گزارش نشست رونمایی و بررسی کتاب «صلح در ابعاد گوناگون»

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 80

انجمن علمی مطالعات صلح ایران، عصر روز دوشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ در فضای مجازی میزبان نشستی با عنوان «رونمایی و بررسی کتاب صلح در ابعاد گوناگون» بود.

در آغاز برنامه، سرکار خانم دکتر فضه خاتمی نیا، دبیر علمی نشست، همراه با ارایه مقدمه ای درباره اهمیت صلح پژوهی، از دکتر محمد منصورنژاد، نویسنده اثر دعوت نمود تا درباره کم و کیف کتاب توضیحاتی داشته باشند. دکتر منصورنژاد ضمن معرفی چارچوب اصلی اثر، درباره اهمیت ثبت، ضبط و مکتوب نمودن مباحث مربوط به صلح و نشر آن نکاتی را مطرح نمودند

سپس دکتر مجتبی مقصودی، بنیانگذار انجمن علمی مطالعات صلح ایران، به بیان ویژگی های دکتر منصورنژاد با تعابیر زیر پرداختند: منصورنژاد فردی با آثار علمی متنوع؛ ایده پردازی خوب؛ موفق در کاربردی کردن علم؛ دارای نثر روان و همه فهم؛ فعال اجتماعی و مدنی دغدغه مند؛ آرمانخواه، واقعیت گرا و عملگرا؛ پرکار؛ سریع التحلیل، سریع القلم است. وی سپس درباره اثر ضمن بیان امتیازات (اینکه اثر به روح صلح پژوه فعال و دردمند دکتر قانعی راد اهدا شد و….)، برخی کاستی های سازماندهی اثر را برشمردند و نیز تاکید داشتند که روایت اصالت صلح در نگاه دینی را باید بیش از پیش در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی گسترش داد.

سپس دکتر علی مرشدی زاد، عضو هیات مدیره پیشین انجمن علمی مطالعات صلح ایران ضمن بیان امتیازات اثر، به کاستی های شکلی و محتوایی اثر اشاره داشتند و از پیشنهاداتشان این بود که می توانست این اثر ۵۲۰ صفحه ای در دو جلد کتاب منتشر شود: کتابی شامل مجموعه مقالات و کتاب دیگری شامل درسگفتارها. سپس به کتاب «داگلاس نورث» تحت عنوان «خشونت و نظم های اجتماعی»، ارجاع دادند که از نگاه وی، بدون نهادسازی، نمیتوان با خشونت رویارویی نمود. ایشان همچنین از نویسنده خواستند که با توجه به روایت های گوناگون دینی، درباره اصالت صلح در اسلام توضیحات بیشتری ارایه نمایند.

در ادامه این نشست، دکتر منصورنژاد توضیح دادند که گرچه فعلا جریان غالب در جهان اسلام روایت جنگ طلبان است، ولی آیا این بدان معناست که صلح جویان باید ساکت مانده و نظاره گر باشند؟ به ویژه آنکه ظرفیت بالایی در آموزه های دینی برای بحث صلح وجود دارد. وی همچنین تاکید کرد اگرچه ضرورت نهادسازی برای صلح، سخن درستی است، ولی صلح در خلا شکل نمی گیرد و به تعبیر «هانتینگتون» برای ایجاد تحول، دو رکن لازم است: نهادسازی و ظرفیت سازی. نگارش کتاب هایی درباره صلح، در ظرفیت سازی بسیار موثرند. وی همچنین با اشاره به نوشته های خود در کتاب دین و توسعه، توضیح داد که رویکرد وی نسبت به اسلام، در برابر دو روایت کلی دیگر است: طرفداران اسلام موسع (که میگویند دین برای همه چیز حرف دارد، حتی فیزیک و شیمی) و طرفداران اسلام مضیق (که می گویند دین برای حیطه عمومی پیامی ندارد). دکتر منصورنژاد تاکید کرد که رهیافت وی از اسلام معتدلی دفاع می کند که برابر آموزه های دینی، محتوای مناسبی برای برپایی نظام های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و… در خود دارد.

گزارشگر:‌ بنیامین صادقی

عضو کمیته دین پژوهی

انجمن علمی مطالعات صلح ایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *