللی است؟ و ۲٫ در باب عهدنامه امنیتی عراق و آمریکا، آیا رفتار آمریکا قابل توجیه است؟» پاسخ های خود را فرمودند. ایشان در پاسخ سوال اول اینطور مطرح کردند: این رفتار آمریکا در مخالفت کامل با حقوق بین الملل است. وی  با تعریف “عمل هدفمند و “عمل پیش دستانه” رفتار آمریکا در شهادت سردار سلیمانی را خارج از هر دو تعریف مذکور دانستند. همچنین درمورد موضوع عهدنامه نیز گفتند: این قرارداد برای افزایش امنیت عراق بوده است و این رفتار آمریکا در تضاد با این قرار داد است.

جناب آقای دکتر ذاکریان در بخش دیگر از صحبت های بر ضرورت توجه نظام جمهوری اسلامی ایران بر توان مردم و قدرت آن ها تاکید کردند و ابراز داشتند که همواره اگر حرکت مردم به سمت دولت و نظام باشد، این امر به مفهوم تضعیف روز افزون دشمن خواهد بود و هیچ قدرتی بیشتر از حمایت مردم ضامن ثبات کشور نیست.

در ادامه ی جلسه؛ دکتر علی اکبر اسدی به تشریح مواضع دولت های منطقه خاورمیانه و به خصوص اسرائیل و عربستان توجه کردند. ایشان اشاره نمودند که این دو کشور در خود توان مقابله با ایران را نمیدند و از طرف دیگر کم اهمیت شدن عربستان برای آمریکا، نگرانی خروج نیروهای نظامی آمریکایی از منطقه را برای این کشور به وجود آورد. بنا براین شرایط کنونی و حتی ادامه دار بودن آن برای این دو کشور؛ برابر خواست آن ها بوده و حضور نظامی آمریکا در منطقه برای مقابله با ایران و استفاده از قدرت آمریکا برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران از اهداف استراتژیک و مشترک هردوی این کشورها است.


تهران- ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی گفت: آمریکایی‌ها به دنبال وقوع جنگ داخلی در عراق هستند و می خواهند در فاز جدید جنگ داخلی یا انشقاق داخلی ایجاد کنند که هدف آن کاهش حداکثری نفوذ ایران است.

«فرزاد پورسعید» عصر دوشنبه در نشستی با عنوان “صورت بندی و پیامدهای سیاسی – امنیتی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی” که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: توانایی صهیونیست ها در قانع سازی ترامپ برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران در سوریه و فلسطین موجب شد این اتفاق بیفتد.
وی افزود: پومپئو دیروز گفت این فاز دوم، فشار حداکثری است که فاز نخست آن اقتصادی بود. تصور آمریکایی‌ها این بود فاز اقتصادی، موجب رادیکال شدن حکومت و فروپاشی آن می‌شود. حال به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که دشواری اقتصادی منجر به صفر شدن نفوذ ایران در منطقه نمی‌شود و این کار به مکملی نیاز دارد. هرچند نفوذ  ایران در منطقه از دوره ساسانی تا امروز کاملا طبیعی است.
این پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به ورود آمریکا به فاز نظامی اظهارداشت: از دید آنها بحران سوریه کافی نبوده و حتی منتظر بودند درگیری بین ایران و اسراییل تا پایان سال میلادی رخ دهد. حدود یک دهه است که عربستان، اسراییل و آمریکا توپ را به زمین دیگری می‌انداختند. اما در نهایت اسراییلی‌ها موفق شدند انتخابات را بهانه کرده و توپ را به زمین آمریکا بیندازند.
عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات راهبردی درباره پیامدهای این رویداد گفت:  در زمینه پیامدهای منطقه ای موضوع مهم بحث عراق است. اگر دو کشور عراق و مصر متحد ایران باشند امکان جدایی وجود ندارد و این مرزها برای موازنه سازی با ایران تشکیل شده است. امروز هدف مشخص آمریکا،  خارج کردن عراق از حوزه نفوذ ایران و تبدیل کردن‌ آن به سد مقابل ایران است.
پورسعید با بیان اینکه ترور دیگر فرماندهان نظامی ایران را محتمل دانست و با تاکید بر لزوم هوشیاری در این زمینه گفت: آمریکایی ها منتظر وقوع جنگ داخلی در عراق هستند چون جنگ با داعش جنگ داخلی نبود. اکنون آمریکایی‌ها می خواهند در فاز جدید جنگ داخلی یا انشقاق داخلی ایجاد کنند که  هدف آن کاهش حداکثری نفوذ ایران است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: هدف‌آمریکا این است در فاصله ۱۵ ساله جمهوری اسلامی، نماینده ایران نباشد کما اینکه در ملاقاتی سرکرده منافقین به فرانسوی‌ها گفته بود ظریف، رهبری و سپاه تحریم شوند. فاز دیگر این است جمهوری اسلامی در انظار بین المللی به یک گروه تروریستی تقلیل داده و زدن آن مانند زدن ابوبکر البغدادی عادی تلقی شود که جمهوری اسلامی باید مانع این روند شود.
پورسعید استراتژی فشار حداکثری را یک جنگ روانی دانست که آمریکا پیش گرفته تا ملت هدف را به کوچکترین و خردترین شکل ممکن تقسیم کرده و سپس آن را تسخیر کنند.
وی گفت: اگر کشوری رادیکالیزه شود هدف قرار دادنش بسیار ساده است. بنابراین باید انتظار رادیکالیزه سازی را داشته باشیم. از این رو باید این شرایط را به همبستگی سیاسی تبدیل کنیم. در بحث مذاکره هم به نظرم اصلا آمریکایی‌ها به دنبال مذاکره برای حل مساله نبودند بلکه  هدف آنها از طرح مسئله مذاکره تسخیر ایران بوده است.
این استاد دانشگاه درباره اینکه پاسخ مناسب ما در برابر ترور سردار سلیمانی چه باشد، گفت: این را فرماندهان تعیین می‌کنند؛ اما می توان اصول راهنمایی در این عرصه معین کرد که  از جمله‌ آن می‌توان به غافلگیری استراتژیک اشاره کرد؛ غافلگیری استراتژیک یعنی زدن ضربه در جایی، در زمانی و در حجمی که طرف مقابل انتظار آن را نداشته باشد. و از طرف دیگر امکان پاسخگویی هم برای آنان وجود نداشته باشد.
پور سعید اضافه کرد: اصل دوم این است که اجازه ندهیم صهیونیست ها در بحث پاسخگویی به سلامت عبور کنند.
بحث سوم صیانت از راه ما است اگر جمهوری اسلامی بتواند اتحاد استراتژیک با عراق  ایجاد کند، هیچ قدرتی نمی‌تواند با این قدرت بالانس ایجاد کند.


تهران – ایرنا – نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه نفوذ منطقه‌ای ایران، آمریکا را به هراس انداخته است، گفت: نفوذ ایران در منطقه بدلیل همگرایی است و به دوران انقلاب اسلامی نیز محدود نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، حسین علایی عصر دوشنبه طی نشستی در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی با موضوع پیامدهای ترور شهید سلیمانی با تاکید بر اینکه زنده بودن شهیدان را امروز در تهران و در این تشییع بی سابقه دیدیم، افزود: در واقع مردم حس کردند علاوه بر اینکه سردار سلیمانی فرد بزرگی از حیث اخلاص و اسلامی عمل کردن بود، نقش بزرگی برای تامین امنیت کشور ایفا کرد و در عصر حاضر سرداری به تمام معنا، ملی بود.
وی ادامه داد: تروری که آمریکایی‌ها انجام دادند، ترور اقتدار ملی ایران بود. مردم خواستند به رییس جمهوری ضد فرهنگ آمریکا بگویند اقتدار ایران پابرجا و بیشتر از زمان سردار سلیمانی خواهد بود.
علایی با بیان اینکه آمریکا رییس جمهوری ضد فرهنگ دارد و تهدید کرده ۵۲ نقطه فرهنگی ایران را می زند، تصریح کرد: این موضوع دیوار بی‌اعتمادی بین آمریکا و اندیشه غرب ایجاد می کند. وحشی‌گری آنان از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی بیشتر است اگر داعش سر می‌برد آنها را پودر می‌کنند.
این فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه درباره شهید سلیمانی گفت: از سال ۶۰ سردار را می شناسم و ایشان را در شمار ۱۰ فرمانده برجسته دوره جنگ می‌دانم. حسین خرازی، احمد کاظمی، احمد متوسلیان، ابراهیم همت و مهدی باکری هر کدام توانستند یک سازمان از صفر ایجاد کنند و آن را توسعه دهند و با جنگ های نامتقارن در برابر ارتش آموزش دیده با تاکتیک‌های جنگی مانع موفقیت‌ آن شوند.
علایی درباره مسائلآمریکا با ایران اظهار داشت: آمریکا با ما سه مساله بزرگ دارد؛ یکی اینکه چرا برنامه هسته ای دارید و می‌گویند فعالیت چه صلح آمیز و چه غیرصلح آمیز هسته ای نداشته باشید. مورد دیگر نفوذ منطقه ای و مساله سوم داشتن موشک با برد بلند است که می‌تواند جاهایی مثل اسراییل که مورد نگرانی آنان است را بزند. اسراییل و عربستان هم با آمریکا همسو هستند و حتی می‌گویند باید توافق برجام از بین برود.
وی افزود: اینها حداقل خواسته آنها است حداکثر این است که چرا دولتی تشکیل دادید که زیر بلیت ما نیست. ما شاه و کلانتر جهان هستیم و باید به کشوری عادی تبدیل شوید و این با نبودن این حکومت محقق می‌شود.

نفوذ ما در منطقه به خاطر همگرایی است نه نیروی قدس
علایی درباره موضوع نفوذ ایران گفت: آمریکایی‌ها درک درستی از نفوذ ایران ندارند و فکر می‌کنند تشکیلات مقاومت و قدس یعنی نفوذ، درحالی‌که نفوذ ایران این نیست. کتاب اسدالله علم را بخوانید بسیاری از حرف‌های امروز آمریکا، در زمان شاه هم بود. نفوذ ایران از دریای مدیترانه تا دریای سرخ نفوذ طبیعی است؛ نفوذی نیست که دولت ایران بخواهد دنبال آن برود یا نرود چون بافت مردم در این مناطق به گونه ای است که با ایران همگرایی دارند.
وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها بزرگترین سفارتخانه خود را در بغداد ایجاد کردند و حتی در سفارتخانه فرودگاه زدند و بزرگترین پایگاه‌های نظامی را در این کشور ایجاد کردند اما به ایران می‌گویند چرا شما در عراق نفوذ دارید درحالی‌که ما در عراق پایگاه و تشکیلات نداریم.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) افزود: نفوذ ما با نیروی قدس نیست شاید نیروی قدس به یک صدم درخواست‌های کشورهای منطقه نتواند پاسخ دهد؛ نفوذ ما بخاطر همگرایی است. حشد الشعبی را ما در عراق  ایجاد نکردیم. اینها نتیجه تلاش صدام در جنگ علیه ایران است. شهید صدر را کشت چون تحت نفوذ ایران بود نفوذ ایران فرهنگ قدیمی ایران است.
به گفته علایی، حشدالشعبی افرادی هستند که صدام آنان را زمان جنگ بیرون کرد و بعد از صدام به کشورشان برگشتند. آمریکایی‌ها می گویند ارتش ما کار کند حشدالشعبی نباشد چون تحت نفوذ ایران است.
وی ادامه داد: مردم در میدان آزادی بحرین اعتراض می‌کنند و عربستان آن را تحت سیطره نظامی خود درآورد بعد می‌گویند ایران در آنجا نفوذ دارد و این قضیه برای یمن هم مصداق دارد. حوثی‌ها مردم شیعه ای هستند که در طول تاریخ تحت ظلم عربستان بودند.
علایی گفت: نفوذ ایران وابسته به سردار سلیمانی نیست یک نفوذ طبیعی و تداوم داری است که وجود دارد حتی زمانی که انقلاب اسلامی نبود این نفوذ وجود داشت. امام موسی صدر را سر موضوع نفوذ ایران ناپدید کردند آن هم در زمان شاه.

قاآنی سلیمانی دیگر است
نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران درباره محبوبیت سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی به عنوان یک نظامی عمل نمی‌کرد بلکه در جایگاه ایرانی و شخصیت متفاوت در این کشورها فعالیت می کرد. سردار قاآنی، سردار سلیمانی دیگری است که بقیه نمی‌شناسند آمریکایی‌ها از ایشان بیشتر ضربه خواهند خورد.
وی افزود: معتقدم انتقام، کشتن آمریکایی‌ها نیست آنها هم بنده خدا هستند انتقام این است از منطقه بروند که کار دیروز پارلمان عراق نخستین انتقام بود که گرفته شد و امیدوارم این کارها ادامه یابد.
عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) ادامه داد: امروز اسماعیل هنیه برای سردار سخنرانی کرد درحالی‌که ما با حماس بر سر سوریه مشکل داریم.

ترامپ نگاه ایرانیان به آمریکا را به نفرت تبدیل کرد
علایی با بیان به اینکه ترامپ نگاه ایرانیان به آمریکا را به نفرت تبدیل کرد و حالا ترور دو تن از برجسته‌ترین نیروها یکی از ایران و دیگری از عراق موجب شد این نفرت به این سادگی ها از بین نرود، گفت: امروز در مراسم تشییع، تمام ذهن مردم پر از نفرت بود، آمریکایی‌ها مرتکب جرم ننگینی شدند و این فاصله را در منطقه ایجاد کردند.
علایی ابراز امیدواری کرد، این شهادت همگرایی بین مردم منطقه را افزایش دهد همانگونه که همگرایی بین مردم ایران و عراق را افزایش داد.

وی در پایان گفت: ما دنبال نفوذ، پادشاهی و سلطه نیستیم، نفوذ یعنی همگرایی.


تهران – ایرنا – عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه ترور سردار سلیمانی یک طرح اسراییلی بود و در آنجا پخته شد، گفت: اسراییل و عربستان خواهان جنگ بین ایران و آمریکا هستند.

 «قدیر نصری» روز دوشنبه طی نشست با موضوع پیامدهای ترور سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی در سالن حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی ادامه داد: اسراییلی ها هیچ وقت مایل به مذاکره بین ایران و آمریکا نبودند، بنابراین با توجه به نزدیک بودن زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از این فرصت استفاده و این طرح را برنامه ریزی کردند.
وی اظهار داشت: با توجه به ناآرامی های اخیر ایجاد شده در عراق، آمریکایی‌ها احساس کردند با کمترین هزینه می‌توانند سردار را ترور کنند.
به گفته این استاد علوم سیاسی، هم ترامپ برای استفاده از مباحث انتخاباتی با انجام این ترور می‌خواهد سود ببرد و هم برای اسراییل هم پیامدهای خوبی ممکن است داشته باشد.
نصری ادامه داد: ترامپ فکر کرد این ترور برای فرار از استیضاح و نیز گریز از بن بستی که بین ایران و آمریکا ایجاد شده، می‌تواند راهگشا باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی، ترامپ را شخصیتی توصیف کرد که به انجام کار پیش‌بینی نشده علاقه مند است و گفت: آنان محاسبه کردند ایران نمی‌تواند پاسخگویی لازم را داشته باشد چون به دلیل اعتراض آبان ماه از حیث اقتصادی در وضعیت ضعف قرار گرفته است.
وی افزود: از سویی دیگر، اسراییلی ها از تعامل بین ایران و آمریکا نگران بودند و این برای عربستان هم مصداق دارد و هر دو خواهان افزایش تنش بین آمریکا و ایران هستند و منتظرند درگیری بین این دو کشور رخ دهد.
نصری گفت: این ترور پیامدهای جالب توجه خواهد داشت و ایران دیگر مانند گذشته اسراییل را تحمل نمی‌کند و صبر گذشته را در برابر آن ندارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه آمریکا اصلی ترین تولیدکننده نفت است و مانند قبل نیازی به نفت عربستان ندارد، اظهار داشت: این برداشت در عربستانی‌ها و دیگر کشورهای منطقه ایجاد شد که آمریکا نمیتواند امنیت آنها را تامین کند و سعی در کاهش تنش با کشورهای منطقه داشتند. اما با این بحث پیش آمده عربستانی‌ها می دانند دیگر مذاکره ای بین ایران و آمریکا وجود نخواهد داشت و احساس می‌کنند وضعیت دارد به نفعشان رقم می‌خورد.
نصری افزود: عربستانی‌ها نگران خروج آمریکا از منطقه بودند اما این وضعیت سعودی‌ها را خوشحال و در عین حال بهبود روابط بین ایران و عربستان را کمتر می‌کند.
وی تاکید کرد: با ترور سردار سلیمانی، ترتیبات منطقه ای متحول می‌شود.

سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت بامداد جمعه ۱۳ دی ماه در حمله پهپادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید.

بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ رییس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود.

در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

رهبر معظم انقلاب همچنین در حکمی سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی را به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب کردند.


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *