گزارشی از کارگاه آموزشی نقش خانواده در صلح درونی کودکان

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 210

به همت کمیته زنان و کودکان انجمن علمی مطالعات صلح ایران کارگاه آموزشی«نقش خانواده در صلح درونی کودکان» با حضور تعدادی از علاقمندان در یک‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد و مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت.

در ابتدا جلسه ندا حاجی‌وثوق دبیر کمیته زنان و کودکان انجمن علمی مطالعات صلح با طرح دو سؤال از شرکت‌کنندگان به تبیین موضوع پرداخت:

چرا باید صلح، دوستی و مدارا را از سنین کودکی آموزش داد؟

چگونه می‌توان به کودکان مهارت‌هایی آموزش داد تا برای ایجاد یک جامعه سالم آماده باشند؟

در ادامه شرکت‌کنندگان ضمن معرفی خود به پاسخ پرسش‌ها پرداختند.

مدرس این کارگاه خانم دکتر رابعه موحد ، روانشناس و مشاور خانواده

در طی سه ساعت بطور دقیق به بررسی نقش خانواده در ایجاد صلح درونی کودک از ابعاد گوناگون پرداخته و تلاش نمود تا به زبانی ساده مفاهیم را انتقال داده و به تبادل نظر و اطلاعات با مخاطبین پرداخت.رابعه موحد مدرس این کارگاه با این شعار که «مراقبت از کودک در دو بعد جسمانی و روانی به صلح درون و در نهایت صلح اجتماعی منجر می‌شود» سخنان خود را آغاز نمود. موحد در ادامه یادآور شد که در اثر زندگی مدرن و به تبع آن ظهور مادران مدرن، که بدون مطالعه و آگاهی ظواهر زندگی مدرن را وارد زیست کودکان می‌کنند، اولین نطفه‌های صلح را بهم می‌ریزد. از اینروست که اریکسون اعتماد به مادر را اعتماد به جهان می‌داند.

در ادامه مدرس کارگاه به طرح اهمیت موضوع صلح و بویژه اهمیت ایجاد محیطی سالم برای رشد جسمی و روحی کودک در خانواده اشاره نمود. از مهم ترین نکات مطروحه در کارگاه ، اشاره به آموزش های جنسی از طریق خانواده ها بخصوص توسط مادران بود که هدف آن جلوگیری از آزارهای جنسی کودکان در محیط های خصوصی و عمومی و آسیب‌های ناشی از آن  و تاثیر آن در صلح درونی کودکان می باشد. در ادامه مدرس با معرفی دنیای  مجازی و آسیب های وارده از طریق آن بر کودکان و نوجوانان ناآگاه از دیدگاهی متفاوت به صلح و نقش آن در روند صلح درونی کودک پرداخت.

در انتها دکتر موحد با معرفی کتاب ارزشمند ” من همه را دوست دارم اما .. “و آموزش چگونگی انتقال آن به کودک جلسه را ادامه داد. در انتها این کارگاه ، با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان خاتمه یافت.

گزارش از: ستاره شریفان

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *