گزارش نشست صلح در نگاه نظری و عملی امام خمینی

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 125

گزارش نشست
صلح در نگاه نظری و عملی امام خمینی
کمیته صلح و دین انجمن علمی مطالعات صلح ایران و با همکاری موسسه پژوهشی، انتشاراتی منشورفرهنگ صلح

می توان جنبه های صلح آمیز و رحمانی امام را برجسته کرد/ در نگاه امام، اصالت با صلح است و نه خشونت

اسکایپ وبینار جایگاه صلح در نگاه نظری و عملی امام خمینی با همت کمیته صلح و دین انجمن علمی مطالعات صلح ایران و با همکاری موسسه پژوهشی، انتشاراتی منشورفرهنگ صلح و با سخنرانی دکتر محمد منصور نژاد صلح پژوه دین و دبیر علمی کمیته صلح و دین انجمن علمی مطالعات صلح ایران در چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ برگزار گردید. که در ادامه به فرازهایی از سخنرانی ایشان اشاره می گردد:
دکتر منصور نژاد در ابتدای جلسه با بیان این که مساله ما امروزه آن است که اسلام و مسلمین متهم به ترور و خشونت هستند و با آمدن گروه هایی مانند بوکوحرام این اتهام نیز تشدید شده است و در فرهنگ اسلامی سخن گفتن از صلح یک ضرورت است و بسیاری از عالمان دینی و متکلمان از سخن گفته اند و ما اکنون باید ببینیم مسلمین درباره صلح چگونه عمل می کنند.
ایشان در ادامه اشاره کردند که امام خمینی نهضتی را هدایت کرد و حکومتی را به وجود آورد و امروزه به اندیشه های امام از جانب های متعددی مخالفت میشود اول امریکا و اپوزیسیون و گروه دوم برخی گروه های داخلی که توجه کافی را به اندیشه های امام نمی کنند.
و نیز از مواضع امام خمینی در خصوص جنگ بسیار نوشته شده است اما در مورد مواضع امام در خصوص صلح کار چندانی نشده است و این موضوع بر زمین مانده است که می توان با همکاری موسساتی مانند موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در این زمینه کار کرد.
دکتر منصور نژاد اشاره کرد که ما در اسلام خشونت مشروع و خشونت نامشروع را داریم و در اسلام و در دوران امام ما شاهد خشونت هستیم، اما خشونت اصالت ندارد بلکه صلح اصالت دارد و در بین روایت های فلسفی و اخلاقی نزدیک ترین قرائت به صلح را عرفا دارند و امام خمینی در کنار فقاهت عارف نیز بود، و تمام آثار عرفانی ایشان قبل از سی سالگی بود.

ایشان ادامه دادند که کمینه صلح نبود جنگ است اما صلح مثبت بیشینه ای دارد که شامل تمام خوبی ها و فضایل میشود و ما پیام هشت ماده ای امام را داریم که مبتنی بر دفاع از حقوق مردم و تامین حقوق و آزادی های سیاسی و اجتماعی بود. امام در حوزه فردی و خانوادگی صلح بسیار خوب عمل کردند از جمله با شیوه رفتار با همسر و احترام به همسر الگوهای موفقی را به نمایش گذاشتند، همچنین صلح در جامعه مدنی یکی دیگر از جنبه های نگاه ایشان بوده است و این که ایشان مخالف امنیتی شدن فضا بوده اند و آن را فقدان صلح می دانستند و در حوزه روابط بین الملل و سیاست خارجی باید گفت اصول اندیشه امام ثابت است ولی فروع آن به مرور به روز رسانی می شود، پس در صورت رعایت اصول می توان در خصوص مصداق ها و کشورهایی خاص به نگاه های جدیدی رسید و از جمله آن اصول میزان رای ملت است است.
ایشان در ادامه به نقد وضعیت امروز پرداخته و بیان داشتند که امروز جامعه ما کمی دچار رخوت شده است و گاهی از خواسته های خود دوری می کند و اگر مطالبه گری وجود داشته باشد بسیاری از مطالبه ها از جمله در زمینه ی حقوق زنان، تبدیل به قانون می شود.
و ایشان در فراز پایانی صحبت های خویش با بیان این که می توان جنبه های صلح آمیز و رحمانی امام را برجسته کرد و این نیاز امروز جامعه ی ایران است، اما کسی به سراغ آن ها نمی رود و می توان و می باید صلح دوستان و علاقمندان صلح آن نقاط و آن نکات را برجسته کنند و اگر تحولی قرار است رخ بدهد جامعه مدنی، دانشگاهیان و استادان و دانشجویان باید به همراهی حوزه های علمیه در این مسیر قرار بگیرند و زنان نیز باید به طور جدی از حوزه های علمیه پرسش گری و مطالبه کنند و چالش های خود را مطرح کنند.
در پایان وبینار به مدت یک ساعت اعضای حاضر در وبینار به طرح نظر و تبادل دیدگاه و بیان پرسش از سخنران پرداختند.

گزارش از بنیامین صادقی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *