انجمن علمی مطالعات صلح ایران
یادداشت صلح

یادداشت صلح شماره ۶: زنان ایرانی در دوران امارت اسلامی!

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 74

امروز داشتم به نقش زنان ایرانی در دورانی که طالبان افغانستان را گرفتند، فکر می‌کردم .
در کنار رسانه‌های خارجی که تظاهرات زنان را پوشش خبری میدادند،زنان ایرانی خبرنگار هم در کابل مستقر شده بودند، ولی تفاوتی که این زنان ایرانی با دیگران داشتند؛ همدلی بسیار بالای‌شان بود که با دختران فعال مبارز نشان می‌دادند. این زنان ایرانی دوربین در دست پا به پای مبارزین دختر، می‌دویدند و زمانیکه دختران با آمدن سربازان طالب متفرق می شدند، شاهد بودم برای پنهان شدن دختران در مسیرها و کوچه‌ پس کوچه‌ها کمک‌شان می کردند و یا اگر مجبور می شدند صحنه را ترک کنند، برخی را در مسیر با سرعت سوار می کردند، گاهی که از دختران جدا می شدند ،مدتی بعد با نگرانی درباره قرار گرفتن دختران در مکان های امن توسط زنگ و تماس به جستجو در می آمدند تا مطمئن از سلامتی دختران شوند.
این زنان هم به لحاظ‌ زبانی و هم‌فرهنگی قرابت بیشتری با دختران افغانستان‌ در خود احساس می‌کردند.
یادم است روزهایی که طالب با معلمان جوان مظاهره کننده درگیر فیزیکی شده بود، خبرنگار زن ایرانی گوشه‌ای ایستاده بود و‌ زار زار می گریست.
البته حمایت‌های زنان ایرانی فقط به افغانستان بسنده نشده بود ، بسیاری از این زنان‌ در کشورهایی که تظاهرات برای حمایت از فریاد عدالت‌خواهی زنان افغانستان صورت می گرفت، نقش مهمی را در همراهی با این تحرکات از خود نشان می‌دادند و حتی در کمک‌رسانی برای کاستن از وضعیت بد اقتصادی مردم افغانستان با نهادها همکاری می کردند.
در ادارت مهاجرت هم در جایی که نقش مترجم را پیدا می کردند ، همراهی زنان ایرانی برای تسریع پرونده‌ پناه‌جویی خانواده های افغانی قابل ستایش است .
🍀🍀
ناگفته نماند بسیاری از این دختران جوان ایرانی سالهاست کشور خود را ترک کرده‌ و یا حتی ندیده‌‌ بودند اما این بودن‌ شان در کنار مردم و زنان افغانستان بسیار ارزشمند است .
💞💞
جا دارد با نزدیک شدن ۸ مارچ؛ برای هرکدام از این عزیزان که در هر جای دنیا هستند؛ آرزوی سلامتی کنیم و دستان گرم خواهرانه‌اشان را به صمیمت بفشاریم و یادآور شویم هیچوقت این حضور سبزشان را فراموش نمی کنیم .
——-

زنده باد زنان

🇦🇫💞🇮🇷
بتول حیدری (پژوهشگر افغانستانی)


 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *