یادداشت صلح شماره ۱۲: انجمن دوستی ایران و صربستان و مونته نگرو: موسسه‌ای مردم نهاد در خدمت صلح

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 135

دکتر مریم خالقی نژاد، دانش آموخته علوم سیاسی، مدیر فرهنگی انجمن دوستی ایران و صربستان

امروزه سازمان ها و نهادهای خصوصی مردم نهاد نقش بسیار زیادی را در ارتباط گیری با جوامع مخاطب خویش دارند . خوشبختانه یکی از گروه­های نام برده انجمن­های دوستی میان کشورهای مختلف است که تا کنون توانسته اند به صورت کنشگرانی غیر دولتی در برخی زمینه ها تاثیرات موثری را اعمال نمایند. شاید هیچ کشوری نتواند مانع گرایش و تمایل برای برقراری روابط بیشتر میان ملت­ها از سوی مردمان آن سرزمین­ها شود. با توجه به موقعیت­های ارتباطاتی و پیشرفت ارتباطاتی در عرصه کنونی، شایسته است که کشورهای مختلف در یک راهبرد و استراتژی طولانی مدت از این فرصت به مثابه موقعیت طلایی استفاده نمایند تا بتوانند برای همگرایی بیشتر مردم در سرتاسر جهان و پیشبرد صلح و صلح­گرایی استفاده نمایند. در این بین سازمان­های مردم نهاد یکی از مهمترین محرکان این روابط می­‌باشند.

انجمن دوستی ایران و صربستان و مونته نگرو نیز به جهت رسالت و اهدافش در زمینه ایجاد روابط دوستانه بیشتر میان ملت ایران و صربستان و مونته نگرو و همچنین تلاش برای رواج صلح و دوستی یکی از کنشگران فعال در حوزه­های فعالیتی خویش می­باشد. از آنجایی که فرهنگ مهمترین ابزار برای افزایش صلح است. انجمن دوستی نیز در این زمینه با توجه به اشتراکات موجود اقداماتی را انجام داده است. در خصوص فرهنگ هر دو کشور باید ذکر شود که از نظر فرهنگی گروهی از کدهای کلان فرهنگی و ارزش­های خاص فرهنگی بنیادی در هر دو کشور در زندگی روزمره مردم ارزشمند و محترم است که باعث می­‌شود در برقراری ارتباط واکنش­های ملایم­تر از سوی هر دو کشور نشان داده شود و این خود مرکز ثقل و نقطه عطفی است برای برقراری روابط تجاری و اقتصادی که زمینه ساز روابط مختلف دیگر نیز است. در صربستان به مانند ایران از نظر فرهنگی تنوع قومیتی و فرهنگی وجود دارد. به خصوص اینکه چون صربستان در زمان امپراطوری عثمانی حدود سه قرن تحت حاکمیت ترک­ها بوده است بنابراین یکسری ارزش­های فرهنگی خواه ناخواه در این کشور نهادینه شده است و سنت­هایشان از آنها تاثیر گرفته که برای مردم صربستان به عنوان هنجارها و ارزش­های فرهنگی دارای اهمیت فراوانی می­باشد. برای مثال صربها بیشتر دوست دارند با خانواده­هایشان و دوستانشان وقت بگذرانند و دیدگاه فردگرایی و در میان آنها دیده نمی­شود. انها برای مهمان نوازی اهمیت خاصی قائل هستند.

از دیگر ویژگی­های فرهنگی، علاقه­مندی به هنر است، صربستانی­ها به شدت به هنر علاقه­منداند به همین دلیل موج عظیمی از نقاشان، مجسمه سازان، اهنگسازن و بازیگران در این کشور قابل رویت است. در این کشور ارزش­هایی فرهنگی‌ وجود دارد که به فرهنگ ایرانی نزدیک است. این ارزش‌ها اعم از عرفان­گرایی در موسیقی، احترام به خانواده، مهمان نوازی، اهیمت به ملیت و … است. با عطف به پیشینه روابط و ویژگی­های فرهنگی ، به راحتی می­توان به کدگزاری برخی ارزش­های مشابه میان ایران و صربستان اشاره کرد که می­تواند نوعی خلق و خوی مشابه را در مردم داشته باشند شاید به همین علت است که مردمان صربستان گرایش متفاوت­تری نسبت به ایران در میان سایر کشورهای اروپایی دارند. بی تردید دارا بودن ارزش­ها و کدهای خاص فرهنگی عاملی در تقویت روابط و حس دوستانه نسبت به یکدیگر محسوب می­شود. چرا که انسان­ها احترام به هنجارهای فرهنگی برایشان جایگاه خاصی دارد . برای مثال پایبندی به خانواده در صربستان اهمیت خاصی دارد این همچنان که در ایران نیز پایبندی و احترام به خانواده یکی از مهمترین ارزش­های فرهنگی و حتی اصول دینی شمرده شده است و یا مهمان نوازی که در سراسر قلمرو ایران اسلامی موج می­زند در صربستان نیز یکی از ارزش‌های مهم و مورد احترام است. به همین جهت انجمن دوستی نیز از این اشتراکات استفاده کرده و هرچقدر  این روابط بهتر و عمیق­تر باشد امکان ترویج و تقویت صلح نیز بیشتر خواهد بود.

همچنین انجمن دوستی ایران و صربستان و مونته نگرو در راستای افزایش روابط دوستانه و صلح طلبانه برخی اقدامات فرهنگی و اقتصادی را انجام داده است که  می­توان به موارد زیر اشاره کرد.

چاپ کتاب: ” ایران، نوری از البرز ” در بلگراد “واژه‌های فارسی در زبان­های ملل یوگسلاوی سابق” ، «واژه‌نامه اسلام» که همه به زبان صربی به نگارش درآمده­اند.

برگذاری نمایشگاه صنایع دستی و یا برگذاری کنسرت و موسیقی در صربستان و فعالیت­های این چنینی که توسط انجمن در کشور صربستان انجام شده است و بسیار مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

برگذاری مراسم سالانه استقلال صربستان و پیروزی انقلاب اسلامی ایران و …

به همین جهت بر این اعتقاد هستیم که نزدیک شدن و همگرایی میان ملت­ها  رکن اساسی ترویج و گسترش صلح است. انجمن­ها می­‌توانند برای تشریک و ترویج ارزش­‌های فرهنگی و تبیین مزایای اقتصادی آن از این قسم فعالیت‌‌ها بنمایند، همچون انجمن دوستی ایران و صربستان که نمونه‌ای از سازمان­‌های مردم نهاد فعال در زمینه دوستی و صلح است.

khaleghinezhad.m@gmail.com

بلگراد

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *