یادداشت صلح شماره ۱۹: نکاتی درباره صلح امام حسن (ع)

دکتر خسرو قبادی – صلح دو معنا دارد: معنای کمینه که به معنی نبود جنگ است و معنای بیشینه که بمعنی وجود آسایش و آرامش، عدالت، کرامت و سایر فضایل انسانی است. حد بیشینه نیز طیفی و ذو مراتب است.

امام حسن هم در اندیشه و هم سیره خود نمونه‌های بارزی در هر دو نوع برجای گذاشته است.

در معنای اول دست‌کم  ۵ نمونه بارز می‌توان از سیره امام برشمرد:

۱-دفاع از عثمان در مقابل شورشیان و آشوبگران در سنین جوانی: امام حسن هم مانند پدرش منتقد و بل معترض به عثمان بود و رویکرد و عملکرد او را در شیوه حکومت قبول نداشت اما همانند پدرش معتقد بود راه مقابله با آن رویکرد و عملکرد خشونت آمیز نباید باشد. برای همین در حالی که عثمان را قبول نداشت اما در مقابل شورشیان ایستاد و جراحت هایی هم برداشت به گونه ای که حتی عثمان نیز از او خواست مواظب خودش باشد و بیش از این مقاومت نکند؛

بیشتر بخوانید

واقعیت های مساله مهاجرت و زیست همدلانه نگاهی به روابط ایرانیان و افغانستانی های مهاجر

نخستین نشست از سلسله نشست های اندیشمندان ایران و افغانستان در سال ۱۴۰۱ به میزبانی کمیته صلح و روابط بین الملل انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار گردید.

«واقعیت های مساله مهاجرت و زیست همدلانه» موضوع این نشست در بستر فضای مجازی بود که اساتید حوزه روابط بین الملل و فعالین اجتماعی کشورهای ایران و افغانستان در آن حضور داشتند.

اشاره: بحث مهاجرت یا پناهندگی در جهان امروز به یک واقعیت قابل توجه تبدیل شده است، چیزی که ما از سده بیستم می‌بینیم تصویری بسیار ناامید کننده و درد آور است. مهاجرت را می‌توان یک بحران دید که مشکلات و فرصت هایزیادی را به همراه خود در کشور میزبان فراهم خواهد کرد. در موضوع مهاجرت این پرسش مطرح می شود که مهاجرین چگونه قرار است ارزش ها، باورها، عادت و قوانین خود را با کشور میزبان هماهنگ کنند.

بیشتر بخوانید

فراخوان خاطره خوب

بازدیدها: ۱۲راخوان خاطره خوب  ویژه اندیشمندان، استادان، نویسندگان، هنرمندان و فرهنگیان ایران و افغانستان  مهلت فرستادن خاطرات: یکم خرداد /

بیشتر بخوانید

تفکیک جنسیتی در فضاهای شهری و تأثیر آن بر صلح اجتماعی

بازدیدها: ۹۲کمیته زنان و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار می کند  لایو اینستاگرام  تفکیک جنسیتی در فضاهای شهری

بیشتر بخوانید

“رسانه و امکان ساخت واقعیت مهاجرت و زیست همدلانه؛ نگاهی به تصویر برساخته شده از روابط ایرانیان و مهاجران افغانستانی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی”

بازدیدها: ۱۰۲دومین نشست اندیشمندان ایران و افغانستان در سال ١۴٠١ “رسانه و امکان ساخت واقعیت مهاجرت و زیست همدلانه؛ نگاهی

بیشتر بخوانید

کتابچه چکیده مقالات همایش دانشگاهیان و صلح آفرینی در منطقه فرهنگی نوروز

📚کتابچه چکیده مقالات فارسی و انگلیسی

💠 پنجمین همایش سالانه و نخستین همایش بین المللی انجمن علمی مطالعات صلح ایران

🔶دانشگاهیان و صلح آفرینی در منطقه فرهنگی نوروز

🔹 بهمن ماه ۱۴۰۰

بیشتر بخوانید

یادداشت صلح شماره ۱۸: رمضان و صلح

مهدی مخبری – صلح واژه‌ای پرتکرار در سخن و نظر و سخت غریب در عمل است و عجیب که ما مسلمانان از ظرفیت‌های آموزه‌های دینی برای توسعه و تعمیق صلح و فراگیر ساختن گفتمان صلح‌طلبی غافلیم.

موسم رمضان و فریضه روزه‌داری را به جرئت می‌توان فرصت بی‌بدیلی بر گسترش گفتمان صلح‌خواهی و صلح‌دوستی در سطوح مختلف روابط انسانی تلقی کرد و اساسا مگر صلح جز برای زیست بهتر و متعالی‌تر و انسانی‌تر شدن روابط فردی، اجتماعی و سیاسی در جامعه بشری است و مگر ماه رمضان با دعوت و توصیه به انس با خدا، خویشتنداری و امساک از لذات مادی، تسلط بر لذات نفسانی در بعد فردی و دستگیری از نیازمندان و محرومان و توسعه رحمت در روابط با دیگران و کمک به بهبود حال سایر انسان‌ها در بعد اجتماعی مفهومی جز صلح را تبلیغ و تکثیر می‌کند؟

بیشتر بخوانید

نشست معرفی گروه مطالعات مردمان ایرانی دانشگاه اتونومای مادرید برگزار شد

نشست معرفی “ساختار، اهداف و برنامه‌های گروه مطالعات مردمان ایرانی در دانشگاه اتونومای مادرید” در روز شنبه بیست فروردین برگزار شد. انجمن علمی ‌مطالعات صلح ایران با همکاری گروه مطالعات مردمان ایرانی و انجمن علمی‌ مطالعات منطقه‌ای بیمه اکو این نشست را ترتیب داد. طی این نشست زمینه های همکاری علمی ‌این گروه با دانشگاه‌های منطقه­ی نوروز نیز مورد بررسی قرار گرفت. این نشست در موسسه آموزش عالی بیمه اکو برگزار شد و اساتیدی از دانشگاه اتونوما مادرید اسپانیا, دانشگاه علامه طباطبایی و جمعی از دانشجویان در این موسسه حضور یافتند. افزون بر این اساتید دیگری از کشورهای روسیه، اسپانیا، گرجستان، هند، افغانستان، قزاقستان، ایران، ازبکستان و پاکستان بصورت برخط در این نشست شرکت کردند.

بیشتر بخوانید

یادداشت صلح شماره ۱۷: تفسیر موسع حق دفاع مشروع؛ شمشیری دو دم در مقابل صلح

دکتر حمیدرضا اکبرپور – منشور سازمان ملل متحد به عنوان اساسنامه مهم‌ترین سامان بین‌المللی و به نوعی مانیفست نظم نوین جهانی پس از جنگ جهانی دوم بوده است. با وجود فراز و نشیب‌های بسیاری از جمله جنگ‌های متعدد و به‌ویژه دوران جنگ سرد، اما اندکی از اهمیت این منشور کاسته نشده است. چه بسا که با وجود رسوخ بیشتر حقوق بین‌الملل، عملاً اهمیتی فزون‌تر یافته است.

این منشور همواره بر منع توسل به زور تاکید کرده است و روح منشور منبعث از آن است. مواد گوناگون این منشور از اهداف سازمان تا ذکر کارکرد ارگان‌های آن، همگی در جهت منع توسل به زور و تثبیت و ترویج صلح است. اما ماده ۵۱ این منشور، استثنایی را بر این رویه و رویکرد کلی وارد کرده است. در این ماده آمده است که “در صورت وقوع حمله مسلحانه علیه یک عضو ملل متحد تا زمانی که شورای امنیت اقدام لازم برا ی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به عمل آورد هیچ‌ یک از مقررات این منشور به حق ذاتی دفاع از خود، خواه فردی یا دسته جمعی لطمه‌ای وارد نخواهد کرد. اعضاء باید اقداماتی را که در اعمال این حق دفاع از خود به عمل می‌آورند فوراً به شورای امنیت گزارش دهند … .”

بیشتر بخوانید

یادداشت صلح شماره ۱۶: آموزش صلح ؛ راهی نو برای برون رفت از وضعیت نزاع و درگیری

دکتر سید مجتبی طاهری – با ورود به قرن بیست و یکم میلادی و قرن پانزدهم هجری شمسی ، صلح همچنان واژه قریب و در عین حال غریبی است . همه از صلح می گویند ، و همه صلح را گرامی می دارند . کم تر پیامبر ، فیلسوف و مصلحی را می توان یافت که از صلح سخن به میان نیاورده باشد . برای مثال در تورات ،  ” شالوم ” که به معنای صلح و معادل “سلام” در عربی است ، از اصول اساسی تورات است ، و یا سراسر کتاب انجیل از رفتار محبت آمیز ، حتی نسبت به دشمنان، سخن به میان آورده است . در قرآن کریم نیز بالغ بر ۱۸۰ بار واژه سلم و مشتقات آن به کار برده شده است . همچنین واژه چینی ” پینگ ” و واژه ژاپنی ” هیوا” در مکتب کنفوسیوسی و شینتوئیسم نیز بر صلح توأم با عدم خشونت و سازگاری متقابل اجتماعی دلالت دارند ، و بسیار هم مورد توجه می باشند .

بیشتر بخوانید