گزارشی از عملکرد انجمن علمی مطالعات صلح در عصر شیوع کرونا و در تعامل با “گروه همیاری استادان ایران و افغانستان”

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 92

گزارشی از عملکرد انجمن علمی مطالعات صلح در عصر شیوع کرونا

و در تعامل با “گروه همیاری استادان ایران و افغانستان”

یک ماه بعد از شیوع ویروس کرونا در ایران؛ در کشور دوست و همسایه افغانستان هم نمونه هایی از بیماران مبتلابه این بیماری شناسایی شدند. با توجه به شیوع دیرتر این بیماری در افغانستان، از سوی جمعی از پژوهشگران و صاحبنظران علاقمند به حوزه تمدنی – فرهنگی مشترک مناسب دیده شد که تجربیات حاصله، ظرفیت ها و امکانات موجود برای جامعه افغانستان بکار گرفته به اشتراک گذارده شود. با چنین رویکردی به اهتمام سرکار خانم دکتر ماندانا تیشه یار عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی اکو، دانشگاه علامه طباطبایی و برخی دیگر از کوشندگان علمی از دو کشور “گروه همیاری استادان ایران و افغانستان” راه اندازی شد.

از همان روزهای اولیه راه اندازی این گروه؛ انجمن علمی مطالعات صلح ایران با پیوستن به این کمپین، برخی اقدامات خود را در راستای همکاری و تعامل با این دوستان و همکاران تعریف کرد. گزارشی که در ادامه منتشر می شود؛ از سوی دکتر مجتبی مقصودی رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران در ارتباط با تلاش های دوماهه ی این نهاد علمی در این خصوص است.


 

به نام خداوند صلح و دوستی

گزارشی از انجمن علمی مطالعات صلح ایران

 

همراهان فرهیخته و استادان ارجمند گروه همیاری استادان ایران و افغانستان

با سلام و درود

بسیار مفتخرم در سایه سار تلاش های گسترده و خستگی ناپذیر دوستان ارجمند و علاقمندان به حوزه تمدنی- فرهنگیمشترک منطقه ای به ویژه فرهیختگان دو کشور ایران و افغانستان که با راه اندازی “گروه همیاری استادان ایران و افغانستان”این امکان را فراهم ساختند تا تجربیات دو کشور در مبارزه علیه شیوع ویروس کرونا به اشتراک گذارده شده و امکان بهره مندی آن از سوی هموطنان دو کشور و به ویژه برادران و خواهران افغانستانی فراهم آید، تشکر و قدردانی می نمایم.

بنده به نمایندگی از سوی هیئت مدیره و اعضاء سخت کوش “انجمن علمی مطالعات صلح ایران” وظیفه خودم می دانم که گزارشی از عملکرد دو ماهه ی اخیر این نهاد علمی، مستقل، داوطلبانه، غیر دولتی و بین رشته ای در تولید دانش و تجربیات علمی در مقابله با گسترش ویروس کرونا، به استحضار مخاطبان گرانسنگ قرار داده تا شاید در پرتو تعاملات فراگیر بتوانیم شرایط بهتری را در عرصه های آموزشی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی در دو کشور دوست و برادر ایران و افغانستان رقم بزنیم:

  • راه اندازی “کمیته علمی صلح و سلامت” به مسئولیت سرکار خانم دکتر رکسانا میرکاظمی در اواخر بهمن ماه ۱۳۹۸ و انتشار “خبرنامه پیک صلح” در آستانه سال نو با تمرکز موضوعی بر موضوع کرونا از منظر اجتماعی، بهداشتی و روانی و انتشار مقالاتی با عنوان؛ “جنگ با کرونا؛ صلح با محیط زیست”، “همبستگی اجتماعی؛ صلح و سلامت در شرایط تهدید و مخاطره”، “تاثیر همه گیری بیماری بر جوامع”، “کرونا، آنفولانزا و نسبت آن با مثبت اندیشی” و “مساله شناسی سیاستگذاری صلح و سلامت”؛
  • معرفی سرکار خانم دکتر ندا حاجی وثوق دبیر “کمیته زنان و صلح” به عنوان نماینده انجمن علمی مطالعات صلح ایران در تعامل و همکاری با گروه همیاری استادان ایران و افغانستان؛
  • انتشار فراخوان مسابقه یادداشت کوتاه از سوی “کمیته زنان و صلح” انجمن با عنوان؛ “سایه بان: زنان و سایه بانی صلح در عصر پسا کرونا” با تاکید بر دو کشور ایران و افغانستان در ایام نوروز؛
  • انتشار فراخوان داستان کوتاه؛ “کرونا و زندگی صلح آمیز در قرن ۲۱(در ایران و افغانستان)” از سوی کمیته” صلح و ادبیات”انجمن به دبیری علمی نویسنده و سخنور ارجمند جناب آقای رنجبر درخشی لَر که تاکنون این فراخوان با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان برخوردار بوده است.
  • آماده سازی “فصلنامه اینترنتی مطالعات و آموزش صلح” با تاکید بر موضوع کرونا با بیش از ده یادداشت و مقاله ارزشمند از سوی “کمیته آموزش صلح” به سردبیری آقای دکتر حسین نوروزی عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران که ظرف ده روزآینده منتشر خواهد شد.
  • همکاری مستمر بخش رسانه ای و اطلاع رسانی انجمن در تهیه پوسترهای فراخوان و قالب های انتشاراتی و نیز اطلاع رسانی در وبگاه، کانال تلگرامی و دیگر شبکه های اجتماعی انجمن در فضای مجازی به مدیریت آقای دکتر مهرداد خرم نصر.

علیهذا؛ ضمن استقبال از ابتکارات ارزشمند گروه همیاری استادان ایران و افغانستان، انجمن علمی مطالعات صلح ایران آمادگی خود را برای همکاری های علمی، آموزشی و ترویجی در حوزه های مشترک و مورد علاقه اعلام می نماید. در همین رابطه جهت آشنایی مجدد “پیک صلح و سلامت”و پوستر دو فراخوان “سایه بان”و “کرونا و زندگی صلح آمیز  در قرن ۲۱″جهت مشارکت همه علاقمندان به پیوست تقدیم می شود.

با تجدید احترام

دکتر مجتبی مقصودی

رئیس هیئت مدیره انجمن علمی مطالعات صلح ایران

۲۸ فروردین ۱۳۹۹

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *