سند ارتقاء جایگاه و امنیت زنان در شهر

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 161

در دنیای امروز، فضاهای شهری، یک محصول سیاسی و اجتماعی است. محصولی که با همه ادعاهای مدرنش خصلتی پدرسالارانه دارد و باعث شده بازنگری فضاهای شهری با توجه به الگوهای رفتاری و مسایل زنان در شهر مورد مطالبه جدی قرار گیرد. بی‌تردید، گام نخست در این مسیر، ارتقاء جایگاه و امنیت زنان در جامعه است که در پرتو آن کلیشه‌های تبعیض‌آمیز جنسیتی در فضاهای شهری زدوده شود و زنان بتوانند ضمن استفاده بهینه از فضاهای شهری، توانمندی‌های بالقوه خود را در عرصه‌های گوناگون شکوفا کنند.

از این رو، مدیریت پنجم شهری تهران (۱۳۹۶-۱۴۰۰) با تکیه بر شعار «تهران شهری برای همه» در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰، «سند ارتقای جایگاه و امنیت زنان» را توسط شهردار وقت، پیروز حناچی رونمایی کرد تا به عنوان سندی بالادستی در حوزه زنان و شهر در اختیار تصمیم‌گیران قرار گیرد. گفتنی است که سند «ارتقاء جایگاه و امنیت زنان در شهر» به عنوان نخستین سند در این حوزه در منطقه غرب آسیا به شمار می رود.

سند مذکور به درخواست زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رییسه شورای پنجم شهر تهران و معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، به کمیته زنان و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران و کرسی حقوق بشر، صلح و دموکراسی یونسکو در دانشگاه شهید بهشتی برای نگارش و بررسی داده شد. پس از شش ماه کار علمی[۱] و برگزاری نشست های متعدد با اداره کل بانوان شهرداری تهران، سرانجام در اول تیرماه ۱۴۰۰ این سند تقدیم مدیریت شهری شهرداری تهران شد تا گامی استوار در جهت افزایش صلح اجتماعی و ارتقاء جایگاه زنان در شهر برداشته شود.

کمیته زنان و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران، امیدوار است تمامی ادوار مدیریت شهری با تکیه بر این سند، شهر را به فضای زیست‌پذیرتری برای زنان تبدیل کنند چرا که صلح اجتماعی در گرو تعامل سازنده دو جنسِ زن و مرد در فضاهای عمومی است.

ندا حاجی وثوق

دبیر کمیته زنان و صلح

انجمن علمی مطالعات صلح ایران

فایل سند

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *