کتاب “فرهنگ صلح و دولت ها” با همکاری انجمن علمی مطالعات صلح ایران منتشر شد.

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 193

ناشر: موسسه پژوهشی انتشاراتی منشور فرهنگ صلح با همکاری انجمن علمی مطالعات صلح ایران.۱۳۹۶
• نویسنده: ژوام ایونس پیم
• پیشگفتار دکتر مجتبی مقصودی رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح
• مترجم: پروانه شاهین نژاد
• دبیر مجموعه: مژگان دستوری
• ناشر: موسسه پژوهشی انتشاراتی منشور فرهنگ صلح با همکاری انجمن علمی مطالعات صلح ایران.۱۳۹۶


 

کتاب فرهنگ صلح و دولت‌ها
کتاب “فرهنگ صلح و دولت ها” با همکاری انجمن علمی مطالعات صلح ایران منتشر شد.

 

فرهنگ صلح و دولت ها

( راهی به سوی امنیت غیرکشتاری)

 

 

پیشگفتار

      جهان بشدت متلاطم امروز که از هر سو با خشونت، جنگ و انواعی از ستیزه ها روبرو است؛ برای کاهش آلام، دردها و رنج ها و گسترش چشم اندازهای امیدبخش و شادی آفرین به تولید، استقرار و تثبیت، استمرار، هم افزایی و گسترش فرهنگ صلح نیاز دارد.

     تامین فرهنگ صلح و ظرفیت سازی برای آن نیز نیازمند گام ها و تلاش های چند وجهی، چند سطحی و چند بعدی است؛ پنج ضلع اصلی این فرایند مهم؛مردم، خانواده ها، نخبگان، نهادهای مدنی و دولت ها هستند که در کنار زیست مسالمت آمیز و همدلانه می توانند و باید بتوانند با الگوسازی و نماد پردازی و با ایجاد زیر ساخت ها و ساختارهای متناسب با این رویکرد و از جمله تصویب قوانین مورد نیاز، تولید آثار علمی و فرهنگی و نیز آموزش و ترویج تساهل، مدارا و رواداری به مثابه سبک زندگی در همه ی سطوح، به ویژه از نظام آموزش پیش دبستانی تا سطوح آموزش عالی و در زندگی روزمره به این مهم کمک رسانند.

    مجموعه مقالات کتاب “فرهنگ صلح و دولت ها” به دنبال شناسایی استانداردها و عناصر لازم ذهنی و عینی برای تقویت و ترویج ادبیات امنیت غیر کشتاری یا Non Killing Securityاست. آموزش، تشویق و ترغیب نهاد دولت از نهاد معطوف به قدرت و آمریت، به کاربست سیاست غیر کشتاری در برقراری نظم و امنیت، استقرار قانون، آزادی و عدالت در حالی که بشدت پارادکسیکال بنظر می رسد محور اصلی این اثر را تشکیل می دهد. به عبارت دیگر؛ آموزش سیاست غیر کشتاری به دولت ها در دنیای امروز یک ضرورت اولویت دار تلقی می شود که آموزش آن فراتر و آسانتر از آموزش سیاست ورزی بدون خشونت است.

کتاب فرهنگ صلح و دولت‌ها
پیشگفتار دکتر مجتبی مقصودی رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح بر کتاب “فرهنگ صلح و دولت ها”

    علیرغم وجود برخی قضاوت های رایج و ریشه دار؛ مجموعه مقالات این کتاب با مرور دقیق تر اندیشه ها و نظرات توماس هابز در اثر معروف لویاتان، توماس مور در کتاب آرمان شهر، صلح پایدار امانوئل کانت، آموزه های مهاتما گاندی، امکان، ضرورت و دشواری های استقرار دولت غیرکشتاری و نیروهای نظامی غیرکشتاری را می نمایاند. بدین لحاظ این کتاب تلاش نموده است ضمن تایید وجود دولت؛ با طرد خشونت، امنیت غیر کشتاری را تعریف، تبیین و عملیاتی نماید.

      انجمن علمی مطالعات صلح ایران به عنوان نهادی تازه تاسیس، مستقل و غیردولتی، با توجه فقر ادبیات صلح و فقدان رشته دانشگاهی در ایران و در راستای رسالت خود با حمایت از ترجمه و انتشار کتاب پیش رو امیدوار است، گامی هرچند کوچک درظرفیت سازی گفتمانی صلح  و گسترش فضای گفتگو و مصالحه بردارد و بدین طریق به سهم خود بسترهای علمی – آموزشی این حوزه ی مغفول را مورد توجه قرار دهد.  بدین لحاظ  شروع همکاری و حمایت از کنش گران علمی صلح و از جمله دست اندرکاران “موسسه پژوهشی انتشاراتی منشور صلح” و انتشار کتاب فرهنگ صلح و دولت ها( راهی به سوی امنیت غیرکشتاری) گامی در مسیر تلقی می شود که امید است با حمایت دیگر علاقمندان استمرار یابد.

مجتبی مقصودی

انجمن علمی مطالعات صلح ایران

اسفند ۱۳۹۶

 

وبسایت انجمن علمی مطالعات صلح ایران

 

View this post on Instagram

ناشر: موسسه پژوهشی انتشاراتی منشور فرهنگ صلح با همکاری انجمن علمی مطالعات صلح ایران.۱۳۹۶ • نویسنده: ژوام ایونس پیم • پیشگفتار دکتر مجتبی مقصودی رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح • مترجم: پروانه شاهین نژاد • دبیر مجموعه: مژگان دستوری برای خواندن پیشگفتار به سایت انجمن مراجعه فرمایید. 🌐 برای دیدن همه لینکهای این صفحه به آدرس زیر مراجعه فرمایید. لینک در پروفایل نیز موجود است. https://ipsan.ir/link #صلح #انجمن_علمی_مطالعات_صلح_ایران #کتاب صلح

A post shared by انجمن علمی مطالعات صلح ایران (@ipsan.ir) on

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *