گزارش سومین نشست گفتگوی اندیشمندان ایران و افغانستان

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 294

نوزدهمین نشست کمیته صلح و ادبیات در انجمن علمی مطالعات صلح ایران با عنوان «جایگاه صلح و زیست‌ همدلانه در ادبیات مهاجرت افغانستان» با سخنرانی دکتر احمد تمیم‌داری، استاد دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر مرتضی شاهترابی، نویسنده‌ و پژوهشگر کشور افغانستان و به مدیریت دکتر مهتاب حاجی محمدی در تاریخ  ۲۲ اردیبهشت / ثور ۱۴۰۱ با حضور شماری از دانشجویان و استادان ایرانی و افغانستانی به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

در آغاز این نشست، به مناسبت بزرگداشت حکیم فردوسی، خوانش ابیاتی از داستان سیندخت و نقل مختصری از تاثیر شخصیت این زن و نقش سیاسی وی به عنوان سفیر صلح و دوستی، توسط دکتر مهتاب حاجی‌محمدی انجام شد.

در ادامه این نشست، دکتر احمد تمیم‌داری با اشاره به پیوندهای دیرینه میان دو ملت همسایه، گفتند که راه تسلط بر هر ملت‌ زبان است و زبان فارسی با توجه به پیشینه اسطوره‌ای، زبانی توام با فلسفه، فرهنگ، ادبیات، هنر، سیاست و … است که با همه امور زندگی انسان پیوند تنگاتنگ دارد. ایشان سپس به توضیح عناصر کتاب جنگ و صلح پرداختند و در پایان اذعان داشتند که فارسی دری افغانستان از ایران متفاوت نیست و با اشاره به نمونه های گوناگون پیوندهای فرهنگی و زبانی میان دو کشور، به این امر پرداختند که چگونه زبان در یک ظرف زمانی و مکانی رشد می‌کند.

دکتر مرتضی شاهترابی نیز ضمن بازگویی چگونگی شکل گرفتن ادبیات مربوط به جنگ در افغانستان، به موضوع صلح گمشده و گفتمان غالب جنگ در آثار نویسندگان افغانستان از دهه‌های دورتر تا اکنون پرداختند. ایشان همچنین به مسئله مهاجرت و ادبیات نسل جدیدتر و اینکه چرا بیشتر موارد داستانی افغانستان همچنان در جنگ باقی مانده است، اشاره کردند.

این نشست که در قالب سلسله برنامه های هم اندیشی اندیشمندان ایران و افغانستان، در محل انجمن علمی مطالعات افغانستان در موسسه آموزش عالی بیمه اکو در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، از پشتیبانی علمی نهادهای گوناگون هر دو کشور از جمله انجمن علوم سیاسی ایران، موسسه فرهنگی در دری، پژوهشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی، انجمن نخبگان افغانستان، اتحادیه انجمن های علوم اجتماعی ایران، انجمن ایرانی روابط بین الملل، انجمن ایرانی مطالعات منطقه ای، انجمن جامعه شناسی ایران، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، مرکز مطالعات اوراسیای مرکزی دانشگاه تهران و انجمن علمی مطالعات افغانستان برخوردار بود.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *