کنفرانس منطقه ای سفیران جوان با حضور نماینده انجمن علمی مطالعات صلح ایران

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 217

کنفرانس منطقه ای سفیران جوان افغانستان، پاکستان، تاجکستان و ایران که به روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری در کابل تدویر شده بود ناوقت روز سه شنبه پایان یافت. این نشست به هدف بررسی فعالیت های گذشته سفیران جوان صلح و ترسیم نقشۀ راه آینده این شبکه از سوی دفتر میدیوتیک افغانستان در کابل برگزار شده بود. مقام‌های دولتی، سفیران و نمایندگان سفارت خانه های آلمان، پاکستان، تاجکستان و ایران، سفیران جوان صلح افغانستان، پاکستان، تاجکستان و ایران، استادان دانشگاه، دانشجویان، فعالان مدنی و فرهنگیان اشتراک داشتند.


اشتراک کنندگان این کنفرانس نمایندگان جوانان چهار کشور منطقه بودند که زیر یک سقف به هدف جستجوی راه حل پایان جنگ و تامین صلح و ایجاد همگرایی منطقه ای گرد آمده بودند.

در آغاز این نشست، مسعود مومن مسئول روابط عامه مرکز میدیوتیک افغانستان ضمن خوش آمد گویی به اشتراک کنندگان گفت که این مرکز در صدد ایجاد گفتمان صلح و همگرایی میان جوانان است.

آقای مومن افزود که ناامنی و افراطگرایی معضل اساسی دولت ها و مردم در کشورهای منطقه خواند و افزود که برای ختم این معضل نیاز به همگرایی منطقه ای است که جوانان می توانند سهم فعالی در زمینه داشته باشند.

او افزود که کنفرانس منطقه ای سفیران جوان در پی تدویر جشنواره های صلح و همگرایی منطقه ای که در کابل، اسلام آباد و دوشنبه برگزار شده بود و نیز تدویر سیمنارها در ولایت های مختلف افغانستان و نیز شهرهای مختلف پاکستان و تاجکستان، به هدف بررسی کارکردهای گذشته و ایجاد نقشه راه برای فعالیت های آینده سفیران صلح برگزار شده است.

در ادامه برنامه نیز ویدیوکلیپ های کوتاه از جشنواره های کابل، اسلام آباد و دوشنبه برای اشتراک کنندگان به نمایش گذاشته شد.

بانو نینا هور، سکرتر اول سفارت جمهوری فدرال آلمان در کابل دومین سخنران نشست منطقه ای سفیران جوان در کابل بود. او بر تامین صلح در کشور تاکید کرد و افزود که کشورها همه زمانی از جنگ و نفاق رنج می برده اند اما این چالش از طریق مفاهمه و گفتگو در کشورها پایان یافته است.

سکرتر سفارت آلمان در کابل افزود که صلح در افغانستان نیز باید از طریق گفتگو حاصل شود و در این زمینه نقش جوانان بسیار مهم و ارزنده است. او افزود که آلمان براساس تجارب گذشته اش در حل منازعات در اروپا نقش محوری را داشته و اکنون آماده است با افغانستان نیز در زمینه همکاری کند.

این مقام سفارت جمهوری فدرال آلمان افزود که آلمان همواره از نشست ها و برنامه های که برای تامین صلح و ایجاد همگرایی تلاش دارد حمایت می کند و همکاری در این زمینه را افتخار می داند.

در ادامه این نشست محمد رضا بهرامی سفیر ایران در کابل، از اشتراک نمایندگان این کشور در کنفرانس منطقۀ سفیران جوان ابراز خرسندی کرد. آقای بهرامی در اشاره به این موضوع گفت که گرچند این کشور به تازگی شامل برنامه های سفیران جوان ساخته شده اما آماده است در ادامه برنامه های این شبکه سهم داشته باشد.

سفیر ایران در کابل افزود که ختم منازعه و دستیابی به صلح، خواست همگانی در افغانستان و کشورهای منطقه و جهان است. او در اشاره به جنگ و صلح در افغانستان گفت که “عبور از جنگ چهل ساله نیاز به گفتگو میان تمامی طرف های درگیر در داخل افغانستان است.”

این دیپلومات ایرانی افزود که محیط افغانستان نباید درگیر تضادهای بیرونی و رفتارهای شود که سبب ایجاد نگرانی در مطنقه شود. او همچنان بر توجه بر وجوه اقتصادی منطقه تاکید کرد.

آقای بهرامی در ادامه سخنانش بر بین الافغانی بودن گفتگوهای صلح به رهبری خود افغان‎ها اشاره کرد و افزود که کشورهای منطقه باید در این پروسه نقش تسهیل کننده داشته باشند. او افزود که کشور اش آماده همکاری به عنوان یک کشور تهسیل کننده در این پروسه است. به باور او در مورد این موضوع که حل مشکل افغانستان راه حل نظامی ندارد، نیز اجماع بین المللی وجود دارد.

در همین حال معاون سفارت پاکستان در کابل نیز بر حل مشکلات افغانستان از طریق مذاکره و گفتگو تاکید کرد و افزود که این کشور سال ها است که در این زمینه تلاش می کند.

شهباز خان معاون سفارت پاکستان در کابل در اشاره به نشست سفیران جوان گفت که جوانان در منطقه با چالش ها و مشکلات زیادی از جمله کمبود زمینه های تعلیم و تربیه، انزوا و بیکاری مواجه اند.

وی بر روابط مردم با مردم و تعامل منطقه ای میان جوانان تاکید کرد و افزود که نشست ها و کنفرانس های همانند کنفرانس سفیران منطقه ای سفیران جوان می تواند زمینه برقراری روابط میان مردم را فراهم کند.

این دیپلومات پاکستانی خطاب به سفیران جوان گفت که برای دستیابی به صلح منطقه ای و توسعه انکشاف باید بر ارزش های مشترک میان کشورها تمرکز کنند، حقایق موجود در منطقه را درک کنند، نسبت به وقایع دید منتقدانه داشته باشند و به اختلاف نظرها احترام بگذارند.

معاون سفارت پاکستان در کابل افزود، باور دارد که کشورها بدون صلح ترقی نمی‌کنند و تلاش برای دست یابی به صلح منطقه ای به ویژه در افغانستان مسئولیت مشترک تمامی کشورهای منطقه است.

فتیح الله کاسی سفیر جوان پاکستان نیز در صحبت هایش در کنفرانس منطقۀ جوانان بر ایجاد مفهمه و گفتگو تاکید کرد وافزود که منازعه و رویاروی نمی تواند مشکلات میان ملت ها را حل کند و سوء تفاهم ها باید از طریق مذاکره حل شوند.

به باور این جوان پاکستانی دلیل اساسی رویارویی میان کشورهای مختلف جهان را برتری جویی یک جانبه خواند و افزود که اینگونه سیاست هیچگاه ماندگار و جاودانه نبوده است. وی افزود که منازعه و سوء تفاهم های که میان کشور ها بوجود آمده باید از طریق مذاکره حل شود. به باور او سفیران جوان می توانند بر دولت های شان فشار وارد کنند تا مشکلات میان دولت ها را از طریق گفتگو حل کنند.

به باور او توصل به شیوه های منفی مشکلات میان دولت ها را بیشتر می کند و تنها مذاکره می تواند زمینه برای ایجاد تفاهم و درک متقابل فراهم کند.

در ادامه این نشست شهناز کامل زاده به نمایندگی از تیم سفیران جوان تاجستان پرزنتیشنی را از کارکردها و فعالیت های سفیران جوان این کشور و چگونگی شکل گیری همکاری های آنان با مرکز میدیوتیک افغانستان ارائه کرد. به گفته او همکاری تاجسکتان با موسسه میدیوتیک از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و سپس سفرهای متقابل و برنامه های مشترک تیمی با سفیران جوان افغانستان و پاکستان ادامه یافته است. بانو کامل زاده افزود در ادامه ارائه کارکردهای تیمش افزود که کارهای عملی آنان در راستای تامین صلح و ایجاد همگرایی منطقه ای با برگزاری فیستوال ها در تاجکستان، پاکستان و افغانستان آغاز شده است.

دکتر رحمانی زاده دهکردی، استاد دانشگاه علامه طباطبایی ایران، از دیگر سخنرانان کنفرانس منطقه ای سفیران صلح بود. آقای دهکردی در سخنرانی اش در این نشست شکافهای اجتماعی را بستر شکل گیری منازعه ها خواند و افزود که این شکاف های اجتماعی در افغانستان هنوز وجود دارد.

همچنان به گفته او گروه های در افغانستان وجود دارند که به دلیل محرومیت، در گروه های افراطی جذب می شوند و در صورتیکه توجهی به این گروه ها نشود، گفتگو نیز میان طرفها شکل نخواهد گرفت.

آقای رحمانی زاده در زمینه همکاری های مشترک کشورها با افغانستان بر بازتعریف سازکارها تاکید کرد و افزود که باید سازکارهای تعریف شوند تا کشورها منافع شان به ثبات در افغانستان گره بزنند.

فرحناز مصطفوی به نمایندگی از تیم سفیران جوان افغانستان از حضور چشمگیر اشتراک کنندگان در این نشست قدردانی کرد و افزود سفیران جوان به نماینده از یک طرف سوم نه دولت و نه مخالف مسلح دولت، برای تامین صلح گام بر می دارد. خانم مصطفوی افزود که هر گام کوچک برای رسیدن به آرامش در افغانستان با ارزش است.

به گفته او این جوانان اکنون حنجره فراموش شدگانی هستند که در متن آن جوانان قرار دارند و این قشر می توانند از بی سرنوشتی به سادگی هیزمی برای دوام جنگ و خشونت در کشور باشند.

خانم مصطفوی افزود که کلید صلح افغانستان تنها با پرداختن با شیوه های سیاسی قابل حل نیست و اکنون رسالت جوانان است تا بر ایجاد روابط میان مردم با مردم تمرکز کنند.

برگزاری گفتمان در قالب پنل کارشناسان حوزه مطالعات صلح با موضوعات فرهنگ و اقتصاد و نقش آن در تحکیم صلح منطقۀ، فرصت‌ها و چالش‌های همگرایی منطقه ای در وضعیت حاکم بر منطقه و جهان و نقش هنر نقاشی در ایجاد همگرایی و همزیستی مسالمت آمیز منطقه ای بخش دیگری از برنامه های کنفرانس منطقه ای سفیران جوان در کابل بود.

مریم صافی رییس نهاد پژوهش و توسعه عضو پنل و یکی از اشتراک کنندگان نشست بین المللی ژنو در مورد افغانستان، در این نشست در رابطه موضوعات مطرح شده در نشست ژنو از سوی مقامهای حکومت افغانستان و دغدغه های که در رباطه به صلح وجود دارد اشاره کرد.

به باور خانم صافی تحلیلگران به موجودیت چهار مسأله اساسی در رابطه موضوع افغانستان مطرح می کنند که عبارت از نبود اجماع عمومی در میان مردم، متغییر های صلح، نبود شفافیت در پروسه صلح و قانون اساسی و دست آوردهای گذشته است.

خانم صافی همچنان در رابطه به موانع منطقه ای فرارای صلح افغانستان اشاره کرد و افزود که هنوز روی این موضوع در منطقه اجماع نظر وجود ندارد زیرا به گفته هنوز هم برخی از کشور نسبت به پروسه صلح نگرانی دارند.

به گفته او هنوزهم پرسشهای در رابطه به صلح وجود دارد که پاسخی واضحی در رابطه به آن وجود ندارد و اشتراک کنندگان این نشست باید برای پرسشها پاسخ جستجو و ارائه کنند.

در همین حال امید شریفی رئیس موسسه هنرسالاران عضو دیگر پنل این گفتمان، در رابطه به نقش هنر نقاشی در ایجاد همگرایی و همزیستی مسالمت‌آمیز و فعالیت‌های موسسه‌اش در کابل و ولایت‌های دیگر افغانستان صحبت کرد.

آقای شریفی هدف از فعالیت‌های نهادش را زنده کردن ایدۀ صلح در اذهان مردم با هنر نقاشی و رسامی خواند و افزود که مردم می‌توانند در تأمین صلح سهم داشته باشند.

رئیس موسسه هنرسالان افزود که او فعالیت اش را با هزینه کردن مبلغ ناچیز از جاده‌ها آغاز کرده و اکنون دامنۀ فعالیت‌های را به ولایت‌های مختلف وسعت داده است.

آقای شریفی در ادامه سخنانش به شکست‌ها و موجودیت چالش‌های که درروند کار سد راه فعالیت‌های تیمش بوده‌اند اشاره کرد و افزود که آنان با تهدید و موانع مواجه بوده‌اند.

پنل پرسش و پاسخ و نیز بیان دیدگاه‌ها، خاطرات و آموزه‌های سفیران جوان از قسمت پایانی برنامه‌های سفیران جوان بود. در آغاز کار بعدازظهر کنفرانس خالدخان، بختآور یوسفی و گل احمد کمین سه تن از سفیران جوان کشورهای پاکستان، تاجیکستان و افغانستان نظریات، تجارب و خاطراتشان بیان نمودند.

خالد خان سفیر جوان پاکستان گفت پس از نخستین بار حضور اش در افغانستان و ملاقات شهروندان کشور از نزدیک، دیدگاه و پیش‌فرض‌های قبلی اش در مورد افغانستان و مردم اش به‌کلی دگرگون شد، زیرا به گفته او، آنان با واقعیت‌های افغانستان از نزدیک آشنا شده، بخصوص در مورد این‌که جوانان افغان در مورد صلح و کشور پاکستان چه می‌گویند و چه فکر می‌کنند.

او گفت از جوانان افغان محبت زیاد دیده و توصیف کرد که چگونه حین بازگشت به پاکستان از نخستین سفر افغانستان، با تعویق پرواز هواپیمایش، از بیشتر ماندن در افغانستان خوشحال شده بود.

خالد خان گفت که از دید او صلح صرف غیابت جنگ نیست، بلکه باید به مؤلفه‌های اقتصادی، فکری، اجتماعی و مردمی آن توجه زیاد صورت گیرد و گفتگوی تمدنی و فرهنگی میان جوانان مهم است که دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی باید روی آن کار کنند.

خالد خان تاکید کرد که باید مثبت‌گرایی، دوستی و همگرایی را ترویج شود و از موارد و موضوعاتی که سبب نفاق و فاصله انداختن میان مردم می شوند، اجتناب شود. او تاکید کرد که باید به فقرزدایی توجه شود تا ملت‌های منطقه در رفاه و سعادت زندگی کنند.

بختاور یوسفی سفیرجوان تاجیکستان نیز خاطرات از سفرهایش به افغانستان توصیف کرد و گفت هرچند که او در ساحه کمپیوتر ساینس کار می‌کند اما وقتی به حیث سفیر جوان صلح تاجیکستان به پاکستان سفر کرده و تصاویر این سفر از طریق فضای مجازی منتشر شده برخی از دوستانش تصور کرده اند که شاید او رشته کاری و مسلکی اش را تغیر داده باشد.

او افزود، حقیقت این است که او یک صلح‌طلب است و به این باور است که از یک دهقان گرفته تا یک مأمور و انجینیر و از مأمور عادی دولت گرفته تا رئیس‌جمهور یک کشور باید برای صلح و حفاظت از این مقوله کار کند و قسمتی از وقت اش را به آن اختصاص دهد.

یوسفی گفت که هر فکری که پدید می‌آید نخست خام است ولی بعد از کار جمعی و مشوره به پختگی می رسد و نتیجه می‌دهد بناً فکر کردن برای صلح وهمگرایی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

گل احمد کمین سفیر جوان افغانستان از دیگر سخنرانان پنل خاطرات سفیران جوان گفت که مرکز میدیوتیک افغانستان یکی از نهادهای متعهد درکشورماست که برای جوانان فرصت تبادله فکری و ایجاد شبکه‌های جوانان برای صلح را مساعد می‌کند که نتایج آن محسوس است.

او افزود که در میان جنوب و مرکز آسیا افغانستان یک کشور مهم با موقعیت حساس قرار دارد که صلح در آن از اهمیت زیادی برای منطقه برخوردار است.

او افزود در سفرش به حیث سفیر جوان افغانستان به کشورهای تاجکستان و پاکستان، احساس بیگانگی نکرده و مشکل زبان، مشکل فرهنگ و تفاوت‌های دینی با آنان احساس نکرده است. راو افزود که در نتیجه این سفرها در یافته است که برای همگرایی منطقۀ نقاط مشترک قوی با مردمان این کشورها دارد. او افزود که برای آنها مهم است تا دیدگاه و عملکرد حمایوی داشته باشند، نه تخریبی.

به گفته آقای کمین، زمانی که سفیران جوان کشور پاکستان باری نخستین بار به افغانستان آمدند تصور می کرد، شاید برخوردها، تقابل ذهنی و فکری زیادی داشته باشند اما به گفته او میان جوانان باورها، احساس و دیدگاه مشترک نسبت به حال و آینده منطقه ، بخصوص در مورد صلح و همگرایی مردم با مردم وجود داشت. او افزود که باور دارد با تلاش نزدیکی دیدگاه‌ها مردمان دو کشور و جوانان کشورهای منطقه صلح در افغانستان تأمین خواهد شد.

در پایان این بخش از برنامه کنفرانس منطقه ای سفیران جوان، عبدالله رسولی هماهنگ‌کننده برنامه‌های میدیوتیک افغانستان، به‌عنوان نتیجه‌گیری به نکات و نتایج مهم کنفرانس و درمجموع برنامه سفیران جوان پرداخت و این برنامه را موفقانه ارزیابی کرد.

آقای رسولی گفت که در همه دنیا اقوام و اقلیت‌ها برای ملت شدن زمینه و بهانه‌هایی جستجو می‌کنند تا در یک جغرافیای مشترک به نام وطن بگونۀ بهتر زندگی کنند.

آقای رسولی ابراز امیدواری کرد که برنامه‌های سال آینده سفیران جوان نیز ادامه یابد و نتایج بهتر و بیشتری داشته باشد. او یک باردیگر به نمایندگی از مرکز میدیوتیک افغانستان، از اشتراک کنندگان این کنفرانس ابراز امتنان و قدردانی کرد.

جلیل پویا

در ادامه گزارش تصویری:


منبع افغانستان امروز

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *