انجمن علمی مطالعات صلح ایران
1403گروه تخصصی دین‌پژوهی و صلحنشست‌هاویژه

گزارش صوتی و مکتوب سخنرانی آیت الله سید محمد علی ایازی در موضوع اسلام رحمانی

اخبار انجمن را همرسانی کنید.

بازدیدها: 22

سخنرانی آیت الله سید محمد علی ایازی
در موضوع اسلام رحمانی؛ خوانشی در نقد خشونت ورزی

گزارش سخنرانی آیه الله ایازی

در مورخه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ استاد ایازی، در فضای مجازی در زمینه اسلام رحمانی، برای انجمن علمی مطالعات صلح ایران ارایه بحث داشتند.
ایشان ابتدا تاکید بر نگاه عصری برخی متفکران اسلامی داشتند که در مقابل اسلام هراسی غربیان و شکل گیری داعش ها داشتند. نیز ارتقای دانش مردم و اشکالات بر اسلام را بر نواندیشی موثر دانستند.

ایشان در تبیین اسلام رحمانی بر اسمای حسنای خداوند که رحمت مدارند و نیز اوصاف اصلی پیامبر، که بر رحمت دور می زند، تاکید داشتند. استاد اسلام رحمانی را در مقابل اسلام داعشی، طالبانی، فاشیستی و… معرفی نمودند و تاکید داشتند معصومین مرز بین اسلام اصیل با اسلام بنی امیه را رعایت رفق و مدارا ودور از زورگویی و خشونت دانستند.

توصیه جناب ایازی این بود برای ادله اسلام رحمانی به آیاتی که بر رحمانیت تاکید دارند، ایات که خشونت را از دین نفی می کنند، آیاتی که گفتند اسلام چنین نیستند و همه نفی جباریت و … است، توجه به جایگاه عقل و سیره عقلایی در اسلام پرداختند.

در پایان سخن شاخصه های اسلام رحمانی را بدین شرح برشمردند: رعایت مصلحت همراه با نقد ظاهر گرایی، حق اختیار انسان، نفی اجبارگرایی، محدود کردن قلمرو دین، تاکید بر وفق و مدارا و در نهایت رعایت مناسبات اجتماعی و انعطاف پذیری در دین.

نشست با پرسش و پاسخ به سرانجام رسید

۲۳ خرداد ۱۴۰۳
فایل صوتی نشست:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *