انجمن علمی مطالعات صلح ایران
برترگروه تخصصی دین‌پژوهی و صلحویژه

گزارش مکتوب و صوتی نشست اصالت صلح و دفاع مضطرانه در اسلام

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 40

مورخه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آیه الله احمد عابدینی برای کمیته دین پژوهی انجمن علمی مطالعات صلح ایران در موضوع اصالت صلح و دفاع مضطرانه در اسلام، ارایه بحث داشتند.

ایشان برای تبیین این تز که در اسلام اصالت با صلح است، ابتدا مروری بر فرازهای تاریخی مهم صدر اسلام در مکه و مدینه داشتند و با ارایه شواهدی نشان دادند که پیامبر تا توانستند در مکه سران مشرک را دعوت به گفتگو و مدارا می کرد و پیشنهاد داشتند که شما راه خود را بروید و ما راه خود را. حتی برای جلوگیری از خشونت بیشتر از مکه مهاجرت نمودند و یثرب پناه بردند.

اما مشرکان مدینه را که حدود ۴۰۰ کیلومتر با مکه فاصله داشت، برای پیامبر و یارانش نا امن ساختند و چند جنگ براه انداختند. تا اینکه پس از جنگ احزاب (خندق)، متوجه قدرت اسلام و مسلمانان شدند و به صورت اعلام ناشده آنان را به رسمیت شناختند. اگر اسلام دستور می دهد که قوی شوید، مراد مسابقه تسلیحاتی نیست که حد یقف ندارد. بلکه مقصود نیرومند شدن در ابعاد مختلف و به ویژه فرهنگی و علمی است. در نهایت در داستان صلح حدیبیه پیامبر امتیازات فراوانی به مشرکان داد تا راه برای گسترش اسلام هموار گردد.

در آیات قران نیز چه در سوره انفال (۶۱) و چه در سوره حجرات و… پیوسته سخن از زیست مسالمت آمیز با دیگران است و به ویژه تاکید شده است حتی اگر شده با تنبیه، لازم است جلو جنگ را گرفت. در خانواده هم به صراحت، نص قرآن تاکید دارد که صلح و مصالحه بهتر است. به مسلمانان دستور داده شده است که از صلح استقبال کنند و هراسی به دل راه ندهند، البته با قدرتمند شدن در ابعاد گوناگون ایجاد بازدارندگی نمایند. باید از جهات گوناگون قوی بود تا دشمنان زیر بار صلح بروند.

در نهایت هم تاریخ اسلام و هم در قرآن مجید هر جا سخن از جنگ و قتال است، مراد دفاع مضطرانه است. مسلمانان تا می توانستند از نبرد دوری کردند و تنها از روی ناچاری بدان کشانده شدند.

در آخر جلسه با گفتگو و پرسش و پاسخ با حاضران به سرانجام رسید.

گزارش صوتی نشست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *