برگزاری دومین روز پنجمین همایش سالانه و نخستین همایش بین المللی انجمن علمی مطالعات صلح ایران با عنوان: دانشگاهیان و صلح آفرینی در منطقه فرهنگی نوروز

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 139

برگزاری دومین روز پنجمین همایش سالانه و نخستین همایش بین المللی انجمن علمی مطالعات صلح ایران با عنوان:

دانشگاهیان و صلح آفرینی در منطقه فرهنگی نوروز

دومین روز همایش بین المللی «دانشگاهیان و صلح آفرینی در منطقه فرهنگی نوروز» با سخنرانی دکتر ماندانا تیشه یار، دبیر اجرایی پنجمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران و ازایه گزارشی از مشارکت گسترده دانشگاهیان کشورهای منطقه فرهنگی نوروز در این همایش آغاز شد. سپس دکتر نعمت اله فاضلی، استاد انسان شناسی و عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و فرهنگی و عضو هیات مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران به عنوان سخنران کلیدی این همایش، به بازگویی نقش دانشگاهیان در صلح آفرینی در منطقه فرهنگی نوروز پرداخت.

در ادامه این برنامه، نشست صبح این همایش با موضوع «صلح و مطالعات دانشگاهی» با مدیریت دکتر رز فضلی، عضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی و با حضور سخنرانانی از ایران، پاکستان، ترکیه، عراق، هندوستان و قزاقستان ادامه یافت. در این نشست، تجربه کشورهای گوناگون در بهره گیری از مطالعات صلح در آموزش های دانشگاهی و نیز ارتباط میان سنت های نوروزی و همگرایی فرهنگی در حوزه تمدنی مشترک مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

در نشست نوبت عصر این همایش که دکتر محمدمیرویس بلخی، استاد دانشگاه جرج تاون قطر و وزیر پیشین معارف افغانستان، مدیریت آن را برعهده داشت، سخنرانان از ایران، قزاقستان، ترکیه، هندوستان و پاکستان به گفتگو و تبادل نظر درباره «صلح و دیپلماسی نوروز» پرداختند. شرکت کنندگان با تاکید بر اهمیت تقویت پیوندهای فرهنگی و اجتماعی میان جوامع مدنی در حوزه فرهنگی نوروز، به نقش و کارکرد دیپلماسی های علمی و فرهنگی و افزایش پیوند میان دانشگاهیان منطقه پرداختند.

در پایان این نشست، دکتر محمدکاظم سجادپور، استاد روابط بین الملل و مدیر پیشین دفتر همکاری های علمی بین المللی وزارت امور خارجه به عنوان سخنران کلیدی، با بازگویی موانع گسترش پیوندهای فرهنگی و تمدنی میان ملتهای منطقه پرداخته و راهکارهای اصلی برای دوری از خشونت و برپاداری فرهنگ صلح و آشتی با تاکید بر نقش دانشگاهیان را برشمردند.

 

 گزارش صوتی همایش 
برای گفتگوی بیشتر در حوزه صلح به گروه هم اندیشی انجمن علمی مطالعات صلح ایران در تلگرام بپیوندید:
https://t.me/Ipsanchat

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *