اندونزی؛ تجلی یک کشور صلح آمیز میان ادیان مختلف / در سومین نشست همایش «ادیان و صلح‌آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» مطرح شد

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 159

نخستین روز از همایش «ادیان و صلح‌آفرینی در هزاره سوم؛ ظرفیت‌ها و چالش‌ها» مورخ دهم خردادماه ۱۴۰۲ در موزه فرش ایران برگزار شد. این همایش، ششمین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران بود و اساتید برجسته‌ای از ایران و سایر کشورهای جهان در آن حضور داشتند. در سومین نشست این همایش محمد داود عرفان استاد دانشگاه هرات از افغانستان، دکتر بهار سازمند، دانشیار گروه مطالعات منطقه‌ای دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، احمد رشیدی دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه مازندران، محمد منصور نژاد، دکترای علوم سیاسی از دانشگاه تهران و عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران و حسن سلامی دکترای اندیشه سیاسی اسلامی از دانشگاه سنت ژوزف بیروت شرکت داشتند. مدیریت این پنل را نیز سید عبدالامیر نبوی، دانشیار دانشگاه تهران بر عهده داشت.

در ابتدای این نشست محمد داود عرفان با مقاله صلح نزد اقطاب نقشبندیه به بررسی صلح در منظومه فکری مولانا عبدالرحمان جامی  پرداخته است وی که به‌صورت غیرحضوری در این همایش شرکت کرده بود سخنان خود را با توضیح در مورد فرقه عرفانی نقشبندیه آغاز کرد گفت که این فرقه ۲۶ سال حکومت کرده و یکی از اصول این فرقه حضور عرفا در سیاست و جامعه بوده است و جامی یکی از مهم‌ترین چهره‌های این فرقه در زمان تیموریان است. وی مشاور فرهنگی حکومت بود. صلح در منظر جامی از ایران باستان، شریعت و عرفان نقشبندیه سرچشمه می‌گیرد. وی آموزه‌های عرفانی را هم در متون و هم جامعه به کار برده است. جامی هم مصلح عارف بوده و هم مصلح اجتماعی.

در ادامه احمد رشیدی با مقاله‌ای با عنوان صلح و جنگ در آیین مسیحیت ارتدکس، مطالعه رویکرد کلیسای ارتدکس روسیه در همایش شرکت کردند. ایشان سخنان خود را با این بحث آغاز کرد که مذهب ارتدکس آیین هر دو کشور روسیه و اوکراین است و به بررسی این امر پرداخت که مذهب در کجای جنگ روسیه و اکراین قرار دارد و چه رویکردی دارد. استاد دانشگاه مازندران افزود جنگ‌وصلح رویکرد نظام‌مندی در آیین ارتدکس ندارد سپس وی سه رویکرد صلح‌طلبی، جنگ عادلانه و رویکرد رئالیسم  در مسیحیت را توضیح داده و دو رویکرد صلح‌طلبی و رئالیسم را در مذهب ارتدکس مورد بحث قرار داد.

دکتر بهار سازمند در مورد ادیان و آیین‌ها و تجربه صلح و مدارا در اندونزی توضیح داد:  تجربه اندونزی یک تجربه خاص است. اندونزی از کشورهایی است که همیشه یک موضع میانه‌ای را در سیاست خارجه خود انتخاب کرده است. همچنین، در حوزه اسلام، این کشور نقش هدایتگر را بر عهده گرفته است. اندونزی بنیان‌گذار «آ سه آن» هست و دبیرخانه این سازمان نیز در آنجا می باشد.

او به کلیاتی در مورد  کشور اندونزی از زاویه فرهنگی و دینی نیز اشاره کرد و گفت: در بیشتر منابع تأکید می‌شود بیش از هزار گروه قومی در این کشور زندگی می‌کنند. این کشور از نظر جغرافیایی دارای پراکندگی زیادی است. بیشتر جمعیت آن مسلمان است. اما بااین‌وجود، ۶ دین طبق قانون اساسی این کشور به رسمیت شناخته شده است. این ادیان عبارت‌اند از: اسلام، پروستان، کاتولیک، بودیسم، هندو و کنفوسیوس. این مذاهب تعطیلات و اعیاد خود را در این کشور جشن می‌گیرند و این نشان‌دهنده فرهنگ  مدارا در این کشور است. بیش از ۸۷ درصد از جمعیت اندونزی مسلمانان هستند. بااین‌وجود، بقیه ادیان در حاشیه قرار نگرفتند.

سازمند با طرح این سؤال که «چرا به‌رغم تنوع مذهبی، اندونزی تجلی یک کشور صلح‌آمیز میان ادیان مختلف است؟» تصریح کرد: این امر از اصل «پانچاشیلا» نشئت می‌گیرد. این اصل  مبنای سیاست‌گذاری در حوزه اجتماعی این کشور قرار گرفته است که به معنای پنج اصل می باشد: اعتقاد به خدا، انسانیت عادلانه و متمدن، وحدت ملی، دمکراسی و عدالت اجتماعی.

وی به خلاصه ای از ادیان در کشور اندونزی نیز پرداخت و گفت: تاریخچه ورود اسلام به این کشور به قرن یازدهم برمی‌گردد و این کشور بیشترین جمعیت مسلمان را دارد و اسلام از طریق شبکه‌های تجاری و تجار به این کشور وارد شده است. تعداد مساجد در اندونزی زیاد است. برای مثال محبوبیت مال‌ها و مراکز خرید در اندونزی به‌خاطر وجود مساجد و مکان‌های تعبیه شده در آن برای اقامه نماز و عبادت است. از نظر معماری مساجد دارای تنوع زیادی هستند. در مکان‌‌هایی  چینی‌تبار، مساجد به سبک چینی هستند. در مناطق هندی‌تبار، معماری مساجد به سبک هندی است. همچنین، سبک ایرانی و عربی نیز دیده می‌شود.

او می‌افزاید: دین  رسمی دیگر در اندونزی، مسیحیت است. درصد جمعیت این کشور را مسیحیان تشکیل می‌دهند. آیین کاتولیک توسط پرتغالی‌ها به این کشور آورده شده است. دین مسیحیت در میان چینی – اندونزیایی‌ها محبوبیت دارد.

سازمند همچنین اضافه می‌کند که قبل ظهور ادیان توحیدی در این کشور وجود داشته و مردم این کشور هندو – بودایی بوده‌اند. ۲ درصد جمعیت هندو هستند و بیشتر در بالی زندگی می‌کنند. بودیسم نیز قبل از ادیان الهی در اندونزی ظهور پیدا کرده است و یک درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد. بیشتر طرف‌داران آن از میان  چینی‌ها هستند.

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *