چرا و چگونه صلح نیازمند گفتگوست؟

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 83

 

نخستین نشست از سلسله نشست های گفتگو با اندیشه ورزان صلح روز ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ با موضوع «چرا و چگونه صلح نیازمند گفتگوست؟» میان سرکار خانم مارال تقی زاده طبرسی (دانشجوی دکترای آموزش عالی در دانشگاه علامه طباطبائی) و دکتر نعمت اله فاضلی، انسان شناس و عضو هیات مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران انجام شد. در این نشست، دکتر فاضلی که دبیر کمیته اندیشه ورزان صلح در این انجمن نیز می باشد، به این نکته اشاره کرد که صلح مستلزم دو چیز است: نخست اندیشه ورزی و دوم گفتگو کردن.

ایشان در ادامه افزود که برای بسیاری از ما، این دو مفهوم و پیوندشان با صلح ناآشناست و تصور ما این است که صلح را تنها سیاستمداران، ارتشیان و قدرتمندان می توانند برپا کنند. اما به تعبیر هانا آرنت، باید توجه کرد که مردی مانند آدولف آیشمن، از رهبران نازی ها که در کشتار مردم بیگناه نقش مهمی بازی کرد، چطور به دلیل نیاندیشیدن و فکر نکردن به کاری که می کند، چنین جنایاتی انجام می دهد. اینک مساله این است که ما چگونه می توانیم به کارهایی که می کنیم، بیاندیشیم؟ و چگونه می توانیم فرصتی فراهم کنیم تا اندیشه ورزی صورت گیرد؟ پاسخ ساده، گفتگو کردن است. گفتگو با خود، گفتگو با خانواده، با همکاران، با شهروندان و غیره. دکتر فاضلی در ادامه افزود: در سلسله گفتگوهای اندیشه ورزان صلح، به اندازه وسعمان کوشش می کنیم تا مردم، اندیشمندان، هنرمندان، دوستان و همراهانمان و همه کسانی که آرزو دارند جامعه ای در صلح و صمیمیت و آرامش داشته باشند، همه آنهایی که می خواهند نابرابری نباشد، خشونت از میان برود و جنگ نباشد، همه آنهایی که می خواهند زندگی دوستانه ای را تجربه کنند و کسانی که طرفدار صلح هستند، با همدیگر به گفتگو بنشینند. اگر به ما کمک کنند تا دور هم گرد بیاییم و با هم بیاندیشیم و درباره کارهایی که می توانیم برای صلح آفرینی انجام دهیم، گفتگو کنیم، اگر فرصتی به هم بدهیم و یکدیگر را به رسمیت بشناسیم، کار بزرگی برای ترویج و توسعه فرهنگ صلح انجام داده ایم.

گفتنی است که در این مجموعه گفتگوها، انجمن علمی مطالعات صلح ایران و بنیاد خوارزمی با همکاری موسسه فرهنگی اکو و انجمن علمی مطالعات منطقه ای اکو دست به دست هم داده اند تا از منطقه فرهنگی ما دانشگاهیان و کسانی که در حوزه صلح فعال هستند و تجربه و نقش دارند را دعوت کنند و به گفتگو با یکدیگر بپردازیم. این نشست ها هر دو هفته یک بار به صورت های حضوری و مجازی برگزار می شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *